Bang for the bucks

Vi må få bilder av denne!!!
En liten review hadde også vært kjekt... på tide å booste review counteren her på forumet :D:D

Bestile selv akkurat nå, valget sto mellom 42mm som jafalch og 45mm XLA eller en XLH men valget falt på en 45mm Pilot Pilot XL Hand Wound XLH - UA7949-H1.3 med ETA 6498 urverk pga mekanisk urverk - 6' o clock eater - mulig mest likt WWII - allerede reimer i til den - http://forums.watchuseek.com/f8/archimede-xla-xlh-2-good-choices-would-you-prefer-307509.html - men mulig jeg også går for en 42mm senere

Archimede Pilot watches range from the aforementioned 36mm to 45mm for their Pilot XL models. All models are available with an ETA2824 mechanical automatic movement. However, as you know, the original pilot watches were only available with a handwound movement of course. Archimede therefore introduced the Pilot XLH (Handwound) model, only available in 45mm. This particular model uses the proven ETA (former Unitas) 6498 movement that we also know from the Panerai Luminor Base and Marina models

I ren ekstase over å ha funnet ut hvordan jeg får bilder ut på forumet poster jeg et par til ;)

IMG_0183.jpg

IMG_0186.jpg

Litt off topic, men.....

Vurderer å spare til en Longines Hydroconquest (den enkleste modellen). Den siste tiden har jeg oppdaget merker som Archimede og Steinhart. Kan en Longines Hydroconquest og en Archimede Pilot ur (som nevnes i denne tråden) sammenlignes? Vet at en Hydroconquest koster dobbelt så mye, men er det ikke sånn at en betaler litt for ordet "Longines"? :confused:

Utrolig fin klokke det der. Har vært nære på å bestille den ved flere anledninger, men har vært veldig i tvil om jeg ville ha 45 eller 42mm.

Hvor lang leveringstid var det på denne fra bestilling?

Fikk e-post fra Ickler GmbH. Made in Germany - Since 1924. Your ARCHIMEDE Pilot XLH with dark brown leather strap will be ready for shipment in the next 1-2 weeks. Var veldig i tvil selv ang 42mm eller 45mm, men reimer var kjøpt inn. Så bytter den evt ut med 42mm - hvis 45mm blir for stor.
Mulig kliner til med chronoen som er griselekker eller kutter helt ned som Jafalch's helt plaine og sparer 6000nok - uansett går man ikke skoa av seg ;)

Da var klokken kommet:D, ble levert hjemme på døren med FexEx. Den overgikk alle forventinger, perfekt størrelse 45mm og utrolig fin finsih. Helt klart et knallkjøp!

Fikk ikke noe krav om MVA? Noen som vet om det kommer i ettertid?

Bilder kommer..

Da var klokken kommet:D, ble levert hjemme på døren med FexEx. Den overgikk alle forventinger, perfekt størrelse 45mm og utrolig fin finsih. Helt klart et knallkjøp!

Fikk ikke noe krav om MVA? Noen som vet om det kommer i ettertid?

Bilder kommer..
Kommer gjerne en faktura fra Fedex etter et par uker. Grattis med nytt, venter spent på review og bilder!

Review og unboxing av Archimede Pilot XLH 45mm

I 1924 grunnla Karl Ickler, familiebedriften Ickler. Han hadde tidligere jobbet som leder av produksjonsavdelingen for utenlandske selskaper. Med denne solide erfaring, grunnla han sin egen watchcase produksjon. I 1947 gjenoppbygde hans to sønner produksjon, som hadde ligget brakk under krigen

ickler-german-watchmaker.jpg

I dag er selskapet drives av tredje generasjon Thomas Ickler. Ickler produserer kvalitet klokker og ur, produsert i henhold til de høyeste kvalitetsstandarder, for et krevende internasjonalt klientell - alle laget i Tyskland.

Watch casene er laget in-house, fra solide blokker av rustfritt stål, rent titan eller 18 karat gull. Den svært erfarne ansatte bruker den nyeste high tech CNC maskiner, som er garanterer maksimal presisjon.

Tekniske spesifikasjoner:

Movement: Hand wound movement Eta 6498. Swiss Made
Watch case: Stainless steel case, finely brushed, sapphire crystal with antireflective coating on both sides.
Case back: Mineral crystal or solid, pilot's crown, waterresistant to 50m, diameter 45mm, thickness 10,5mm
Dial: Black, with luminous numerals and indexes. Hands Blue hands with white luminous
Strap: Band Leather strap with steel rivets

Unboxing:

Når jeg pakket opp ble jeg meget overrasket hvor mye bedre kvalitet det var, hvor god finish det er på skiven og watchcasen. Jeg hadde rimelig store foventinger fra før så dette var en meget hyggelig overraskelse. Klokken ble bestilt 22 oktober og i går fredag den 12 november var FedEx og leverte pakken på døren.

P1020836.jpg

DSCF3009-3.jpg

c46060524-ac-7399xf8x0600x0450-m.jpg

Fotokvaliteten, den yter ikke klokken rettferdighet. Skal prøve å få tatt flere i morgen. Et ordentlig wrist shot. Ser litt stor ut på bildet noe den ikke er. Var litt usikker på om jeg skulle ta 42mm eller 45mm, jeg er 7.4- 7.5" og 45mm er en perfekt størrelse. Dessuten har man 14 dagers bytterett. Kun 10.5mm tykk så den ligger godt på håndleddet. Dette er en keeper, kan brukes til det meste som en hverdagsbeater eller til dress.

Urverket

Mekanisk. Selfølgelig manuellt håndopptrekk. Denne modellen bruker den velprøvde ETA (tidligere Unitas) 6498 bevegelse som vi også kjenner fra Panerai Luminor Base og Marina modeller. Denne modellen kommer også i en "limited edition" utgave til en pris av 695 EUR da får man topp versjonen ETA 6498-2 som har 21.600 BPH og Incabloc shock protection, Glucydur balance wheel, Nivaflex NO barrel spring, Nivarox Anachron hair-spring, power reserve > 50 hours.

Reimen er av god kvalitet, men er vant til panerai 24mm. Archimede har 22mm og har kjøpt en Heroic 18 crazy horse. Blir spennende å prøve den på. Klokkeboksen er i lær og en helt ordinær sak

Ikke uten grunn at Archimede har 1 og 3 plass på Goldene Uruh på 42mm på chronomodellen sin. Om prisforskjellen på 55% opp kan forsvares, kan bli opp til den enklete å bedømme, bilder ligger i tråd nr 2

Konklusjon Et røverkjøp, terningkast
terningkast_6.gif

+ Design og kvalitetsintrykk
+ Urverk
+ Pris
- Reimen som følger med kunne vært i litt kvassere kvalitet.

http://www.archimede-uhren.de/EN/Pilot-XL-H.htm

Takk for fin review.:D
Har selv vurdert denne klokken.

Terningkast 6 i VG til og med.:eek:

Flott review! Står selv på gjerdet til et Archimede-kjøp, men greier ikke bestemme meg for XLA eller XLH. Hva er egentlig argumentene for å velge H foran A, bortsett fra sekunddialen?

Takk, Arhimeden er det beste kjøpet jeg noensinne har gjordt mht pris kontra kvalitet :D

Forskjellen er

PILOT XLH = HandWound med Eta 6498
PILOT XLA = Automatic med Eta 2824-2

Ang urverket kan man lese mer om her http://www.eta.ch/

Bra review, potensiale for overskriften.

Har en selv, selges enkelt fra svenske urtid.com, så slipper man 2x moms.

Veldig enig ang. value for money.