Antall norske klokkemerker har eksplodert: Skred av konkurser

Medlem
2. mai 2011
4C22FF82-87AE-4853-8BAD-8FE5CC953046.jpeg

Finansavisen lørdag. Lang historie kort, mange prøver seg etter Daniel wellington metoden, men svært få lykkes. Bruvik går i pluss, mange andre går i minus.

DW markedet er vel rimelig mettet. Å tro man skal treffe med noe i samme segment er urealistisk. Andre segmenter derimot kan fungere.

• Liker
Reaksjoner: Mulliner
Nei og dette har i høyest grad noe med kreativitet å gjøre. Typisk klokkeverden det at alle kopierer alle, så det er lite kreative folk i den bransjen.
Enig.
Skal man etterlikne noen må man enten gjøre det bedre eller billigere.

Eg husker at eg var på et markedsføringsforedrag i Stryn en gang, sånn rett før et kjent klesmerke tok helt av. Nå fantes det fleire klesmerker i den bygda og eg la merke til kor stor forskjell det var i både strategi rundt marked og rundt produksjon. Der eine skulle erobre verden og være inne over alt, mens det andre satsa på å opprettholde kvalitet i produkt og forholde seg til færre salgskanaler. M.a.o være meir ekslusive .

Eg trur nok en del forsvinner framover når lønnsomheten tilseier lavere produksjon og færre ansatte , men eg trur også at der er rom for norske klokkemerker i framtida

Eg husker at eg var på et markedsføringsforedrag i Stryn en gang, sånn rett før et kjent klesmerke tok helt av. Nå fantes det fleire klesmerker i den bygda og eg la merke til kor stor forskjell det var i både strategi rundt marked og rundt produksjon. Der eine skulle erobre verden og være inne over alt, mens det andre satsa på å opprettholde kvalitet i produkt og forholde seg til færre salgskanaler. M.a.o være meir ekslusive .

Eg trur nok en del forsvinner framover når lønnsomheten tilseier lavere produksjon og færre ansatte , men eg trur også at der er rom for norske klokkemerker i framtida
Moods vs Ricco. Eg veit kor eg legg mine pengar

@Oddemann, nå veit vi vel fasiten på dette. Men husk dette var før Moods eksploderte, og nesten før en merka at dei var i ferd med å bli veldig "in". Men etter at dei begynte å planlegge storstilt ekspandering. sjefen hos Ricco blei spurt korfor ikkje dei satsa slik, og vi fikk et veldig interessant foredrag. Dei hadde vidt forskjellige strategier og tenkemåte.

• Liker
Reaksjoner: Oddemann