Bilsnakk


Litt for små hjul for min smak.
Denne er nok med de rette dimensjonene
1594550587558.png
 
Janei. For min del er crossover tingen...type med ok+ plass.

Da har en alt i ett bil. God på asfalt. God på skogsveg.

Problemet er at det finnes få alternativer i denne kategorien som har ok+ bakkeklaring +/-20cm.

Outback(20cm), Allroad(15-18cm), Alltrack(17,5cm), v90cc(22cm), superb scout(16,5cm), e klasse all terrain(16,5cm?)...

Noen med andre tips. Vurderer noe frå VAG, men å gå frå problemfri Outback til VAG=stupido?!?!?
 
Janei. For min del er crossover tingen...type med ok+ plass.

Da har en alt i ett bil. God på asfalt. God på skogsveg.

Problemet er at det finnes få alternativer i denne kategorien som har ok+ bakkeklaring +/-20cm.

Outback(20cm), Allroad(15-18cm), Alltrack(17,5cm), v90cc(22cm), superb scout(16,5cm), e klasse all terrain(16,5cm?)...

Noen med andre tips. Vurderer noe frå VAG, men å gå frå problemfri Outback til VAG=stupido?!?!?
CR-V, 20,1 cm.
 
Janei. For min del er crossover tingen...type med ok+ plass.

Da har en alt i ett bil. God på asfalt. God på skogsveg.

Problemet er at det finnes få alternativer i denne kategorien som har ok+ bakkeklaring +/-20cm.

Outback(20cm), Allroad(15-18cm), Alltrack(17,5cm), v90cc(22cm), superb scout(16,5cm), e klasse all terrain(16,5cm?)...

Noen med andre tips. Vurderer noe frå VAG, men å gå frå problemfri Outback til VAG=stupido?!?!?

Jeg tror det er tilnærmet umulig å finne en bil som er meget god på landeveien - og har høy bakkeklaring, selv med adaptive dempere og/eller luftfjæring (i hvert fall innenfor rimelighetens grenser hva angår pris).

SUV’ene blir høye og tunge, og lider i likhet med «dynamiske» stasjonsvogner av et kompromiss mellom bakkeklaring og kjøreegenskaper. Tror også det er viktig å teste, tall på et papir henger ofte ikke helt sammen med virkeligheten. Tallene sier eksempelvis ikke noe om evnen til å holde bakkeklaringen konstant i fart, når veien blir dårlig.

Har hatt 2 stk. XC70, god bakkeklaring - men de er nokså svampete på landeveien, selv med Four C-chassis. De «gynget» også på dårlig skogsbilvei. Nye V90cc er strammet opp en del, men er IMHO ikke helt i mål. Har kjørt og disponert alle generasjoner CR-V, og felles for samtlige er at bakkeklaringen medfører nokså stivt understell, med dertil manglende komfort. Siste generasjon er ikke så verst, men det er fortsatt en «høy» bil på stylter.

Kjører All-Terrain nå, og den gruser både Volvo og Honda på komfort og kjøreegenskaper. Den gynger heller ikke, men greier tilsynelatende å holde nokså konstant bakkeklaring uavhengig underlag og fart.

Både Allroad og Alltrack skal være hel ved, men husk at sistnevnte ikke har luftfjæring.

Og nei, tror ikke jeg hadde byttet Outback i noe fra VW - Subaruen er kul og annerledes, VW er melk og brød. :)
 
Jeg tror det er tilnærmet umulig å finne en bil som er meget god på landeveien - og har høy bakkeklaring, selv med adaptive dempere og/eller luftfjæring (i hvert fall innenfor rimelighetens grenser hva angår pris).

SUV’ene blir høye og tunge, og lider i likhet med «dynamiske» stasjonsvogner av et kompromiss mellom bakkeklaring og kjøreegenskaper. Tror også det er viktig å teste, tall på et papir henger ofte ikke helt sammen med virkeligheten. Tallene sier eksempelvis ikke noe om evnen til å holde bakkeklaringen konstant i fart, når veien blir dårlig.

Har hatt 2 stk. XC70, god bakkeklaring - men de er nokså svampete på landeveien, selv med Four C-chassis. De «gynget» også på dårlig skogsbilvei. Nye V90cc er strammet opp en del, men er IMHO ikke helt i mål. Har kjørt og disponert alle generasjoner CR-V, og felles for samtlige er at bakkeklaringen medfører nokså stivt understell, med dertil manglende komfort. Siste generasjon er ikke så verst, men det er fortsatt en «høy» bil på stylter.

Kjører All-Terrain nå, og den gruser både Volvo og Honda på komfort og kjøreegenskaper. Den gynger heller ikke, men greier tilsynelatende å holde nokså konstant bakkeklaring uavhengig underlag og fart.

Både Allroad og Alltrack skal være hel ved, men husk at sistnevnte ikke har luftfjæring.

Og nei, tror ikke jeg hadde byttet Outback i noe fra VW - Subaruen er kul og annerledes, VW er melk og brød. :)
Hei!
Takk for meget gode innspill.

Kan eg spørre om du veit nøyaktig bakkeklaringshøyde på all-terrain?

Og janei, godt mulig eg enten beholder -16modell Outbacken. Fåes ikkje med diesel lenger. Og eg ønsker diesel en periode til... Iallefall fram til EL / Hybrid har komt eindel steg lenger på ymse punkt....
 
Kan eg spørre om du veit nøyaktig bakkeklaringshøyde på all-terrain?

Jeg vet faktisk ikke sikkert, men tror tallene dine over er de offisielle. Uoffisielt skal tallet være ca. 18 cm....

Men, jeg tror tallene «lyver», ref. diskusjonen rundt EQC - som er latterlig lav. De måler i «hvilemodus», når bilen står parkert med full, lovlig last.

Vet faktisk ikke helt hvordan dette måles, om det finnes en «standard». Det finnes en standard for måling av størrelse på bagasjerom, men den er jo helt bambus i praksis....
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Oddemann
Eg har no jazza opp min disco med 18" felger og 265/65-18 bfg at ko2 dekk. Løfta den noken cm på fjærene opp også. Gynger fint på vanlig veg , men veldig behagelig så lenge en ikkje skal fortere en 80ish (90).
Trur eg kunne Seriøst vurdert en er sport eller Discovery sport også.
 
Eg har no jazza opp min disco med 18" felger og 265/65-18 bfg at ko2 dekk. Løfta den noken cm på fjærene opp også. Gynger fint på vanlig veg , men veldig behagelig så lenge en ikkje skal fortere en 80ish (90).
Trur eg kunne Seriøst vurdert en er sport eller Discovery sport også.
Pics
 
Eg har no jazza opp min disco med 18" felger og 265/65-18 bfg at ko2 dekk. Løfta den noken cm på fjærene opp også. Gynger fint på vanlig veg , men veldig behagelig så lenge en ikkje skal fortere en 80ish (90).
Trur eg kunne Seriøst vurdert en er sport eller Discovery sport også.

Har også god erfaring med BFG ko2. Myke, godt grep og ser spreke ut. Det er kanskje Disco 3 eller 4 du har?
 
Redigert av en moderator: