Aquastar Benthos 500

H.K

Medlem
1. aug. 2017
Sted
Oslo
Heisan.

Jeg er ingen klokkeentusiast, så derfor er min kompetanse her liten.
Men jeg fikk for +/- 35 år siden en klokke av en dykker i familien.

Denne har ligget i en skuff de siste 30 årene, helt til jeg skulle flytte nå i sommer.
Da fant jeg denne klokken igjen, så jeg googlet den og fant at den var steget i verdi og er noe ettertraktet blant samlere.

Den er i veldig god stand, uten merker etc, kun noen overflateriper i glasset som lett kan poleres bort (om det er lov på vintageklokker) men den går ikke i dag.

Jeg lurer på om det er noen som kan ta jobben med å få denne klokken i gang igjen? Har letet litt på nett og eneste jeg finner er et firma i USA.

Den fungerte fint når jeg fikk den, men jeg lekte jo litt med den som barn, så hva som ev er galt, kan jeg ikke si.

Og vil det ev lønne seg for meg å fikse den, eller bare selge den til noen som setter pris på den i dagens stand og tar jobben selv?

Setter pris på eventuelle tilbakemeldinger.
Benthos500.jpg

Mvh
Håvard

Redigert:
Vil absolutt tro det vil lonne seg å få noen til å ta en kikk på urverket. Polering ville jeg vært forsiktig med. Sjekk med @SpaceCowboy , tror han har en slik.
Ellers så er jo bilder alltid velkomne...

• Liker
Reaksjoner: H.K
Velkommen, og grattis med flott gave den gangen! @H.K
Jeg anbefaler deg å la det ytre være urørt, evt. la glasset poleres opp, og få en urmaker med forståelse for vintage til å ta en service på urverket.
Her har du bl.a. Urmaker Sutterud a.k.a. @Arcticboy og sonens egne @Greg og @Superlite
Ellers ukjent med selve klokken, men den ser flott ut, og jeg tipper den vil bli ennå bedre med en sveip over glasset og en service. Pøs på med bilder :)
Jeg fant en artikkel om samme klokken, skrevet av @SpaceCowboy,
http://www.tidssonen.no/forum/threads/en-nærmere-titt-på-aquastar-benthos-500.18845/

• Liker
  • Liker
Hei og velkommen til TS.

Fin Benthos 500 du har der, det første dykker-uret som var vanntett til 500 meter, derav navnet. Denne har et AS2162 verk i seg, modifisert med en minutt-teller (den oransje viseren) for å ha kontroll på lengden på dykk. Dette var i sin tid en profesjonell dykker-ur og Aquastar laget dette spesielt for SCUBA-dykkere, da eierne var dykkere selv.

Vanlig feil på disse er nullstilling av minutt-telleren ofte vil den ikke stille seg tilbake til kl. 1200. Det skyldes dårlig material-valg fra Aquastar sin side da de fikk tilpasset klokka med en minutt-teller. AS-verket i seg selv er av bra kvalitet. Funker minutt-telleren kan f.eks. en urmaker med vintage-erfaring ta denne, eks. Erik Sutterud eller Vidar på Kolbotn. Må den ha en service også av minutt-teller er det IWW og Jack som gjelder. Han har god greie på Aquastar og kan få den i tipp-topp stand inkl. eventuell restaurering hvis det er behov for det. Men denne ser såpass strøken ut, at jeg kun ville ha tatt en service på verket. Det er mulig at han har nytt glass også, skulle det være behov for det. Som nevnt vil eventuelle riper i mineralglasset vanskelig la seg polere bort.

Skal du selge ville jeg anbefale å selge den som den er og la ny eier betale service da det er lite sannsynlig at du får igjen service-pengene i en eventuell salgspris.

Service på rimelige vintage lønner seg aldri er min erfaring aldri ved salg. Men tenker du å beholde den er en service en god invistering

• Liker
Heisann,

Takk for innspill så langt.
Jeg har kontakt med Jack Alexyon
www.internationalwatchworks.com
Han har sagt at han kan ta den inn.

Men som sagt, jeg er ingen klokkemann, så det er nok salg som er utgangspunktet mitt.

Bedre at noen som setter pris på noe sånt får den, enn at den blir liggende i en skuff hos meg i nye 30 år.
Hvis jeg kan få denne til å gå, så ser jeg ingen grunn til at den ikke skal kunne klassifiseres som mint condition. Det er jo også en klokke som jeg skjønner stiger bra i verdi og som har fått større annerkjennelse etter hvert. Jeg er dog helt realist i forhold til verdi slik den ligger i dag og alt er jo uansett en pluss på konto for meg :)

Det frister å få den fikset, da er den jo helt strøken, som sagt, ingen store merker i klokka, kun litt på glasset, så den har nok hatt godt sånn sett, av et liv i skuffen. Får se om jeg sender den til IWW for en status og ev rep om ikke prisen blir for høy.
Har jo lest meg opp litt på denne klokken og ser at de fleste i markedet har fargefalming på viser (orange) og blåfarge rundt, samt at det lysreflekterende på på klokka ikke fungerer. Dette er ikke problemer på denne, også sikkert fordi den har ligget i en skuff siden 80 tallet. Denne klokken har den polerte baksiden. Ser fra http://thatwatchandmore.blogspot.no/2013/09/a-look-into-aquastar-benthos-500.html at det er to forskjellige baksider.

Denne har jo en litt kul historie også, da den ble brukt fra den var ny til jeg fikk den, på en norsk dypvannsdykker som var med på starten av oljeeventyret i nordsjøen på 60-70 tallet, men det er nok mest en kul historie for meg og ikke så mye for andre, ettersom det er familie. Er vel derfor han kjøpte denne klokken, de gikk jo rimelig dypt på jobben de gutta der. Han lever godt enda, så kanskje jeg skulle fått litt mer av historien til klokka også. Selv om jeg tviler på at han husker den.

Vet ikke hva kutymen er på forum her, men om noen ønsker å kjøpe denne slik den ligger i dag, så er de velkommen til det. Send meg i såfall en mail eller kontakt meg på 95058524. Er det ikke greit å selge her, si fra, så redigerer jeg det bort.

Håvard

Hva er rimelig? Hva forventes det at denne går for om den har fått en service og er i orden? Jeg vil tro en service på denne med frakt frem og tilbake til statene fort koster 3-5 lapper det også.
Et raskt søk på interveven viser de til rett nord for 30k, og da med mer usikker historie enn denne. Han vil nok klare å få 30-35k(høyst uhøytidelig gjetting her nå..) om han tar kosten med å serve den. Men vil tro kanskje @SpaceCowboy eller @Kjell_J er de rette å spørre her.

• Liker
Reaksjoner: 69variant
Et raskt søk på interveven viser de til rett nord for 30k, og da med mer usikker historie enn denne. Han vil nok klare å få 30-35k(høyst uhøytidelig gjetting her nå..) om han tar kosten med å serve den. Men vil tro kanskje @SpaceCowboy eller @Kjell_J er de rette å spørre her.

Tror vi mer snakker mellom 20 og 30 et sted, avhengig av historikk og tilstand. OP sin er et meget strøkent eksemplar, så vi snakker da fort nærmere 30 enn 20. Men igjen: Dette blir gjetting.

...ta for eksempel klokka til høyre her: Den ser utrolig strøken ut, den har tom den originale isofrane-reima og Aquastar-spenne. Det er jeg kun sett to ganger før, på min og en til som tilhører en spanjol på DWC. :) Dog ser det ut som om krona og pusheren er uoriginale, eventuelt fra en Benthos 1000 (?). Så der kan man fort gå på en dyr smell, skulle det vise seg at mine mistanker er korrekte.... :)

(Men at det skal være issues rundt mye av det som tilbys på Chrono24 er jeg ikke helt enig i)?

Alt er relativt selvsagt. Mye på Chrono24 er nok ok, men jeg ser en del såkalte frankenklokker der som vintage-samler, dvs. klokker som har kosmetiske utfordringer, ikke nødvendigvis mekaniske.

Ja, Chrono24 er ganske overvurdert som kilde for priser, men du skal ikke se bort fra at provenance i form av bekreftelse og dykkelogg kan dra opp prisen en del (jeg har vært med noen internasjonale Comex-transaksjoner og har sett hva en dykkelogg kan bety for prisen, men så er også Comex i en helt annen liga).

Ja, helt enig. Min erfaring de seinere åra er at proveniens og historikk kan fort dra prisen betraktelig opp på verktøy-ur. Også pilot-ur. Det var ikke et slikt fokus for en ti år tilbake slik jeg husker det. Og da gjorde vi noen gode kjøp... :)

Ja - det skal du ikke se bort fra. På den andre siden, de fleste merker har brukt deler fra forskjellige leverandører. (Ref Rolex hvor mange 100% legitime klokker er stemplet som forfalskninger eller frankenwatches hvor det viser seg at det var et midlertidig bytte av leverandør som ingen visste om). Så om Aquastar kjøpte kroner og trykkere fra samme kilde hele tiden er det vel ingen som vet .........

...og det er akkurat dette jeg ville ha prøvd å få avklart før jeg eventuelt hadde slått til på dette eksemplaret. :) Så jeg hadde nok googlet litt for å avkrefte/bekrefte mistankene om krone og pusher.

Men bare så det er sagt: Klokka til OP er så langt jeg kan se 100 % original og legitim.

Men konklusjonen på det opprinnelige spørsmålet kan vi nok være eng om:
- Klokka er mer verdt enn opprinnelig antatt
- Salgsverdien bør bli mer enn prisen på en revisjon
- En bekreftelse på historien bak den kan dra opp prisen (i alle fall noe)

He-he! Ja, helt enig.

• Liker
Reaksjoner: Kjell_J
Som dere ser av bildene, så er tidens tann i forhold til møkk etc fortsatt på klokken, jeg har ikke gjort noe med den, ikke pusset eller vasket på de 30+ årene jeg har hatt den, den er helt urørt. Når jeg fikk den av familiemedlemmet, så var det en så spontan gave at han bare tok den av armen sin og ga den til meg. Så jeg tror ikke den er rengjort eller annet noen gang. Viserne går rundt når jeg trekker ut og vrir på kronen. Man ser så vidt på bildet at også den store kronen har en Aquastjerne på seg. Jeg angrer jo selvfølgelig nå på at jeg brukte denne som en lekeklokke som barn, men hvem hadde trodd at dette skulle vise seg å bli et samleobjekt :) Det eneste jeg vet at jeg gjorde som barn, var å trykke på knappen som fikk dykkerviseren til resette seg, samt at jeg nok snurret en del på kronen som stiller klokken. Som sagt virket klokken fint når jeg fikk den. Kan dette ha forårsaket at den ikke går lenger, hvis jeg feks har vridd den feil vei gjentatte ganger? Er det da mulig at det er en enkel reperasjon som skal til, eller er det umulig å si? Utover det, så virker alt annet tight og fint når jeg trykker og vrir på det.