Bilsnakk

Få andre elbiler har så god bagasjeplass som Model Y. For en barnefamilie kan det ekskludere en del av alternativene. (Vet jeg lokker til nyttelast-diskusjonen nå, men vi lar den ligge)
 
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Vær så snill å skill mellom praktisk og bra bil!
Spot on my friend.
Tesla har først og fremst grust konkurrenter på rekkevidde.
Amerikanere lager tradisjonelt komfortable biler, men kvalitet har de knapt levert siden 60 tallet.
Når jeg er i USA koser jeg alltid med å leie en Lincoln Navigator eller en Cadillac Escalade. Utrolig deilige biler å kjøre. Når de er nye leiebiler. Men ikke pokker om jeg ville eid de når de ble 3 år gamle og garantien går ut.
Tyskerne og Japanerne (og andre) puster nå Tesla i nakken når det kommer til rekkevidden og til sammenlignbare priser.
Dette er land som har vært kjent for å produsere kvalitet siden tidens morgen (moderne bil messig).
Når rekkevidden ikke lenger blir et kjøpsargument er Tesla fucked.
Og da blir det heller ikke enkelt å bli kvitt en brukt Tesla uten å gi den bort
 
Redigert av en moderator:
  • Liker
Reaksjoner: gullet og GrimReaper
Spot on my friend.
Tesla har først og fremst grust konkurrenter på rekkevidde.
Amerikanere lager tradisjonelt komfortable biler, men kvalitet har de knapt levert siden 60 tallet.
Når jeg er i USA koser jeg alltid med å leie en Lincoln Navigator eller en Cadillac Escalade. Utrolig deilige biler å kjøre. Når de er nye leiebiler. Men ikke pokker om jeg ville eid de når de ble 3 år gamle og garantien går ut.
Tyskerne og Japanerne (og andre) puster nå Tesla i nakken når det kommer til rekkevidden og til sammenlignbare priser.
Dette er land som har vært kjent for å produsere kvalitet siden tidens morgen (moderne bil messig).
Når rekkevidden ikke lenger blir et kjøpsargument er Tesla fucked.
Og da blir det heller ikke enkelt å bli kvitt en brukt Tesla uten å gi den bort
Helt korrekt!

Det som blir spennende fremover er aksjekursen til Tesla. Den er jo noen år siden selskapet begynte å blir omsatt/ansett som et teknologiselskap fremfor et bilselskap slik det var i begynnelsen. Noe som er grunnen til den bratte kurven oppover for noen år siden.

Hva vil skje med aksjekursen når salget avtar og det blir kjent hvor dyrt det blir å eie dem etter garantien?
Det som veier opp for de eldste modellene nå er jo gratis lading. Det er greit med noe verkstedbesøk når det koster 3,5,- kw/h (+/-) å lade på de nye bilene.
 
Nå som tyskerne begynner å komme på banen med elbiler som faktisk begynner å ligne noe, så kan jeg ikke se noen grunn overhodet til å velge Tesla. Det eneste fortrinnet de hadde var at de var tidlig ute med elbiler som ikke så ut som en elektrisk rullestol. Nå som det har utjevnet seg så kan jeg ikke etter beste evne forstå at noen vil ha de? Korriger meg gjerne - Tesla fanboys.

Hva kan være et godt tysk alternativ til Model 3 med 614km rekkevidde, AWD, hengerfeste og bra infotainment til 500'? Jeg er ikke fanboy til noe som helst merke, men vil gjerne ha en elektrisk bil med min. 4-500km rekkevidde, bra ladehastighet og helst firehjulstrekk/forhjulstrekk til rundt maks 500'.

Ser feks Q4-etron med startpris på 399', men da ribbet for utstyr og 300km rekkevidde. BMW i4 begynner på 500' med bakhjulstrekk og uten utstyr. Veldig åpen for forslag hvis noen har et bedre alternativ.
 
  • Liker
Reaksjoner: Makken
Ei som jobber for meg prøvde iherdig å flytte levering av bilen med et par uker til et tidspunkt når ho faktisk var heime fra jobb . Det viste seg helt umulig og det endte med at ho måtte få en venn til å hente den. Så eg ville ikkje hatt for mykje håp om det.

Virker alvorlig lite kundevennlig. Håper det er en ny praksis nå men får forberede meg på å eventuelt kansellere hele greien da.
 
Jeg bestilte bil i fjor med levering apri/mai. Fikk mail fra produsenten for 3 uker siden at bilen var på vei. Den har nå stått i Drammen i 2 uker og jeg fikk beskjed om at det var absolutt ingen problem med å vente med utlevering til mai. Det skulle jeg ikke stresse med!
Nå er dette vel og merke ikke Tesla, men jeg vil nå tro at du har rett på ut utsette levering om du har skriftlig at den skulle komme i november.

OM du har levering november skriftlig, så ville jeg sagt at du ikke ønsker den utlevert nå. Den modellen som nå står klar kan de selge noen andre og du ønsker å beholde prisen du har blitt lovet, med den leveringen du ble lovet. Vær hard og skriftlig!

Jeg har det ikke mer skriftlig enn at det har stått opplyst som estimat på bestillingen hele veien, og en selger som påpekte at det etter all sannsynlighet ville bety desember. Virker som at Tesla kjører litt sin egen praksis på dette her, men takk for godt tips uansett. (y)
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet
I utganspunktet skulle jo det at bilen kom for tidl. være synonymt med noe positivt.
Men nå er det blitt et utfordring med en bittersøt smak.
Du må nok stålsette deg og jobbe med en plan om raskt og ta ut bilen.
Din nåværende bil der det er knyttet en løpende avtale på frem til medio 11/-2022 om jeg tolker deg rett, ville jeg gått inn i en ‘ydmyk’ dialog om terminering før utløpstidspunktet.
I utgangspunktet beregnes 6 mnd/leie, men er det en gunstig restverdi, samt at forhandler ikke har et dusin av slike biler på lager, finner nok din kontakt en løsning du kan leve med.
Lykke til!

Helt enig, i utgangspunktet er det positivt og hadde det vært et avvik på en måned eller to så greit nok, men her gikk det fra 8 mnd til 2 ukers leveringstid. Hvis Tesla slår seg vrang så prøver jeg din strategi med en ydmyk tilnærming til dagens forhandler, så får vi se. :D
 
  • Liker
Reaksjoner: Phenix
Hva kan være et godt tysk alternativ til Model 3 med 614km rekkevidde, AWD, hengerfeste og bra infotainment til 500'? Jeg er ikke fanboy til noe som helst merke, men vil gjerne ha en elektrisk bil med min. 4-500km rekkevidde, bra ladehastighet og helst firehjulstrekk/forhjulstrekk til rundt maks 500'.

Ser feks Q4-etron med startpris på 399', men da ribbet for utstyr og 300km rekkevidde. BMW i4 begynner på 500' med bakhjulstrekk og uten utstyr. Veldig åpen for forslag hvis noen har et bedre alternativ.
Har nok ikke noe bedre alternativ til deg annet en å anbefale en diesel enn så lenge ;)

Jeg handler bil med hjerte og ikke med fornuft dessverre. Og da blir Tesla eller noe annet fra Amerika for den saks skyld dessverre aldri noe alternativ. Dessuten synes jeg personlig at de ser helt for j****** stygge ut. Men jeg respekterer at andre har et annet syn :)
 
  • Liker
Reaksjoner: superlaffen og gullet
Har nok ikke noe bedre alternativ til deg annet en å anbefale en diesel enn så lenge ;)

Jeg handler bil med hjerte og ikke med fornuft dessverre. Og da blir Tesla eller noe annet fra Amerika for den saks skyld dessverre aldri noe alternativ. Dessuten synes jeg personlig at de ser helt for j****** stygge ut. Men jeg respekterer at andre har et annet syn :)

Skjønner, da misforstod jeg, jeg trodde du mente det var kommet en del tyske elektriske alternativer til Tesla. (y)
 
Skjønner, da misforstod jeg, jeg trodde du mente det var kommet en del tyske elektriske alternativer til Tesla. (y)
Nja, jeg mener vel at både MB og Audi har vel så gode alternativer. Men hvis prisen må være lav nok så er sikkert Tesla fint. Med det sagt så har ikke jeg veldig god greie på elbil selv om jeg har kjøpt en selv :censored: har mistet litt gløden for bil generelt etter at fossilt ble kriminalisert. Men den lille interessen jeg har igjen i bilhjertet mitt banker for Tyskland akkurat som før el.

Til sammenligning så tror jeg den jeg bestilte fra Mercedes holder tritt med det du ramser opp bortsett fra rekkevidden og prisen. Og jeg kjører såpass lite langkjøring privat at det ikke er noe problem. Har en kassebil stående parat med dieselmotor hvis det brenner :)
 
Nja, jeg mener vel at både MB og Audi har vel så gode alternativer. Men hvis prisen må være lav nok så er sikkert Tesla fint. Med det sagt så har ikke jeg veldig god greie på elbil selv om jeg har kjøpt en selv :censored: har mistet litt gløden for bil generelt etter at fossilt ble kriminalisert. Men den lille interessen jeg har igjen i bilhjertet mitt banker for Tyskland akkurat som før el.

Til sammenligning så tror jeg den jeg bestilte fra Mercedes holder tritt med det du ramser opp bortsett fra rekkevidden og prisen. Og jeg kjører såpass lite langkjøring privat at det ikke er noe problem. Har en kassebil stående parat med dieselmotor hvis det brenner :)

Jeg har en på jobben som er veldig glad i bil. Når han skulle få utlevert en Taycan snudde han i døren og byttet til en Porsche med bensin, så jeg skjønner hva du mener. Det er faktisk ikke mer enn 15-16% elbiler i Norge sist jeg sjekket, så det er nok mange som trives med bensin og diesel enda. Tror (og håper) at entusiastene fortsatt kan bruke og nyte sine ikke-elektriske biler i mange å fremover.

Skulle gjerne oppgrader til en EQC eller tilsvarende, men jeg ønsker helst å ikke gå så langt over en halv mill.
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og GrimReaper
Jeg kjører nå en Polestar 2 Performance med Øhlins dempere. Meget bra kjøreegenskaper, men må dessverre ofre MYE rekkevidde i forhold til Model 3 performance. Tesla er fortsatt best på alt «elbil» inkl software.
 
Jeg har en på jobben som er veldig glad i bil. Når han skulle få utlevert en Taycan snudde han i døren og byttet til en Porsche med bensin, så jeg skjønner hva du mener. Det er faktisk ikke mer enn 15-16% elbiler i Norge sist jeg sjekket, så det er nok mange som trives med bensin og diesel enda. Tror (og håper) at entusiastene fortsatt kan bruke og nyte sine ikke-elektriske biler i mange å fremover.

Skulle gjerne oppgrader til en EQC eller tilsvarende, men jeg ønsker helst å ikke gå så langt over en halv mill.
Hadde det ikke vært for at CLS'n jeg har nå begynner å bli moden for å bytte så hadde jeg nok ikke stresset med elbil jeg heller enda. Men når det først ble sånn at det ble bilbytte følte jeg det ble for risikabelt å gå for fossilt på nytt. Mercedes tar jo ikke inn bensin og dieselbiler på lager lenger, skal du ha fossilt må det bestilles. Hybrid er verken fugl eller fisk så det var aldri aktuelt.

Jeg endte på en EQC selv og den kom på rett i overkant av 800 papp. Så ikke helt rimelig til å være elbil. Det skal sies at jeg pakket på den det meste av utstyr da jeg trøstet meg selv med at det må man unne seg når jeg valgte bil uten motor :D

Men hvis jeg skal ha en kosebil en gang så blir det ikke på strøm, den saken er grei!
 
  • Liker
Reaksjoner: hardangervidda
Når han skulle få utlevert en Taycan snudde han i døren og byttet til en Porsche med bensin
Det høres usannsynlig ut.
Om han ikke er milliardær med ubegrensede midler så har han garantert prøvekjørt bilen før han bestilte den.
Og uansett så viste han også som alle andre hva en Taycan var når han bestilte den.
Kan ikke skjønne hva som var så overraskende når han skulle hente den som han ikke viste fra før.
Høres ut som en historie fra et meget sent nachspiel
 
  • Liker
Reaksjoner: superlaffen og gullet
Det høres usannsynlig ut.
Om han ikke er milliardær med ubegrensede midler så har han garantert prøvekjørt bilen før han bestilte den.
Og uansett så viste han også som alle andre hva en Taycan var når han bestilte den.
Kan ikke skjønne hva som var så overraskende når han skulle hente den som han ikke viste fra før.
Høres ut som en historie fra et meget sent nachspiel

Det spiller egentlig ikke så stor rolle for meg om du mener det er sannsynlig eller ikke.
 
Hva var det som var så overraskende på han da som han ikke så/hørte når han prøvekjørte bilen vs når han skulle hente den?
Hadde vel el motor da også?
 
Hva var det som var så overraskende på han da som han ikke så/hørte når han prøvekjørte bilen vs når han skulle hente den?
Hadde vel el motor da også?

Han angret, og fikk ganske uproblematisk bytte til en annen modell som ikke var elektrisk. Er det vanskelig å forstå?