Audemars Piguet-tråden

Vurderer generelt AP. F. eks. 15300 eller 15400.

Jeg får et inntrykk at disse er generelt er mer delikate enn Rolex med tanke på service / ventetid på service / kostnader knyttet til service.

Er jeg på villspor - eller er det noe i dette?
 
Vurderer generelt AP. F. eks. 15300 eller 15400.

Jeg får et inntrykk at disse er generelt er mer delikate enn Rolex med tanke på service / ventetid på service / kostnader knyttet til service.

Er jeg på villspor - eller er det noe i dette?

På Godt norsk, AP er flere trinn over Rolex, både i finish, feeling, kvalitet..... Servicekostnad, ventetid, heile pakka :)

Man må bare elske AP :)
 
Kjøp PP. Flere trinn over både Rolex og AP samt billigere service enn Rolex sist jeg fikk priser fra AD. AP er fine klokker men min personlige erfaring er at de er lite pålitelige. Litt sånn Landrover-aktig. Chronograph kan ikke gå når den skifter dato og slikt småtteri som gjør at den er vekke et halvt år på service.

Men har jeg lyst på ny ROO? Ja.... Så logikken kan gå åt skogen
 
Redigert:
På Godt norsk, AP er flere trinn over Rolex, både i finish, feeling, kvalitet..... Servicekostnad, ventetid, heile pakka :)

Man må bare elske AP :)

Hvis jeg forstår deg rett - så er det slik at du skriver APs service er dyrere enn Rolex ("servicekostnad"), tar lenger tid ("ventetid") og man får med med et blad / pusseklut ditto ("heile pakka"). Antar du mener "hele pakka".

Uansett, så ble jeg ikke så fristet av det der egentlig. :)
 
Kjøp PP. Flere trinn over både Rolex og AP samt billigere service enn Rolex sist jeg fikk priser fra AD. AP er fine klokker men min personlige erfaring er at de er lite pålitelige. Litt sånn Landrover-aktig. Chronograph kan ikke gå når den skifter dato og slikt småtteri som gjør at den er vekke et halvt år på service.

Men har jeg lyst på ny ROO? Ja.... Så logikken kan gå åt skogen

Nautilusen/Aquanaut har jo ikke engang hacking second hand. Nei takk :mrgreen:

Edit: legger ved en smiley i tilfelle noen misforstår posten. Et lite stikk til Patek, men det er jo noen fantastiske klokker!!
 
Redigert:
Takk - alltid en fornøyelse å snakke med fagfolk * thumbs-up *



Breitling er jo helt konge.

Hvis jeg forstår deg rett - så er det slik at du skriver APs service er dyrere enn Rolex ("servicekostnad"), tar lenger tid ("ventetid") og man får med med et blad / pusseklut ditto ("heile pakka"). Antar du mener "hele pakka".

Uansett, så ble jeg ikke så fristet av det der egentlig. :)

Hehehe, jeg vil ikke dra denne lenger, håper du forstod at alt var en spøk @Loevhagen

Jeg liker Rolex meget godt, men etter å ha hatt de fleste modellene de siste 5-6 årene så tenkte jeg det var på tide å prøve noe annet. Personlig synes jeg det er noe med AP og PP. De gir noe ekstra i følelse når man har de på hånden, noe som får meg til å ikke bekymre meg over servicekostnad, ventetid osv.
De skal jo ikke være på service for alltid heller :)
 
Redigert av en moderator:
Da er du snill @Timekeeper

Iallefall mtp servicekostnad og utviklingen de siste dagene. Må ikke selge denne, kommer til å koste 100' om ikke lenge, og da orker du ikke kjøpe tilbake :)

Det er sant R. Som sagt forløpig blir den:) Det er jo en aldeles fantastisk klokke:) men det er Lange også..

Service levert rett til fabrikken er ikke særlig dyrt( nå kanskje men..) min er jo 8 år gammel og har ennå ikke hatt det. Det koster å være kar:) 3120 urverket er en bunnsolid arbeidshest som tåler mye og er ekstremt presist. Har ikke hørt om mye tull med det? Så jeg kan trygt gå god for AP. Men den skal behandles godt. Akkurat som PP og andre high end brands. Skal du herje bruk Omega eller Rolex.
 
Redigert av en moderator:
Hva sier du @Molar ? Har du opplevd 3120 som nøyaktig og pålitelig? Av de 3 3120 jeg har hatt har 11 sek feil pr.døgn vært det beste. De er ikke COSC og jeg tror det er en grunn til det.
 
Redigert av en moderator:
Forresten: det er kanskje mer trøbbel med Offshore og piggyback chrono enn de rene 3120 som folket her har i sine 15300/400
 
Hva sier du @Molar ? Har du opplevd 3120 som nøyaktig og pålitelig? Av de 3 3120 jeg har hatt har 11 sek feil pr.døgn vært det beste. De er ikke COSC og jeg tror det er en grunn til det.

Det var uheldig. AP opererer med høyere standard på accuracy enn COSC. Min gikk ca 1 sek fort fort på 48 timer.

Vit også at 3120 har lavere frekvens, noe som gjør det vanskeligere å få urverket til å gå spot on.
 
Redigert av en moderator:
Vet ikke helt om jeg er enig med deg her @Sponon. Den jeg hadde en gang var jeg ikke helt fornøyd med gangen på. Da jeg spurte AP om hva toleransene var, fikk jeg beskjed om -2 til +12.
 
Redigert av en moderator:
Vet ikke helt om jeg er enig med deg her @Sponon. Den jeg hadde en gang var jeg ikke helt fornøyd med gangen på. Da jeg spurte AP om hva toleransene var, fikk jeg beskjed om -2 til +12.

Det har du helt rett i. Jeg tok for gitt at siden AP har Geneva Seal så har de strengere krav til nøyaktighet enn COSC. Men Geneva Seal har jo ingenting med nøyaktighet å gjøre.

so-embarrassed-567181366x76856718.jpg
 
Redigert av en moderator: