Best investering - Rolex, Panerai eller Breitling?

Rolex er det klare svaret her. Kjøper man nytt og selger kort tid etter går man på et tap, men har man klokken i noen år går det bedre. Jeg ga mindre for min Sub ny (fra AD) en jeg kan få for den på bruktmarkedet nå.

Jeg er ellers spent på hvordan Panerai sin prisutvikling er 15-20 år frem i tid.

Nå som jeg eier en Panerai, så vil jeg si at prisutviklingen er definitivt spennede. Det skal kanskje holde hardt å kopiere utviklingen til Rolex, men helt sikker kan man ikke være..

Rolex er det klare svaret her. Kjøper man nytt og selger kort tid etter går man på et tap, men har man klokken i noen år går det bedre. Jeg ga mindre for min Sub ny (fra AD) en jeg kan få for den på bruktmarkedet nå.

Jeg er ellers spent på hvordan Panerai sin prisutvikling er 15-20 år frem i tid.

Nå som jeg eier en Panerai, så vil jeg si at prisutviklingen er definitivt spennede. Det skal kanskje holde hardt å kopiere utviklingen til Rolex, men helt sikker kan man ikke være..

Jeg tror Panarai holder seg, men det er absolutt ikke lett å se for seg hvilke klokker som får "legendestatus" i fremtiden. Det viktigste er å nyte det en har, som for en selv er noe spesielt. Det er andre hobbyer som har høyere risiko, og hvor penger brukt er borte. Slik er det ikke her..!

Breitling fra ebay, her kan man gjøre gode kjøp men det innebærer jo en viss risiko. Har aldri solgt en breitling med tap :) Ellers er jo Rolex en sikker vinner om man gjør ett greit kjøp i utgangspunktet, panerai er jeg usikker på da jeg aldri har eid en.

Hvordan reduserer du risikoen? Jeg trodde Breitling, Rolex og slike på bukta var høyrisikosport?

Breitling fra ebay, her kan man gjøre gode kjøp men det innebærer jo en viss risiko. Har aldri solgt en breitling med tap :) Ellers er jo Rolex en sikker vinner om man gjør ett greit kjøp i utgangspunktet, panerai er jeg usikker på da jeg aldri har eid en.

Hvordan reduserer du risikoen?

Ved å ha kunnskap om originalt design og fakes - så reduserer man risikoen. Ved å publisere bilder av klokka man lurer på på et moderforum og lytter på råd - så reduserer man risikoen.

Som så mye annet her i verden, så reduserer man risiko via kunnskap.

Redigert:
Ved å ha kunnskap om originalt design og fakes - så reduserer man risikoen. Ved å publisere bilder av klokka man lurer på på et moderforum og lytter på råd - så reduserer man risikoen.

Som så mye annet her i verden, så reduserer man risiko med kunnskap.

... Og ved a benytte seg av ebay buyer protection ;)

Hvordan reduserer du risikoen? Jeg trodde Breitling, Rolex og slike på bukta var høyrisikosport?

Som nevnt tidligere, kunnskap om fakes og hva en skal se etter. Men dette kan de jo fint lure deg med å legge ut ikke originale bilder. Så bildesøk på google hjelper også(se om du finner eldre annonser med samme bilder osv). Så er det viktig å "kjøpe" selgeren, altså ta selgere som har mange salg og god rating, som har solgt samme type produkter(klokker, samleobjekter, mynter osv i høy prisklasse).

Det var min fremgangsmåte de gangene jeg handlet på bukta, begynner å bli en god del år siden :)

Nå skal ikke jeg kjøpe noe med det første, men jeg skal innrømme at jeg har et visst øye for vintage Breitling. Jeg vet at det er en nederlender som selger ned en fantastisk samling med vintage Breitling (og militære ur) i disse dager, men jeg har ikke midler å sette av til noe slikt akkurat nå. Da kan gode kjøpsråd komme godt med, for kjøp ved en senere anledning.

Som nevnt tidligere, kunnskap om fakes og hva en skal se etter. Men dette kan de jo fint lure deg med å legge ut ikke originale bilder. Så bildesøk på google hjelper også(se om du finner eldre annonser med samme bilder osv). Så er det viktig å "kjøpe" selgeren, altså ta selgere som har mange salg og god rating, som har solgt samme type produkter(klokker, samleobjekter, mynter osv i høy prisklasse).

Det var min fremgangsmåte de gangene jeg handlet på bukta, begynner å bli en god del år siden :)

Redigert:
Bumper denne fordi jeg lurer på hvordan
Rolex Explorer og Oyster Perpetual holder verdien i forhold til de andre Rolex modellene.

Ser ut til at Explorer II, og spesielt Polar har fått seg en aldri så liten boost i det siste, eller er det bare jeg som har inntrykk av det(?). Explorer I føler jeg at står litt på stedet hvil, men er litt for få eksemplarer i omløp til at jeg, med mine nærsynte øyne klarer å spotte noen trend;)

Ser ut til at Explorer II, og spesielt Polar har fått seg en aldri så liten boost i det siste, eller er det bare jeg som har inntrykk av det(?)

Nei du er ikkje aleine..:) har sett og kommentert det tidligare. Kom litt ut av det blå, men klokkene vert solgt så da er ser vel "rett" pris.. Markedet som bestemmer, men kjipt for dei som har svart-modellen...

• Liker
Reaksjoner: halkla
Explorer II polar har vel hengt etter i utviklingen.
Begynner vel å nærme seg "normalt" nivå nå.
Hvis jeg skulle satse på en "investering" samtidig som jeg ville ha en flott klokke ville jag gått for en Polar.:)

Kermit og SD16600 har ihvertfall fått en kraftig boost i de siste. Det er jo som forventet egentlig.

Utvikling siste månedene har vel være i favør av Rolex. Da enten ny eller gammel. Breitling må vel være et behagelig kjøp å ta om du finner en pent brukt. Da har de sunket mye.

Omega har også holdt seg bra i pris, grunnet økende nypriser. Uansett så er vi ikke på denne hobbyen for å gjøre penger. Men det kan gå ann å begrense tapet. Viktigste er å finne en klokke du liker.

8

Uhren als Investment er tema i siste utgave av mitt favorittklokkemagasin. For de som kan tenke seg et alternativ til merket som for noen av oss får litt vel mye spalteplass, kan nevnes at flere andre merker også har steget kraftig i nypris de siste 10-15 årene, og det uten at produktet har endret seg nevneverdig:
IWC Portogieser Chrono har økt nyprisen med 50% de siste årene (i Euro); Omega Speedmaster har økt formidabelt i pris de siste 10-15 årene , Zenith ElPrimero Chrono modeller nevnes også, Breitling Super Avenger har doblet seg i pris siste 10 år, noen av GO modellene blir også nevnt. Prisøkningen har for ganske mange kjente merker vært høy så hvis man var tidlig ute skulle ikke 'investeringen' ha vært så ille selv for andre merker, Omega feks. Men det er vel urealistisk å tro at prisøkningen de siste årene vil fortsette framover når vi ser på problemene til klokkeindustrien om dagen. Rolex er kanskje unntaket, det virker som de er i en klasse for seg.