AP... Hva f. er poenget?

Makan til oppgulp har jeg aldri hørt... Skjønner det er vanskelig å forstå hva AP er og står for..... særlig når man spankulerer rundt med en Croton på lanken selv!

Der kom den, ja! :D

Tusen takk for mange veldig bra svar. En clean RO? Joda, jeg er på glid. Tror jeg reagerer på chrono-ene, noe som jeg i utgangspunktet er mest interessert i. Noen av disse, tør jeg si det, blir litt sånn Invicta...

Picture018.jpg

Den kasse og lenke (reim?) kombinasjonen er jo bare helt psycho... :) En vintage RO vs. en vintage PP derimot:

duoronautilus.jpg

Ser at flere også sliter med at RO ble markedsført som en "tool watch" hvor den egentlig var en dressy casual watch. Vel, da sier jeg følgende: Ikke gå ned på hundre meter med et smykke til flere hundre tusen... ;)

Etter å gjort litt research på egen hånd er det visst ikke AP jeg har et problem med, kanskje mer "videreutviklingen" av det klassiske Genta-designet? :confused: Sliter jo også med de "nye" constellation-variantene (som også selges i dag).

Og til dere klokke-venner som ble litt "støtt"... Bruk AP-klokkene med stolthet! :cool:

Kanskje denne bør flyttes til startgropen? ;)

Kanskje heller en diskusjon hvor vi sammenligner high-end klokker mellom 100 og 200 tusen, f.eks? Ikke bare AP, men PP, BP, Breguet, Moser & Cie, Speake Marin, Hublot... Alt er jo relativt. Hva er det kuleste, feteste kjøpet i denne klassen, både ift design, men ikke minst urverk/komplikasjon?

Det stemmer at ap solgte sin eierandel i JLC for ekstremt mye penger. Det er de pengene som gjorde at de kunne gå mer over på in-house osv.

Nå var jo ikke "in-house" så viktig for de store for inntil noen år siden, så at det finnes modeller der ute med andres verk og moduler og gudene vet ikke hva plager meg overraskende lite.

For å forsøke å svare på spørsmålet tråden skal handle om, AP lager klokker du ikke ser over alt, de lager noe som er ukonvensjonelt, for de som ikke må ha noe likt hva alle andre har. De lager selvsagt ting som kanskje ikke er estetisk vakre alltid, men den digre sorte saken over var vel tenkt som en slags terminator-hommage-inspirert type ting. Da gir den mer mening med en gang synes jeg.

AP er i det store og hele for de som har sluttet å bekymre seg for om at andre synes de er Harry :p.

Tja....
Det er mange måter å initiere en saklig diskusjon rundt en av horologiens ypperste manufakturer på.
Og det spørs om det å være 3/4 nedi en rødvin klokken 0100 natt til søndag er den optimale.:mrgreen:

Mye har vært diskutert om AP tidligere. Spesielt ift ROO.
Men AP er så mye mer enn både RO og ROO.

Er du blitt edru, så ta deg tid til å studere disse...;)

[video=youtube;FR9MNolU7Fw]http://www.youtube.com/watch?v=FR9MNolU7Fw[/video]

[video=youtube;F4u35vEN6EA]http://www.youtube.com/watch?v=F4u35vEN6EA&feature=related[/video]

Helt enig med Moore. Regner med (håper) at deler av kommentaren til Juice også kan unnskyldes med det samme (gøysaft) :D

Både morsomt og samtidig litt trist at noen føler seg personlig angrepet dersom man ytrer en negativ menig om et merke.
Skeptisk til AP jeg også, men det skyldes kun designet som jeg ikke klarer å like.

Helt enig med Moore. Regner med (håper) at deler av kommentaren til Juice også kan unnskyldes med det samme (gøysaft) :D

Nå skal det sies at trådstarters tittelvalg og ordlyd i førsteinnlegg er noe i overkant konfronterende og litt sleivete formulert (gøysaft?) ;) Jeg tenkte ikke noe videre over dette i går, og ideelt sett bør kanskje trådstarter moderere førstetråden litt slik at man setter takten for en saklig diskusjon.

Har ingen vanskeligheter med å forstå at ikke alle liker AP RO og O. Genta har jo laget mye annet jeg ikke liker. Men jeg digger dem. Det er vanskelig å felle dom uten å ha fiklet med en. Du føler kvaliteten oser, og bakglasset gir et innsyn en kvinne kunne slite med å overgå ;)
Urverket i dem er utvilsomt heute horologi.
Offshore handler om nye materialer, litt show off og om å ta den helt ut. Det er ikke for alle, men jeg setter stor pris på hver eneste av de få vi har på sonen 8)

Både morsomt og samtidig litt trist at noen føler seg personlig angrepet dersom man ytrer en negativ menig om et merke.
Skeptisk til AP jeg også, men det skyldes kun designet som jeg ikke klarer å like.

Poenget er kanskje ikke så mye at man føler seg personlig angrepet fordi noen ytrer noe negativt om et merke, men at det konstant går dithen at "hvorfor bruker noen 100 lapper på bæsj" kanskje ikke er så koselig for de av oss som har brukt opptil flere hundre tusen kroner på noe vi liker godt ?

Hvordan ville folk her ellers likt om vi dro rundt på en "snakke dritt om ting dere linker" patrulje? Begynt på bilen, snakket litt møkk om valg av sofa, disset parketten og til slutt avsluttet det hele med å si at kona var jo stygg som juling og den ungen der - den skjønner jeg ikke hvorfor du har beholdt.

Her er et hint:

Mange av oss liker faktisk disse tingene og det går ann å tenke seg om før man yttrer all dritten man sitter inne med.

Interessant å se alle innspillene her. Lett for folk å være ridderlige så lenge det ikke er i Invicta-tråden, derhar man tydeligvis lov å skrive hva man vil.......

+1

Syns du har et godt poeng.Invicta stiller seg vel gjerne lagelig til hugg ettersom de lager blåkopier av mange av Rolexmodellene, men man har jo også Hublot som har blitt karakterisert med mange mindre diplomatiske vendinger.

Personlig syns jeg AP har mye flott, men også en del som er langt forbi noe av det jeg i det hele tatt kunne tenkt meg å bruke penger på.

Som trådstarter var tanken min å få litt temperatur. Det fikk jeg, og etter hvert en saklig diskusjon rundt AP som jeg lærte mye av! :D

Som dere kanskje så litt lenger ut i tråden reflekterte jeg over svarene som kom, og modererte min kritikk av merket. Min personlige mening er at temperatur (og tidvis usakligheter) skaper spennende debatter og er underholdende. Spesielt når man diskuterer smak, det være seg klokker, musikk, film eller andre subjektive saker og ting. Men jeg har selvsagt forståelse for at andre måtte mene noe annet.

Igjen: Jeg har full respekt for AP-folket. Og medlemmene på tidssonen som både kunne skyte tilbake og SAMTIDIG være saklige. Det er sundt med takhøyde. Kudos!

Takk til Moore for to veldig bra video-lenker!

• Liker
Reaksjoner: Mjolnir
AP har flere, iallfall hadde, flere modeller som ble satt sammen hos Gilbert Petit et Fils, dvs, de lager ikke verkene selv (iallfall ikke alle) og de setter ikke alle urene sammen selv heller.

Dette blir litt som en Audi med RS styling i mine øyne. Pen bil, gjerne med dieselmotor og forhjulstrekk. Og Gerald Genta? Greit at han har designet mye ur, men likheten mellom disse er for stor i mine øyne. Se feks på Riviera til Baume&Mercier, som de strategisk kuttet når Richemont tok over. (Eier også Baume.)

Overpriset, overhypet og oversized.

Og der hadde dere mine 50cent.

PS! Og dette racerbilgreiene? Eller førerne? Ærlig talt...

Her er et hint:

Mange av oss liker faktisk disse tingene og det går ann å tenke seg om før man yttrer all dritten man sitter inne med.

Enig med deg i at dritt skal man ikke slenge. Men hvis du med dritt mener synspunkter som ikke er lik dine egne, så er jeg veldig uenig. Etter min mening er det ikke snakk om god eller dårlig smak, bare forskjellig smak. Hvis man ikke skal få gi utrykk for egen mening i tillfellet andre skulle mene noe annet, blir TS et fattig sted å være i mine øyne.