Arkitektur

Medlem
16. okt. 2012
Sted
Ålesund
Prøvde å søke, men fant ingen ting, så tok meg friheten å opprette en ny tråd!

Har en liten obsession av arkitektur, og har jeg skjønt klientellet her inne på TS så kan jeg tenke meg at det er flere som liker god arkitektur også :eek:

Kan jo begynne med å slenge inn denne personlige favoritten.

Personlig har jeg en merkelig interesse for trapper, kanskje ikke så rart;

eb681ed969e4f6139ef801ea85f6dbab-d2pt9fw.jpg

Forever_Lost_by_bosniak.jpg

going_up_____by_jacac-d4wvms0.jpg

Deler din trappefascinasjon, både organiske og stramme. her er tidenes trapp i sistnevnte kategori, Danmarks Nationalbank.

nationalbank05.jpg

SAS Royal København. Litt rundere, men fremdeles stramt, og ikke minst det som går igjen i alle Arne Jacobsens arbeider, fjærlett, ikke et overflødig gram. Han vil for alltid være min største arkitektoniske helt.

Radisson-SAS-hotel-stairs_1107_CRAnsonSmart_Main.jpg

Du ser at denne karen mener business:

Arne-Jacobsen-1902-1971.jpg

En annen helt er Charles Eames. Der Jacobsen er estetisk og funksjonell fullkommenhet er er Eames menneskelig varme, humor og livsglede. Huset til Charles og Ray er et sted du vil bo.

356410464_d7b63df3c4_b.jpg

eames1.jpg

media_62077.jpg

media_62078.jpg

Inside-the-Eames-House-4.jpg

eames004-1021x1024.jpg

eames_home_grande.jpeg

steel_6_eames.jpg

vc9646.jpg

1277697722-locgov7.jpg

eames+2.jpg

b_950591_image1.jpg

Kanskje kjedelig å trekke frem Jacobsen og Eames (og kunne gjerne suplert med Aalto), men det er jo en grunn til statusen de har. Like kjedelig som Submariner og Speedmaster :)

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Det sies at Frank Lloyd Wright tegnet falling water på under 2 timer. Det ville vertfall vært imponerende!

Noen av mine favoritter:

Liker godt den amerikanske arkitekten Tom Kundig. Han bruker mange mekaniske prinsipper i husene han tegner. F.eks til å få tak og store vinduspartier til å åpen og lukkes.
kundig-2-4.jpg

oska.jpg

chicken-point-3.jpg

TomKundig_MerrillWrightHouse_NYT_PhotoDwightEschliman_2.png

Så liker jeg godt hvordan Tadao Ando og Kenzo Tange jobber konsekvent med betong og lysstudier.

Tadao Ando:
482d_stair_from_the_exhibition_space.jpg

44809_1182170365_large.jpg

benesse-house-1.jpg

Kenzo Tange:
Interior%2BCatedral%2BTóquio.jpg

20030702_2_July_2003_Tokyo_Cathedorale_5_Tange_Kenzou_Sekiguchi_Tokyo_Japan.jpg

En annen japaner, Kengo Kuma:
820-F-Kengo_Main-Gate_Fujitsuka-Mitsumasa1.jpg

Xinjin_Zhi_Museum_Kengo_Kuma_and_Associates_afflante_6.jpg

Sanaa:
1269800081-toledo-glass-sanaa-5634.jpg

hiroshi04.jpg

tumblr_l04l2bJiCh1qansix.jpg

Innenfor arkitekturen kommer man ikke utenom arkitekt geniet le corbusier:
lecorbusier_1.jpg

panoramio+com.jpg

Capilla-de-Notre-Dame-de-Haut-en-Ronchamps-FR_Le_Corbusier_.jpg

Noen andre jeg kommer på i farten:
Rem Koolhaas
Oscar Niemeyer
Santiago Calatrava
Zaha Hadid

Prøvde å søke, men fant ingen ting, så tok meg friheten å opprette en ny tråd!

Har en liten obsession av arkitektur, og har jeg skjønt klientellet her inne på TS så kan jeg tenke meg at det er flere som liker god arkitektur også :eek:

Kan jo begynne med å slenge inn denne personlige favoritten.

Lekkert ...

Google: John Lautner Houses

Kul tråd. Tenkte umiddelbart på Sheats Goldstein Residence (spelling?)
da jeg så tråden. Morsomt at Lautner får litt anerkjennelse. Ellers er Tadao Ando
en favoritt (utrolig at hans bidrag til Munch-museet ble "utkonkurrert" av den nitriste Lambda; Zaha Hadid
var også med; hadde vært spennende med noe slikt i Oslo), Oscar Niemeyer
en annen, en ekte modernist.

Ålhytta er ikke dum den, men siden taxisentralen i Førde var (er?) Ålhytte vil Ålhytta for meg alltid være taxisentralen :)

Jeg drømmer om en lang lav hytte i stein og lerk som går i ett med naturen rundt, men med en stor glassvegg ned mot dalen. Glassveggen er skjult av en stor lem når den ikke er i bruk, og hytta forsvinner i terrenget. Når lemmen senkes ned blir den rekkverkløs terrasse foran glassveggen(dørene). Har foreløpig satt av kr 0 til dette :p

Redigert:
Marcus Vitruvius Pollios tre arkitekt bud:
Utilitas – byggverket må være brukbar og formålstjenlig.
Firmitas – byggverket må være stabit, varig og motstandsdyktig mot påkjenninger.
Venustas – byggverket må være vakkert og til gleder for mennesket.

83ee24994022c08787c6b6563fc07504_zpscf7bb0df.jpg

I mine øyner utfyller noe så enkelt som hytten alle de "tre bud" til Vitruvius :eek: (Utedassen inkludert).

Edit: Dette ble kansje litt mye hytter i denne tråden nå..

Redigert:
Hytter er imo like interessant som hus. Det er bare så mange groteske hytter i dette landet at man lett får avsmak...

Her :) Disse bildene er fra 2009. I ettertid har kledningen blitt sølvgrå, noe som også var hensikten. Da jeg skulle søke idag, ser jeg at bildene også finnes i Archdaily.

Der var det mye etter min smak, både på detalj- og helhetsnivå. Må man ut for å komme fra soverom til fellesrom? Er det en slags tvungen oppvåkning?