Automatiker?

Medlem
1. des. 2010
Sted
Haugesund
Hei!

Lurer på om det er noen Automatikere her på "asylet"? Er nå på siste året automasjon og skal til å søke læreplass, i den anledning lurer jeg på om det er noen som har anbefalinger av bedrifter her inne? Og gjerne for og imot synspunkt på offshore arbeid:)

mvh

Oliver

er ikke automatiker, men er nå automasjonsingeniør, så jeg har gått noen runder med PLS'er oppigjennom. Jobber i Aker og har ikke problemer med å anbefale Aker som arbeidsplass. Offshore liv er morro det, men og det er alltid ett men. Man er borte 14 dager, og da er man borte, så om man har familie med unger, så må den bedre halvdel være forbredt på at man virkelig er borte. Ellers er det bare morro med god lønn, og 2-4 rotasjon.

Da jeg var ferdig med VG2 (tidligere VK1) Automasjon stod valget for meg mellom VG3 Automasjon + læretid for å komme seg på rigg eller ingeniør. Valget fallt for meg på ingeniør fordi jeg ikke vil jobbe turnus. Jeg har ikke personligheten til å trives med det. Så jeg ville forhørt meg grundig før jeg gikk inn på offshore. Det gjorde hvertfall jeg. Selvsagt er jeg litt misunnet på lønningene til tidligere klassekompiser nå da... ;)

Ellers kan jeg gjennom kompiser anbefale statoil som læreplass. Bare pass på at du har karakterene til å komme inn. :)

Ps.
Prat med noen som jobber på rigg. For automatikere i statoil får en faste arbeidsoppgaver som skal gjennomføres hver dag. Etter 2 år rullerer en på oppgaver. Det var hvertfall slik der en kompis var sist. Føler deg som en robot etter 3 perioder..

Takk for svar folkens!

Da jeg var ferdig med VG2 (tidligere VK1) Automasjon stod valget for meg mellom VG3 Automasjon + læretid for å komme seg på rigg eller ingeniør. Valget fallt for meg på ingeniør fordi jeg ikke vil jobbe turnus. Jeg har ikke personligheten til å trives med det. Så jeg ville forhørt meg grundig før jeg gikk inn på offshore. Det gjorde hvertfall jeg. Selvsagt er jeg litt misunnet på lønningene til tidligere klassekompiser nå da... ;)

Ellers kan jeg gjennom kompiser anbefale statoil som læreplass. Bare pass på at du har karakterene til å komme inn. :)

Ps.
Prat med noen som jobber på rigg. For automatikere i statoil får en faste arbeidsoppgaver som skal gjennomføres hver dag. Etter 2 år rullerer en på oppgaver. Det var hvertfall slik der en kompis var sist. Føler deg som en robot etter 3 perioder..

Hehe, ganske komisk igrunn. For etter Vg2(VK1 R`94) Tenkte jeg akkurat det samme, så jeg startet på forkurs til ing. Men angret fort! Fullførte det året og hoppet rett inn på VG3 igjen:)

Har helt klart tenkt å søke Statoil! har mest lyst på en offshore plass i læretiden, da det er en god mulighet til å prøve det ut i 1,5 år mens jeg enda er ung og singel. Klaffer det ikke får jeg bare holde ut og komme meg på land etter endt fagprøve. Men ja, så var det der med karakterene VS offshore!

Karakterutskriften kommer i morgen, VELDIG spent kan du si! Men håper og tror at jeg ligger på +/-5.

Vet ikke om det duger for en offshore plass i statoil. Om noen vet om det er kjangs for å komme seg ut med ett sånn snitt: LET ME KNOW :D

-Oliver

er ikke automatiker, men er nå automasjonsingeniør, så jeg har gått noen runder med PLS'er oppigjennom. Jobber i Aker og har ikke problemer med å anbefale Aker som arbeidsplass. Offshore liv er morro det, men og det er alltid ett men. Man er borte 14 dager, og da er man borte, så om man har familie med unger, så må den bedre halvdel være forbredt på at man virkelig er borte. Ellers er det bare morro med god lønn, og 2-4 rotasjon.

Hei! Automasjons ingeniør virker veldig spennende! Kan jeg spør deg hva du jobber med? Blir det bare kontorarbeid eller er du ute også? Tenker på å bygge på etter hvert. Kunne tenke meg å trukket meg tilbake til datan for å programmere når jeg drar på mine eldre dager:)

-Oliver

Ligger du rett rundt 5 i snitt og i tillegg har forkurs for ingeniørfag (og dermed også ett år ekstra på ræven) så vil du nok være svært interresang for statoil. Du ville hvertfall vært det når jeg gikk ut for .. oi... flere år siden enn jeg trodde.. 4-5 år siden.

Angående læretiden ville jeg kanskje tatt den på land. Du får mye bredere erfaring da.. Hvertfall iflg. de jeg kjenner som har prøvd. :)

Ligger du rett rundt 5 i snitt og i tillegg har forkurs for ingeniørfag (og dermed også ett år ekstra på ræven) så vil du nok være svært interresang for statoil. Du ville hvertfall vært det når jeg gikk ut for .. oi... flere år siden enn jeg trodde.. 4-5 år siden.

Angående læretiden ville jeg kanskje tatt den på land. Du får mye bredere erfaring da.. Hvertfall iflg. de jeg kjenner som har prøvd. :)

Håper det kan dra meg litt opp ja. Har også alltid jobbet ved siden av skolen, så har litt jobberfaring og attester å drasse med meg.

Har også hørt at det er bedre å ta læretiden på land iforhold til erfaring og læring. Sier seg egentlig selv når du er 2 på og 4 "fri":) Men det må jo sies at det hadde ikke vert FEIL med litt ekstra offshore penger i klokke kassa:)

Men jeg må jo nesten bare ta det som det kommer;)

-Oliver

det er ikke bare karakterene det står på hos statoil. jeg var langt ifra noe skolelys, men fikk fortsatt læreplass... fravær og punktlighet har nok mye å si her, og ikke kom på intervju med hullete innrøykte klær. men det sier vel seg selv...;)

det er ikke bare karakterene det står på hos statoil. jeg var langt ifra noe skolelys, men fikk fortsatt læreplass... fravær og punktlighet har nok mye å si her, og ikke kom på intervju med hullete innrøykte klær. men det sier vel seg selv...;)

Hehe, ja den siste biten der sier seg nok litt selv ja:D

Fravær og punktlighet er jo helt klart en viktig side. Har en del fravær fra vg1, vg2. Alle har vell vert ung og dum en gang? hehe. Men det er nå ett par år siden og håper de kan se forbi det med at fravær nå er fraværende og at mine attester også sier det samme.

Sålenge du er i stand til å forklare det på en saklig måte så ser de nok det at du er hakket mer voksen nå enn da. Slik selvinnsikt er noe de fleste arbeidsgivere setter pris på :)

Godt gjort å gå tilbake til skolen etter forkurs, jeg er ferdig på forkurs til sommeren og gleder meg vilt til å begynne med en ordentlig utdanning.

Godt gjort å gå tilbake til skolen etter forkurs, jeg er ferdig på forkurs til sommeren og gleder meg vilt til å begynne med en ordentlig utdanning.

Ja det blir jo litt som å gå fra ungdomsskolen og tilbake til barneskolen. Men følte selv for å fullføre fagbrev før jeg bygget videre. Så da ble det bare sånn:) Og tilbake til universitetet kan jeg jo dra hver høst:D

-Oliver

Ja det blir jo litt som å gå fra ungdomsskolen og tilbake til barneskolen. Men følte selv for å fullføre fagbrev før jeg bygget videre. Så da ble det bare sånn:) Og tilbake til universitetet kan jeg jo dra hver høst:D

-Oliver

Skjønner, har heldigvis fagbrevet i boks for noen år siden.

Lykke til, glad for at det ikke bare er meg her inne som studerer.

Ser jo av bildet ditt at du ikke har satt deg lave ambisjoner heller:) Jeg drømmer om en PP, så god motivasjon for å lære seg derivasjon og andre udugligheter.

Hehe nei du sier noe der! En del læretimer inni det uret der! En dag:D

Hehe, kjenner igjen den tanke gangen der! Bare vent til Anti derivasjonen kommer! Da skal alt gjøres bakvendt! off det er mye info det året der! Misunner deg ikke:) Men lykke til!