Baselworld 2015 - 19.-26. mars! Hva har vi i vente?

Jeg har hatt to Daytona. En med hvit skive som ble litt for androgyn for meg.
Deretter en Sjokotona. Som forsåvidt var en fin klokke...dessverre så var det helt umulig å se hva faktisk klokka var (for lite kontrast).

Hvit med sort keramisk bezel og sorte ringer rundt subdials...sammen med akkurat passe mye rød skrift...;)
Da blir det nok en Rolex igjen:mrgreen: Kunne de samtidig fjernet skruene rundt pusherene så begynner vi å snakke rimelig perfekt klokke (hvem pokker dykker med en Daytona). Hvis man ser bort fra forventet prisnivå - selvsagt.
 
Tja. Om jeg har en Daytona på armen på ferie og får lyst til å dykke blir den med ned. Føler den er tryggere der enn alene på et hotellrom. Men ja, skrupusherne kan de godt droppe.
 
Rolex har to patenter på fremgangsmåte for å lage keramiske bezelringer med to farger, hvor fargene kan være en kombinasjon av:
"første fargede området har en blå, brun eller hvit og den andre fargede området har en blå, brun eller svart",
for det ene patentet, mens det for det andre patente kun er:
"den første fargen er rød og den andre fargen er blå".

Dessverre er ikke sort og rød en kombinasjon her :( Det spennende er jo hvor det blir av brun og hvit bezel, og kanskje blå/blå ;)

Edit: Kan nevnes at disse to patentene er fra samme dag i 2013.
 
Redigert:
Rolex har to patenter på fremgangsmåte for å lage keramiske bezelringer med to farger, hvor fargene kan være en kombinasjon av:
"første fargede området har en blå, brun eller hvit og den andre fargede området har en blå, brun eller svart",
for det ene patentet, mens det for det andre patente kun er:
"den første fargen er rød og den andre fargen er blå".

Dessverre er ikke sort og rød en kombinasjon her :( Det spennende er jo hvor det blir av brun og hvit bezel, og kanskje blå/blå ;)

Edit: Kan nevnes at disse to patentene er fra samme dag i 2013.

Helblå har de vel allerede 116619?
 
Når man tar patent, man forklarer sine dypeste hemmeligheter til noen som gleder seg til å tar det ut på nettet: Kinesere elsker det siden alt er ett tastetrykk unna og med en gang utsatt for kopiering i den "lovløse Hong-Kong".
Ironisk nok er en "hemmelighet" ofte tryggere over tiden når den er ikke patentert: Eller skal vi si...Langt unna fra patentkontor sine grådige fingre.
Rolex bruker sikkert millioner av $ i patent vedlikehold over patentkontor hver år og hvem skal de saksøke i Hong-Kong? Nobody.
 
Når man tar patent, man forklarer sine dypeste hemmeligheter til noen som gleder seg til å tar det ut på nettet: Kinesere elsker det siden alt er ett tastetrykk unna og med en gang utsatt for kopiering i den "lovløse Hong-Kong".
Ironisk nok er en hemmelighet tryggere over tiden når den er ikke patentert: Eller skal vi si...Langt unna fra patentkontor sine grådige fingre.
Rolex bruker sikkert millioner av $ i patent vedlikehold over patentkontor hver år og hvem skal de saksøke i Hong-Kong? Nobody.

De er vel mye mer redd for at andre Sveitsere/Tyskere/Briter/Amerikanere skal benytte seg av patentene deres. Disse føyer seg (stort sett) etter patentlovgivningen, derfor er det verdt millionene. Det er ikke så dyrt ($10 000?) å legge til et land som f.eks. Kina i patentet...
 
Redigert:
De er vel mye mer redd for at andre Sveitsere/Tyskere/Briter/Amerikanere skal benytte seg av patentene deres. Disse føyer seg (stort sett) etter patentlovgivningen, derfor er det verdt millionene. Det er ikke så dyrt ($10 000?) å legge til et land som f.eks. Kina i patentet...

Det som er problemet med patentering nå er egentlig Internett.
Å bli beskyttet i landene som følger loven er nok gunstig men ikke uten problemer.
Når Ken Sato ble saksøkt av Panerai : Panerai vant. Men RXW Pam klokker selger seg fortsatt ut på nettet. Og Ken er Japansk: Japan følger loven også men sannsynligvis alt går gjennom Kina på noen måte.
Å bytte en bitteliten component eller design i noe som er allerede patentert kan også faktisk åpne dør til ny patentering.
Hvis hver patent hadde vært forseglet til dagen den er utgått, jeg hadde støttet patentering på en annen måte.
 
Det som er problemet med patentering nå er egentlig Internett.
Å bli beskyttet i landene som følger loven er nok gunstig men ikke uten problemer.
Når Ken Sato ble saksøkt av Panerai : Panerai vant. Men RXW Pam klokker selger seg fortsatt ut på nettet. Og Ken er Japansk: Japan følger loven også men sannsynligvis alt går gjennom Kina på noen måte.
Å bytte en bitteliten component eller design i noe som er allerede patentert kan også faktisk åpne dør til ny patentering.
Hvis hver patent hadde vært forseglet til dagen den er utgått, jeg hadde støttet patentering på en annen måte.

Nå tror jeg sjansen er liten for at Rolex skjelver nevneverdig i buksene av tanken på at mindre aktører fra Kina og Hong-Kong skal bryte patentloven og kopiere ting, det er vel heller de større klokkemerkene som er mer direkte konkurrenter hvor det er et poeng å være "først ute" med å sikre seg en idé eller metode, og disse merkene holder vel for det meste til i land som følger lovgivningen slik at det nytter. Kinesiske kopier er vel heller sett på som et mindre irritasjonsmoment... Eller er jeg på bærtur?
 
Mange grunner til å patentere og sikkert like mange for å ikke gjøre det.
men at Rolex er fryktelig flinke til å søke beskyttelse for sine ur og løsninger er jo bra for oss som liker å spekulere på hva vi har i vente ;)

Kan se ut som de har noe annet i ermet enn bare fargen på ceramic bezel.

(Emne som ble lett snakket om på Rolex og Tudor-delen av sonen)

Noen bilder fra Rolex sine siste publiseringer :)

US2014_zps73e7ddeb.jpg


US2015_zps34d5e98d.png


US2015-01_zps4adfd009.jpg
 
Nå tror jeg sjansen er liten for at Rolex skjelver nevneverdig i buksene av tanken på at mindre aktører fra Kina og Hong-Kong skal bryte patentloven og kopiere ting, det er vel heller de større klokkemerkene som er mer direkte konkurrenter hvor det er et poeng å være "først ute" med å sikre seg en idé eller metode, og disse merkene holder vel for det meste til i land som følger lovgivningen slik at det nytter. Kinesiske kopier er vel heller sett på som et mindre irritasjonsmoment... Eller er jeg på bærtur?

Du er ikke på bærtur...
Jeg mener ikke at patentering er dritt... Men jeg mener at prossessen i seg selv er kontroversiell.
Sveits er et lite land og urmaker miljø er enda mindre: Disse jobber ofte fra firm til firm.
Et eksempel: En urmaker som jobbet hos Rolex tar toget og siden han leker med sin togbillett ved å bøye den frem og tilbake...
Han får plutselig en idé.
Han gir sit forslag til Rolex som skal jobbe på det: Den "constant escapement"
Material og alloy utvikling er da ikke så avansert som i siste og Rolex sliter: De gir opp.
Senere fyren flytter hos Girard-Perregaux som bestemmer seg til å satse full gas på det og etter en del svetting, de får det til.
De er egentlig en skikkelig forsprang i innovasjon som vinner den "Aiguille d´or" pris i Geneva.
http://monochrome-watches.com/girar...-dor-at-the-grand-prix-dhorlogerie-de-geneve/

Rolex har aldri hatt noen problem med G.P der... Siden de ga opp selv på det...Fyren gikk vekk med sin idé i lommen.
Som sagt: Det er en tett miljø hvor alle vet hva som er grensen.
Jeg har aldri hørt om intern skandale blant sveistsiske merker: Ingen har råd til det.
Det samme når Doxa og Rolex jobbet sammen på Helium-Valve utvikling.
Rolex brukte den i industri kontraker, Doxa brukte den på sivil kontrakter: Uten krangel eller rettsak.
Hvis man kopierer sin nabo blir det avslørt med en gang og reputasjon,omdømme etc faller ned i gruss: Det kan bli veldig skadelig.
Jeg tror ikke at varemerkene i Sveits er så bekymret over hverandre: De besøker hverandre men de avslører ikke alt...Klart det.
Men siden patentering gjør alt offentlig, ja det fins en del bekymring som sprer seg angående hva andre selskaper verdens rundt kunne finne på å gjør...
Kina er irriterende ja: Men ikke glem at mange i verden får sin klokker lagd i Kina.
Og Kina har noen "mail-box" firmer i Sveits for å få /Swiss-Made/ stempel på egentlig kinesiske klokker...
Amerikanske firmer gjør det samme...
Det fins en del klokke varemerker adresser som finner seg å bli tomte bygninger i Sveits: Disse "lager" Swiss-Made klokker.
 
@Hammerfjord Interessant! :)

@SimSVa Er det noen som kan tyde hva disse tegningene "betyr", hva er det Rolex har på gang her? :)
 
Redigert av en moderator:
@SimSVa Er det noen som kan tyde hva disse tegningene "betyr", hva er det Rolex har på gang her? :)

Sakser litt av min synsing fra tidligere. Det skal nevnes at disse patentene er skrevet for "a person skilled in the art", så det er mye jeg ikke forstår noen ting av. Men kan jo prøve meg på å tolke deler av den ene søknaden, og da kan det se ut som det er en retrograde chrono, hvor retrograde viseren skifter mellom å fungere som viser for chronografen når den er aktiv og som vanlig tidsviser når chronoen ikke er aktiv. Iallfall en eller annen form for å koble fra og til retrograde-viseren til minuttviseren og kronens stilling.
Er også en mekanisme som viser 24t når kronen blir trukket ut for å stille tiden, mens når kronen er inne så er det vanlig 12t-visning. Trur eg.

Typisk at det er noe helt annet, så sitter jeg her som en tosk når fasiten er ute :p
 
Redigert av en moderator:
Utifra fig 1, kan man se fellestrekk til iwc chrono.
Håper vi får se Rolex Coke.
 
Jeg er ganske sikker på at jeg ender opp med enten en sapphire sandwich eller en 300 seamaster i løpet av de neste mnd. For min del så handler mitt neste klokkekjøp mye om hvordan Basel blir og hvis det skulle melde seg noe utrolig fra Omega.
Håpet er (dog ekstremt urealistisk) at det slippes en 300 med hvite indexer... Ja vet...

Ellers så synes jeg det hadde vært spennende hvis Omega slapp en seamaster i ceramic. Og hadde vært sykt kult hvis det kom en Coke i SS. I de photoshopbildene jeg har sett (bla Monochrome) så faller jeg helt for komboen.