benbjos status, håp og drømmer

Medlem
21. mars 2013
Sted
Oslo
Tenkte jeg skulle dra i gang en liten samletråd for samlingen nå og hva jeg håper å anskaffe på min klokkevei. Dette er nok mest morro for meg, for å se hvordan smaken utvikler seg, men sikkert også litt for dere.

Jeg lagde en tråd for omlag 6mnd siden med historien fra begynnelsen og til da. Denne finnes her. Siden det har det skjedd litt. 2 ut og 2 inn.

For at ikke OT skal bli evig lang tenkte jeg å dele opp innholdet litt, og bruke dette innlegget som en slags samletråd med linker til de ulike innleggene. Starter med samlingen per nå. Her tenkte jeg å starte med klokkene som ligger i boksen per nå og hoppe over de som har forsvunnet ut. Det er summert opp godt i den forrige topicen min. Så går jeg over til å presentere urene fra mitt fødselsår som jeg kunne tenke meg. Liker tanken på å bygge opp samlingen min rundt klokker fra 1988. Til slutt så presenterer jeg krydderet, eller mer presist, ur jeg kunne tenke meg som ikke eksisterte på 80-tallet.

Samlingen
Tissot LeLocle Chronometre
Christopher Ward C60 Trident
Seiko SARB065

Håp og drømmer - Birthyear collection
Chronoswiss Regulateur

Håp og drømmer - øvrig
Frederique Constant Slimline Moonphase
Baume et Mercier Jumping Hour
Glashütte Original PanomaticLunar/PanoReserve
Glashütte Original Senator Sixties Chronograph

Takk for at du tittet innom!

Redigert:
Den spede begynnelse - De to jeg fortsatt eier

Tissot LeLocle Chronometre
Det hele startet med at jeg skulle finne en klokke jeg skulle bruke i bryllupet mitt. Visste lite eller ingenting om klokker. Hadde bare hatt diverse quartz-ur oppgjennom barndommen og ungdommen. Budsjett var rundt 10.000. Etter litt research fant jeg vel ut at mekanisk er tingen, heldigvis. "Uheldigvis" så falt jeg for det første og beste - En Tissot LeLocle Chronometre. Klokken er lekker den, jeg skulle bare ønske at jeg ikke gikk for PVD coating i gull. Litt harry er det jo. Lesson learned. Brukte heller aldri klokken i bryllupet. Det er en annen jeg kommer til senere.

Uansett, her er viduderet. Har faktisk ingen bilder av min klokke for hånd. Tar noen på et senere tidspunkt og erstatter placeholderbildet under. Denne klokken blir nok aldri solgt, rett og slett fordi den har sentimental verdi. Det er klokken som startet galskapen og tapet har jeg jo råd til.

LeLocle-6.jpg

Christopher Ward C60 Trident
Etter at Tissot kom inn så tok det ikke lang tid før jeg fant ut at jeg måtte ha en mekanisk hverdagsklokke. Hadde på dette tidspunktet funnet både dette forumet og watchuseek. Etter en del browsing på sistnevnte forum sin "affordables" seksjon kom jeg over et lite engelsk selskap som lagde sveitsiske klokker til en overkommelig pris. Fant ut at Christopher Ward C60 Trident var perfekt! Vippet en stund mellom blå og oransje, men valget falt til slutt på oransje. Etter litt ventetid ramlet denne inn på det lokale postkontoret:

Helt ny fra boksen:
20130412_173022_zps5bc3571b.jpg

byttet etterhvert til nato:
20130724_180256_zps91229fcb.jpg

Har brukt denne en del, men får ikke så mye armtid lenger. Får børste støvet av den og bruke den litt nå i sommer. Fargen er jo perfekt!

Redigert:
Den peneste til under 10.000

Seiko SARB065 - Cocktail Time
På dette tidspunktet hadde det gått litt tid siden forrige klokkekjøp, men så fikk jeg en PM fra en bruker her inne som lurte på om jeg kunne tenke meg en Cocktail Time. Hadde tidligere sett på denne modellen, men aldri slått til. Denne gangen gjorde jeg det og prisen var overkommelig. Jeg har sagt det før, men sier det igjen - SARB065 må være den peneste klokken til under 10.000 kroner. Skiven er vidunerlig og den sekundviseren kan jeg titte på i en evighet. Selv remmen, som jeg vet mange misliker, kan jeg like. Det eneste som trekker ned er et veldig kjipt urverk.

Dessverre får ikke denne nok armtid, men finner den frem av og til.

På originalremmen:
2013-12-03124902_zps6657f121.jpg

Måtte prøve med Norgenato på 17.mai:
2014-05-17144249_zps6af24c77.jpg

Kronen som tar all tid

Rolex Submariner

Da jeg startet denne hobbyen så skulle jeg i hvert fall ikke har Rolex. Dette blir for til "jeg skal i hvert fall ikke ha en Sub". Så skjedde det. Først så ble det lagt ut en GMT Pepsi fra fødselsåret mitt. Hadde en stund tenkt på å finne en birthyear Datejust, men dette materialiserte seg aldri. GMTen ble snappet opp før jeg rakk å frigjøre midler. Noen få dager senere ble det lagt ut en Submariner fra 1988. "Hmm", tenkte jeg. "Det er ikke hverdag en birthyear Rolex dukker opp i så god stand, norskkjøpt med boks og papirer. Om den ikke faller i smak så kan jeg alltids selge den". Så jeg sendte tidligere eier en PM og spurte om han kunne holde den av for meg i noen dager. Fikk svar tilbake om at siden det var en birthyear så skulle han forsøke. Jeg hev meg rundt og fikk frigjort nok til å handle Suben. Dagen etterpå fikk jeg en SMS av kona om at postmannen hadde vært hjemme med en pakke til meg. De siste timene på jobb den dagen gikk sakte.

Da jeg kom hjem og fikk åpnet pakken som lå på stuebordet åpenbarte det seg en grønn boks med en krone på. Åpnet boksen, flyttet på papirene og så på vidunderet. Klokken jeg aldri skulle ha. Vet ikke hva det er med Sub, men noe med den gjør at den er perfekt. Enkel, klassisk og går til alt. Kan virke kjedelig, men det er den ikke. Rett og slett en åpenbaring.

Birthyear er aldri feil, og forhåpentligvis er dette den første av mange. Dette ble forøvrig klokken jeg bar i bryllupet, og klokken som tar det aller meste av armtiden.

Beklager de noe dårlige bildene. Skal forsøke å gjøre det godt igjen siden :)

20140212_194216_zps0dba0257.jpg

Ikke feil på rem også:
20140329_152709_zpsf898bf18.jpg

Sitter så pent i boksen sin
20140212_192450_zpsf77d92eb.jpg

Boksens neste leietaker

Er for øyeblikket i markedet for et nytt ur. Det eneste som står i veien er en utenlandsferie i slutten av juli. Bør ikke blakke meg helt før den tid. Det som i hvertfall er sikkert er at et nytt ur blir å finne veien "hjem" i løpet av et par måneder. Det andre "problemet" er at jeg har så mange kandidater. Velger å presentere alle i denne posten:

Frederique Constant Slimline Moonphase
Helt siden jeg så denne for første gang så ble jeg nærmest forelsket i den. Et dressy ur som også funker i hverdagen, et manufaktur urverk fra en independant fabrikant som er på vei oppover. En artig liten detalj er at FC startet opp samme året som jeg ble født. Så selv om klokken er av nyere tid så blir det en slags birthyear allikevel.

Skiven på denne klokken fanger lyset på en helt fantastisk måte og verket er veldig pent. I begynnelsen var jeg skeptisk til mangel på sekundviser og at den ikke har foldingclasp på reima. Det første har jeg kommet over, men det andre plager meg litt. Dog fikk et godt argument fra selger hos AD som sa at en foldingclasp på denne ville blitt for voldsomt. Uansett, så er det jo ikke umulig å bytte i etterkant. Har prøvd klokken både på lenke og på rem. Den får et såpass annerledes uttrykk på lenke at jeg tror jeg må ha begge deler. Det er vel rundt 98% sikkert at dette blir den neste inn. (Hvis noen vil selge sin enten med lenke eller rem så ta kontakt ;) )

På lenke:
1235159d1380363654-frederique-constant-slimline-moonphase-wristshots-andrewwatch11.jpg

På rem:
1381242d1392176309-frederique-constant-slimline-moonphase-quick-review-dsc01481.jpg

Mer:
frederique-constant-slimline-moonphase-31.jpg

Innsyn til urverk:
BPB_0092.jpg

Chronoswiss Regulateur
Denne kom på markedet for første gang i 1988 i flere utgaver, stål, bronze på stål, gull på stål og gull. Klokken måler 38mm og har et manuelt Unitasverk. Den har også et helt eget uttrykk med sine riflede kanter på bezel og skinnende blå visere.

Regulateuren, og merket i seg selv, er også relativt uvanlig da den bare ble produsert i 700 eksemplarer, men dukker titt og ofte opp på chrono24 og på ebay til en overkommelig pris. Utgaven jeg er på jakt etter er bronze på stål.

2749010c.jpg

Urverk:
2749010g.jpg

Baume & Mercier Jumping Hour
Nok en uvanlig modell, men fra et litt mer kjent merke. Jumping Houren kommer i gull og stål og er limitert til 40/500. Jeg falt litt for denne da jeg leste en artikkel om den på watchtime. Det som tiltaler meg med denne er layouten på skiven. Nokså uvanlig, men samtidig rent. Kult med jumping hour-komplikasjon. Dubois Depraz 14400 urverk. Prisen på rundt 20k + mva må sies å ikke være så gal.

i-MvDL9mr-XL.jpg

i-KJS3ZWh-XL.jpg

i-B5LXR8K-XL.jpg

Redigert:
Glashütte - en oppnåelig grail

Glashütte Original PanomaticLunar

Husker ikke helt når jeg så denne første gangen, men forelskelsen slo meg umiddelbart. Det eneste som hindrer meg i å eie denne er økonomien. Den er kostbar, men den er ikke utenfor rimelighetens grenser. Det vil si, så lenge ikke Tidemanns spådom at GO kommer til å dra en A. Lange og øke prisene sine med 40-50% i et jafs om ikke lenge. Tanken min er nemlig å kjøpe denne til neste runde årsdag, nemlig 30. Det er dog en god stund til og prisene vil jo naturligvis øke noe, men forhåpentlig ikke mer enn 10-15% ila den tiden.

PanomaticLunar kommer i flere utgaver, min favoritt er stål og hvit skive med flotte blå visere. Stål og grå skive er også en mulighet, men den hvite synes jeg uten tvil er penest for øyeblikket.

Hvit skive:
panowrist.jpg

Grå skive:
panomaticLunar_2.jpg

Lekker bakside:
460342d1308957929-jlc-vs-glashutte-need-your-help-90-02-02-02-041.jpg

Så har man jo også Panoreserve. Veldig lik i utseendet, prisen er omtrent den samme, men har Power Reserve indikator i stedet for månefase og er håndopptrukken. Ikke gal den heller! Kan godt hende at jeg ender opp med den i stedet. Time will tell.

go_panoreserve_basel2012_2.jpg

Glashütte Original Sixties Chronograph
Panomatic Lunar er favoritten, men Glashütte Original har en annen modell jeg synes er veldig pen. Det var vel en slik en til salgs her på forumet tidligere i våres, men dessverre som så ofte skjer så var ikke økonomien på plass.

Gulldetaljene og indeksene på denne er så utrolig lekre. 35-årsgave?

glashutte_image.603941.jpg

glashutte_image.1029311.jpg

Mye jeg har gått glipp av i disse galleri-trådene altså! Utrolig mange flotte samlinger her og dette var intet unntak :)

Likte veldig godt den Tissot LeLocle din i gull. Hva koster noe slikt? Veldig fint dress-ur :)

Mye jeg har gått glipp av i disse galleri-trådene altså! Utrolig mange flotte samlinger her og dette var intet unntak :)

Likte veldig godt den Tissot LeLocle din i gull. Hva koster noe slikt? Veldig fint dress-ur :)

Det er dessverre "gull". Kostet 8.000 for halvannet år siden. Mulig den har steget litt nå? Vet ikke.

Men den finnes i en ikke-COSC utgave også tror jeg. Da er prisen en litt annen.