AP... Hva f. er poenget?

Enig med deg i at dritt skal man ikke slenge. Men hvis du med dritt mener synspunkter som ikke er lik dine egne, så er jeg veldig uenig. Etter min mening er det ikke snakk om god eller dårlig smak, bare forskjellig smak. Hvis man ikke skal få gi utrykk for egen mening i tillfellet andre skulle mene noe annet, blir TS et fattig sted å være i mine øyne.

Og folk må få være uenige. Men det blir, spesielt med AP, mye dritt og lite saklig diskusjon.

Det er et polariserende merke, men bare tenk deg selv denne tråden men bytt ut med Rolex, Omega, Patek eller Panerai. Dukker slike tråder opp?

Nei.

Forøvrig, når vi kaller AP det samme som en Audi TDI med RS styling blir det hele litt tungrodd for min del. Det er jo ikke snakk om å diskutere, men å slenge forskjellige typer dritt om noe.

Diskusjoner rundt smak er jo som de fleste vet ikke spesielt givende i utgangspunktet, anonymiser det hele på nettet og du har oppskrift på dårlig stemning.

AP har flere, iallfall hadde, flere modeller som ble satt sammen hos Gilbert Petit et Fils, dvs, de lager ikke verkene selv (iallfall ikke alle) og de setter ikke alle urene sammen selv heller.

Dette blir litt som en Audi med RS styling i mine øyne. Pen bil, gjerne med dieselmotor og forhjulstrekk. Og Gerald Genta? Greit at han har designet mye ur, men likheten mellom disse er for stor i mine øyne. Se feks på Riviera til Baume&Mercier, som de strategisk kuttet når Richemont tok over. (Eier også Baume.)

Overpriset, overhypet og oversized.

Og der hadde dere mine 50cent.

PS! Og dette racerbilgreiene? Eller førerne? Ærlig talt...

Kilde på dette?

Og så lenge markedet vil ha de LE de lager kommer de til å lage dem.

Dette kan du lese som at ikke alle har samme smak som deg.

Hate it or love the underdog is on top, and I'm gonna shine homie until my heart stops..

9E5B9687-orig.jpg

Det er et polariserende merke, men bare tenk deg selv denne tråden men bytt ut med Rolex, Omega, Patek eller Panerai. Dukker slike tråder opp?

Nei.

Nja, det er vel ikke helt sant. Rolex' Yachtmaster og Skydweller har nå fått en del tyn, det samme gjelder de mer "ekstreme" Daytonaene. Omega sine 007-LE har heller ikke fått spesielt mye skryt her inne. Osv.

Helt enig med Moore. Regner med (håper) at deler av kommentaren til Juice også kan unnskyldes med det samme (gøysaft) :D

Vet ikke hva Juice (no pun intended) drakk på lørdag, men jeg vil ha meg frabedt betegnelsen "gøysaft" på ei flaske Amarone fra 2006. ;)

Man bør tenke seg om hva man skriver, jeg liker faktisk Amarone veldig mye, og har brukt ganske mye penger på den flaska, og slik drittslenging bør vi holde oss for gode for... :mrgreen:

Nja, det er vel ikke helt sant. Rolex' Yachtmaster og Skydweller har nå fått en del tyn, det samme gjelder de mer "ekstreme" Daytonaene. Omega sine 007-LE har heller ikke fått spesielt mye skryt her inne. Osv.

Dette er et godt poeng - forskjellen er dog at det er mer på individuelle modeller. Men jeg ser poenget ditt, selv om jeg synes individuelle modelldiskusjoner er enklere å svelge enn "merke X er fælt" osv. Men begynner vel kanskje å gå mer i den retningen med AP også utover i denne diskusjonen ;).

Synes du det? Jeg synes det dukket opp mye bra og saklig informasjon rundt AP i denne tråden, og du var en av de bedre bidragsyterne...

Jeg synes det blir mye rart ja, har dukket opp en del interessant her i løpet av sidene, det har du jo egentlig helt rett i. Sier seg jo også selv at det er lett å bli "revet med" når man står midt i en diskusjon man overhodet ikke er objektiv i.

Sorry, ble litt trolling her.

Godt at folk har forskjellig smak- og at noen liker AP. Og Audi.

Ble litt revet med av brødteksten i tråden.

"Som man roter i skogen blir man far."

God middag!

G.

As one of the four Old Ladies of haute horlogerie, AP is the only watch-maker still in the hands of the founding families. Specialized in highly complex watches since the beginning, AP hit the headlines with the launch of the first high-end sports watch, Royal Oak in 1972 (a perennially cult watch and clearly the inventor of this segment). It scored again when it launched the first over-sized watch in 1993, the Royal Oak Offshore, which became a trend-setter among the newly rich and famous. AP became more famous when it sponsored Alinghi in 2003 and also used some "special" ambassadors (Schwarzenegger, Montoya, Barrichello…) to build up its limited editions. Still specialized in innovative complex watches, it has vacated the space for smaller complications to competitors. It relies too much on limited editions that are in fact not so limited (around 20% of total production!). It produces movements for other brands in the high-end range (Richard Mille, Chanel, Breitling, Lange,…) while buying movements from JLC and GP for some entry-level models. It lacks a little bit of courage and the consistency to resist the temptation of easy sales. Come on AP, you can do better!

Så oppsummert: Var bedre før. Ganske overpriset for en stålklokke.
4eby6u6u.jpg

... Og jeg er ganske sikker på at du aldri har hatt en AP i stål i hendene når du sier det er overpriset.

Men det må vel være lov å mene noe selv om man ikke skulle ha hands-on erfaring med det man mener noe om?

Jeg liker forøvrig en god del av modellene fra AP veldig godt.

Om ikke annet, så postet Bilanz et fantastisk flott bilde. Det motbeviser faktisk budskapet hans da bildet viser hvor eksepsjonell finish Royal Oak har :)

Men det må vel være lov å mene noe selv om man ikke skulle ha hands-on erfaring med det man mener noe om?

Jeg liker forøvrig en god del av modellene fra AP veldig godt.

Tja, kan man si at noe er overpriset uten å ha sett det?

Blir det ikke litt som å skrive et review av en restaurant uten å ha vært der?

Edit:

Nærmere ettertanke comming up.

Nei, man kan ikke bastant legge frem synsing som om det var fakta.

Man kan si "jeg har aldri prøvd xxxx men jeg tror ikke det er noe for meg". Noe jeg selv sier titt og ofte om f.eks kråkeboller.

Jeg kan dog ikke si at kråkeboller er overpriset innsekt fra havet, det har jeg overhodet ikke noe grunnlag for å si.

En ting klokkeinteressen har lært meg, er at smaken utvikles over tid. Det man overhode ikke likte før, kan plutselig være midt i blinken noen år senere. Kan bli artig å se om dette stemmer for noen av dem som er mest kritisk overfor AP ;)

Man kan mene hva man vil om AP, men å si at den er overpriset blir helt feil. Overpriset i forhold til hva? Det måtte i så være i forhold til ens egen lommebok. Et produkt som er overpriset blir det ikke solgt mye av, og såvidt meg bekjent selges det omtrent akkurat like mange AP'er som det produseres i løpet av et år. At klokkene attpåtil har en høy stjerne hos samlere og WIS'er er i seg selv et bevis på at AP ikke er overpriset.

En del av oss mener sikkert at et hundre år gammelt 5-øres frimerke er overpriset når det selges for 40K. Markedet sier noe annet. Så enkelt er DET ;)