Barbour - hvilken modell?

UBR er like klamt i min verden, og Fjällreven nesten like klam...

Om sommeren trenger jeg ren bomull uten impregnering. Eller lin.

Hva går en for da? Orker ikke tweentyfour 4 sommer på rad. Påtide med noe annerledes.
Ingen sommerjakketråd her inne?

@Raniets: Jeg har en Oscar Jacobson Safari jacket og en Mousqueton Canvas zip-up jacket.
Enkle og behagelige bomullsjakker for dager uten regn. Spesielt sistnevnte kan fås til en ok pris og virker rimelig robust.

Jeg har en Northumbria jeg er meget glad i. Kjøpte den i 2022, brukt ganske hardt og ofte siden da.
Jeg har den til arbeidsjakke og hundelufterjakke, så det er skraper i voksen, og noen pent reparerte rifter i den.
Kan egentlig varmt anbefale sydamene på Egna i Bodø, de gjorde et kjempefint og rimelig reparasjonsarbeid på jakken. Nesten for fint, det synes nesten ikke at den har vært flikket på, slik en Barbourjakke kanskje skal. Om du er i farta får du fint to liter melk i hver hoftelomme, så det er ikke noen krise hvis du glemmer pose på butikken.
Til sommerjakke, selv i Nordland, mener jeg den blir for tung og varm, og fargen for dyster. Til de andre årstidene er den derimot perfekt. Jeg synes Barbour er akkurat vanntett nok og akkurat luftig nok til å tåle en liten regnskur på vår eller høst, og akkurat varm nok til bruk over en T-skjorte eller tynn genser der. Om vinteren har du rikelig med plass til en tjukkgenser under. Langt mer behagelig (og støysvakt!) enn å tre på seg en Gore-Tex- eller regnjakke som rasler som en potetgullpose, selv om jeg skal innrømme at jeg har et sett lett regntøy og at det er ganske greit med en hette med justerbar passform når det regner som verst.
Jeg vokset den opp for første gang i fjor høst. Det var sårt tiltrengt, og det får nok ikke bli like lenge før neste gang. Brukte noen First Price-kjøkkensvamper og hårføner for å få fordelt voksen jevnt utover, men leser at man kanskje helst burde brukt varmluftpistol for å få voksen smeltet best mulig inn i stoffet. Jeg synes allerede å se at voksen har blitt litt tynn på enkelte steder, så det har nok noe for seg, eller så var jeg for sparsom med voksen da jeg brukte den: Nesten en boks Thornproof Dressing gikk med på å vokse opp en knusk tørr jakke, mens jeg hører andre som melder at de bruker opp mot to bokser på å vokse den betydelig kortere Beaufort-modellen.