Review og unboxing av Archimede Pilot XLH 45mm
I 1924 grunnla Karl Ickler, familiebedriften Ickler. Han hadde tidligere jobbet som leder av produksjonsavdelingen for utenlandske selskaper. Med denne solide erfaring, grunnla han sin egen watchcase produksjon. I 1947 gjenoppbygde hans to sønner produksjon, som hadde ligget brakk under krigen
I dag er selskapet drives av tredje generasjon Thomas Ickler. Ickler produserer kvalitet klokker og ur, produsert i henhold til de høyeste kvalitetsstandarder, for et krevende internasjonalt klientell - alle laget i Tyskland.
Watch casene er laget in-house, fra solide blokker av rustfritt stål, rent titan eller 18 karat gull. Den svært erfarne ansatte bruker den nyeste high tech CNC maskiner, som er garanterer maksimal presisjon.
Tekniske spesifikasjoner:
Movement: Hand wound movement Eta 6498. Swiss Made
Watch case: Stainless steel case, finely brushed, sapphire crystal with antireflective coating on both sides.
Case back: Mineral crystal or solid, pilot's crown, waterresistant to 50m, diameter 45mm, thickness 10,5mm
Dial: Black, with luminous numerals and indexes. Hands Blue hands with white luminous
Strap: Band Leather strap with steel rivets
Unboxing:
Når jeg pakket opp ble jeg meget overrasket hvor mye bedre kvalitet det var, hvor god finish det er på skiven og watchcasen. Jeg hadde rimelig store foventinger fra før så dette var en meget hyggelig overraskelse. Klokken ble bestilt 22 oktober og i går fredag den 12 november var FedEx og leverte pakken på døren.
Fotokvaliteten, den yter ikke klokken rettferdighet. Skal prøve å få tatt flere i morgen. Et ordentlig wrist shot. Ser litt stor ut på bildet noe den ikke er. Var litt usikker på om jeg skulle ta 42mm eller 45mm, jeg er 7.4- 7.5" og 45mm er en perfekt størrelse. Dessuten har man 14 dagers bytterett. Kun 10.5mm tykk så den ligger godt på håndleddet. Dette er en keeper, kan brukes til det meste som en hverdagsbeater eller til dress.
Urverket
Mekanisk. Selfølgelig manuellt håndopptrekk. Denne modellen bruker den velprøvde ETA (tidligere Unitas) 6498 bevegelse som vi også kjenner fra Panerai Luminor Base og Marina modeller. Denne modellen kommer også i en "limited edition" utgave til en pris av 695 EUR da får man topp versjonen ETA 6498-2 som har 21.600 BPH og Incabloc shock protection, Glucydur balance wheel, Nivaflex NO barrel spring, Nivarox Anachron hair-spring, power reserve > 50 hours.
Reimen er av god kvalitet, men er vant til panerai 24mm. Archimede har 22mm og har kjøpt en Heroic 18 crazy horse. Blir spennende å prøve den på. Klokkeboksen er i lær og en helt ordinær sak
Ikke uten grunn at Archimede har 1 og 3 plass på Goldene Uruh på 42mm på chronomodellen sin. Om prisforskjellen på 55% opp kan forsvares, kan bli opp til den enklete å bedømme, bilder ligger i tråd nr 2
Konklusjon Et røverkjøp, terningkast
+ Design og kvalitetsintrykk
+ Urverk
+ Pris
- Reimen som følger med kunne vært i litt kvassere kvalitet.
http://www.archimede-uhren.de/EN/Pilot-XL-H.htm