Baume et Mercier Capeland xxl. Et undervurdert dykkeur?

ronnanol

UTESTENGT
Medlem
23. feb. 2010
Hei.

Hva synes folket om denne klokken?
Jeg eide en tidligere og synes det er et helt utrolig lekkert ur.
43mm kasse i titan og en lekker skive i ufarget kevlar, med en fantastisk lume. Toppet med det fineste krystallet jeg har lagt mine øyne på.
GUD som jeg savner den kjenner jeg :)

picture.php

picture.php

picture.php

Førsteintrykket er bra :)

Men, har du noen bilder litt mer direkte på skiva? Den var spennende :)

Synes den ser veldig bra ut! Synes det er veldig lite Baume her, fikk prøve den nye Capeland her forleden dag, utrolig lekker klokke! Tar meg friheten å poste et wristshot:
13052011351-1.jpg

Jeg synes den er utrolig flott, den skulle du beholdt. Har lillebroren selv. Beateren min de siste syv årene.

Fikk sett et par eksemplarer av den nye Capeland serien i helgen som var, bl.a. den Chr postet bildet av, veldig fin.
Enda finere var den nye med hvit vintage-skive og blå visere, men en prislapp på nesten 50K er i meste laget synes jeg. Synd:(

imgp0917.jpg

Jeg vet ikke helt ......

Hei.

Hva synes folket om denne klokken?
Jeg eide en tidligere og synes det er et helt utrolig lekkert ur.
43mm kasse i titan og en lekker skive i ufarget kevlar, med en fantastisk lume. Toppet med det fineste krystallet jeg har lagt mine øyne på.
GUD som jeg savner den kjenner jeg :)

picture.php

Jeg vet ikke helt hva du spør om. Hvis du lurer på hva folk flest synes om klokken så har jeg ingen kommentar.

Hvis du spør om det er andre som mener at dette uret er et undervurdert dykker ur (slik som headingen antyder), så er ikke jeg blandt dem. Dette fordi:

1) Lesbarheten under vann er for lav grunnet manglende minutt markører.
2) Lesbarheten ved dykking i mørke er lik null grunnet manglende lume på bezelen.
3) Bezelen er vanskelig å rotere når man bruker hansker.

Men for all del, det er sikkert et greit "parkometer" ur - som det jo finnes så mange av :)

Hmmmmmm - nå kommer det sikkert til å strømme på med hat-mail til meg :(

Frode.

Helt enig med Frode her. Det er så mange dykkerur som ikke egner seg til annet enn desk diving og parkometer/eggkoking. Minner meg om en dykkerklokke som er hypet opp til de grader her på forumet som er helt ubrukelig under vann :p

Frode vet helt sikkert hvilken jeg sikter til :mrgreen:

Lume på alle markørene på bezelen er ikke et must for meg da jeg alltid har med cannisteren, men er helt klart en stor fordel! Denne bezelen er jo helt anonym. Minner meg om Steelfish og Seawolf sine bezeler.

Legibility is golden.

Skjønner ikke helt kritikken av denne klokken. Designmessig så vil jeg si at den er forholdsvis lik min Submariner. Minuttene er markert i en ring i skivens ytterkant - som suben. Bezelen har ingen annen lume enn en tritiumperle.
At bezelringen kan være vanskelig å rotere med hansker er godt mulig - har ikke prøvd. Men kan ikke tenke meg at det er stort vanskeligere enn å rotere bezelringen til en Seamaster.

Så hvis forumets dykkere underkjenner denne klokken bør vel egentlig endel andre ikoner også slaktes.

Jeg tror jeg skjønner prinsippet med å bruke et mekanisk ur som dykkerur:

1. visuelt og oversiktlig tidsmåling ved hjelp av bezel
2. Garanti for at uret "virker", så lenge du kan se sekundviseren sweepe
3. Backup (punkt over) til elektronisk dykkecomputer

Men sånn rent praktisk i 2011 så vil det vel være greiere å bruke en computer nr.2 som backup? Med det sagt så er vel egentlig poenget mitt at etthvert dykkerur er "ubrukelig"?

Håper noen kan sette meg påplass her, fordi jeg er en jeger for anvendelig ingeniørkunst:?

..

Selv syns jeg det ser ut til å være et flott ur - riktignok ikke noe jeg kunne brukt selv, men et flott ur likevel.

Jeg har ikke på langt nær like mange dykk som Frode eller sponon, men de tingene jeg merker meg som ankepunkt for mn del er at kransen ser ut til å være unødvendig knotete å operere med hansker, og at tallene på kransen ikke er lakkert eller fylt med lume(forsåvidt ikke noe problem for meg, da jeg ikke driver med nattdykk). Mitt referanseur blir da BaliHa'i Project 1, som jeg har en av og har brukt hver gang jeg har dykket.

Som praktisk dykkerklokke så stiller jeg ikke krav til lume på bezelen. Man har lykt med seg uansett. Det jeg stiller krav til er at markørene på bezelen skal være godt merket, i likhet med skiven. Viserne bør være kraftige, og minuttviser bør være såpass lang at den treffer minuttmarkeringene på urskiva.

På den aktuelle klokken er bezelen for anonym. Sikten er ikke det samme på 30m som på overflaten, og legger man til lett nitrogen narkose som svekker reaksjonstiden, så er det absolutt å foretrekke en lett leselig dykkerklokke.

Submariner er en veldig god dykkerklokke i mine øyne, spesielt 14060. Det er ikke noe dilldall på skiven, og bezelen er lett å lese av ved et raskt blikk.

Men skal man være ærlig, så er det jo å foretrekke en digital bottomtimer som er 60mm eller større, med et stort display med store tall. Det er dette dykkere flest bruker, iallefall i miljøet jeg dykker. Men som klokkegalen freak, så er det kjekkere å ta dykkeklokkene med ned å bruke de som back-up.

At det kan være vanskelig å rotere bezelen med hansker kan være riktig, men det er nok ikke umulig. Jeg pleier å presse ned bezelen og vri på toppen på enkelte klokker med lav bezel, funker somregel veldig bra.

OP spurte om folket synes det var en undervurdert dykkeklokke. Det synes ikke jeg. Men om det er en undervurdert klokke er noe helt annet ;)

Jeg bruker sånne trefingra neoprenhansker, jeg.. Da føler jeg det er greit å ha en krans som er forholdsvis kraftig og med godt grep:p

IKONER STÅR FOR FALL ????

........................

Så hvis forumets dykkere underkjenner denne klokken bør vel egentlig endel andre ikoner også slaktes.

He he Kasmir, du har et godt poeng der. Men når det gjelder såkalte ikoner så er det egentlig ikke så mange av dem. De egentlige ikonene innenfor dykkerur altså.

Disse ikonene er mest kjent for sin historie knyttet til enten

- utviklingen av klokken
- en spesiell begivenhet
- eller en spesiell bruker gruppe.

De færreste av ikonene innenfor dykkerur skiller seg ut som fortreffelige urverk til bruk for dykkere. La meg her ta noen eksempler (og samtidig banne fryktelig styggt i kirken):

- Submariner No-Date (før COSC varianten): Tåler masser av vann og er ganske robust. Urverket går passe nøyaktig og skiven har en meget god lesbarhet under vann. Bezelen (etter 1989 tror jeg) er lett å operere i de fleste situasjoner. Men, å lese av tiden på bezelen med minutts nøyaktighet etter 15 minutter er ikke like enkelt. Hvis du bruker bezelen til å ta bunntiden med så skal jeg love deg at det er ganske stor forskjell på 20 minutter og 22 minutter når du stille og rolig har glidd ned til 40+ m :smile: Videre så har bezelen ingen lume slik at det kan være en utfordring å lese av bezel tiden i mørke omgivelser (Nei, man lyser ikke direkte på klokka mens man ser på den. Det er å be om nedsatt mørkesyn. Istedet benyttes en annen teknikk, men den tar vi ikke for oss nå). Men herregud så mye historie ifra pionertiden for dykking etter 1960 det ligger i dette uret.

- Submariner Date: Stort sett samme kommentarer som for overnevnte ikon. Men her forsvant noe av lesbarheten av skiva til fordel for datoanvisning (og mer tekst). Forstørrelsesglasset over datoanvisningen har en stygg tendens til stadighet å ripes opp. Noe som ikke akkurat hjelper på lesbarheten. Husk at denne klokka i utganskpunktet var en tool watch, og ikke en pyntegjenstand slik som det er idag.

- Sea Dweller: Mest kjent for sin forbindelse til Comex. Her oser det av historie rundt utviklingen av blandingsgasser for bruk under dype arbeidsdykk. Da hovedsakelig i forbindelse med offshore industrien i Europa. Profesjonelle brukere av denne klokka har millioner av gode historier på lager både ifra havets dyp, og diverse brune barer rundt omkring i verden. Men mange er ikke klar over at de fleste Comex dykkerene la denne klokka igjen på lugaren når de skulle dykke. Dette både på grunn av at de ikke trengte klokke under arbeid, og også fordi de ikke ønsket å skrape opp / ødelegge / miste en så dyr klokke. Dette er grunnen til at modellen også ble kalt "Cabin Dweller". Men det er et helt greit dykkerur, dog med samme bezel "problem" som nevnt over.

-Blancpain Aqua Lung. He he. Se dagens klokke presentert av Frodo. Oser til de grader av militær historie. Men med klare mangler hvis den skal kvalifiseres som funksjonell dykkerklokke. Men hvem pokker bryr seg om det idag? Her er det historien rundt klokka som er viktig.

- Panerai (1943 - 1945). Kansje Gralen over alle Graler? Helt ubrukelige i henhold til dagens standard for en funksjonell dykkeklokke. Men den var vanntett og tiden lot seg lese av under dårlige lysforhold. Den gjorde med andre ord jobben for tyske og italienske marinedykkere i nevnete tidsperiode.

- Sea Dweller Deep Sea: Denne er ikke bltt noe ikon enda :cool: Men merk dere at bezelen nå har minutt inndeling hele veien rundt.

Dette var altså kun ment som en kommentar rundt dykkerklokke ikoner. Diskusjonen rundt dykkerklokker generelt er en helt annen og mer komplisert historie. Og den får vente :D - til noen bringer den opp.

Og for ordens skyld: I min klokke boks vil du blandt annet finne både Submariner Date, No-Date (både 5513 og 14060) og Sea Dweller. Så selv om teksten over kan virke noe negativ, så har jeg på ingen måte et hat forhold til Rolex. Langt ifra.

Frode.

...believe it or not most of the guys would not wear their watches in the water, this led to them being cynically renamed in the biz as "cabin dwellers" (put that on your website, tee hee !!)."

by Tom (ex-COMEX diver)

(doubleredseadwellers.com)

:razz:

Ser punkt 3, men både bezel og lume er vel lik på Ægir, som jeg vet er populær blandt mange yrkesdykkere?

Yrkesdykkere har vel et team bak ryggen (på båt) som passer på bunntid, luftforbruk etc som nå til dags kommuniseres via radio ned til dykkeren?

Jeg er på tynn is her, men var av den oppfatning av at yrkesdykkere ikke trenger klokke, men av praktiske årsaker kan være en fordel å ha med ned i "bjella", og inn i kammeret når de kommer opp.

Correct me if im wrong.

Joda ...

Ser punkt 3, men både bezel og lume er vel ganske lik på Ægir, produsert av dykkere, for dykkere?

Joda, Ægir er tøffe greier. Men som Sponon sier, slange- og klokke dykkere trenger strengt tatt ikke klokke. Det er støtteapparatet på overflaten som tar seg av tiden. Og da er det viktig at supervisoren har en god og pålitelig klokke ;) De første produksjons-seriene som Rolex produserte for Comex ble da også gitt til dykkersupervisorene. Senere ble de gitt til enkelt dykkere i Comex (senere StoltComex), forrettningsforbindelser etc etc.

Frode.

Nei nei nei ....

Jeg tror jeg skjønner prinsippet med å bruke et mekanisk ur som dykkerur
..

Kjære Erik R,

Det er kun 4 følgende grunner til å benytte en klokke (mekanisk eller batteridrevet, med eller uten bezel) under dykking idag:

1) Man glemmer å ta av seg klokka
2) Man tror at det skal være slik
3) Man synes at det er tøft å dykke med klokke på armen
4) Signal effekt
5) Man har en forkjærlighet for klokker og må absolutt ha en med seg under vann.

:D :D

Jeg tilhører gruppe 5. Og skal jeg være helt dønn ærlig så har jeg vel et lite snev av gruppe 4 også innabords ;)

Frode.