Bilsnakk

Ta imot bilen, selg den til en såkalt hipster med fortjeneste, og bruk differansen til å kjøpe deg en Mazda MX5. Evt. en 80-talls GTI hot hatchback, som du kan pusse og gnikke på, og kose deg med.
Paradokset her er jo at en god gammel GTI hot hatch snart koster like mye som en ny bil. Selv drømmer jeg om en dønn original 86' Sierra Cosworth i hvit.
 
Dette er enkelt imho. Ingen nybiler har sjel, samme hva som står i grillen. For daglig bruk er elbil suverent. God komfort, behagelig å kjøre, lave(er) servicekostnader og billigere pr mil. Så skaffer man seg noe med sjel til kosebruk på godværsdager. Om det er gammel Opel Kadett, gammel Porsche eller nyere MX-5 man liker spiller jo liten rolle, så lenge det vekker smil.
 
Fikk telefon fra bilforhandleren min i dag om at den nye (El)bilen min var klar for henting i neste uke ( 3mnd forsinket. ) Normalt er det jo litt stas med med ny bil, men denne gangen gir det meg absolutt ingenting, føler meg litt ambivalent til hele greia og vet egentlig ikke om har lyst på den lenger. Føler litt på å bruke såpass mye penger på en bil som ikke gir noen form for godfølelse.
Fornuften i meg sier jo at dette er fremtiden og at man like gjerne hoppe i det kalde vannet først som sist, mens djevelen på skulderen sier "Fuck it", avbestill og kjøp deg noe med sjel.

Tanker?
Jeg valgte å selge min el(bil) direkte til en annen bilforhandler i dag. Jeg har en litt blandet følelse i magen da denne elbilen skal være det desidert nærmeste en kommer fossilt. Det var mange faktorer som gjorde at jeg tok det valget, men når det kommer en del klingende mynt inn på konto ved å gjøre dette så tenker jeg at jeg får alltid sjansen igjen senere, og da til en (garantert) lavere pris!

Jeg tror fortsatt mesteparten av det som er på veien av el i dag er prematurt og at det vil skje mye de neste 5 årene. Da faller verdien raskt på de med eldre teknologi/batteri, uavhengig moms.

Når moms kommer på de dyreste modellene nå så tror jeg markedet stopper helt opp på dem og folk vil se tilbake til fossilt/hybrid. Det er iallfall min plan.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
I dag har jeg hatt hybridbilen min i nøyaktig to måneder. Hadde null og nix lyst på ren batteribil, og da framstod hybrid som et alternativ når tilsvarende modell i diesel koster 250k ekstra. Det er en X5 45e og inntrykket så langt er meget positivt. Den kjøres stort sett i hybridmodus eller sport slik at bensinmotoren får jobbe jevnt. Lyden av motoren får fram smilet, og når man gir full gass bidrar elmotoren til et ekstra spark bak. Bensinbil på 2,5 tonn og batteribil med ca. 9 mil rekkevidde. Ikke akkurat imponerende tall, men i praksis er dette en herlig pakke til mitt bruk. Når den en gang skal byttes ut er jeg redd man ikke får kjøpt nye biler med noe annet enn "strikkmotor" eller ren batteridrift :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: gullet og Grendel
Jeg har mistet helt gnisten på bil nå som vi nærmest tvinges over på elbil. Med det sagt så kjører jeg nå en EQS og er greit fornøyd. Det er lav service kost. Lader gratis på Ionity et år og sitter meget komfortabelt. Ingen sportsbil men utrolig behagelig og kjøre. Lang rekkevidde så det er ingen angst i forhold til det. Byttet fra BMW 840 D og har ikke angret en dag. Har nok blitt gubbe. :) Skiftet bil1-2 ganger i året i det siste og klarer ikke å forsvare verditapet på bensin og diesel biler lenger.

Det jeg vil frem til er at fremdeles savner jeg lydbildet men kjekt nok å kjøre denne lydløse med musikken på full guffe. Så får en heller kjøpe seg en eldre liten morobil etterhvert. :oops: Så mitt råd blir at du gir EQC en sjanse.
 
Jeg har mistet helt gnisten på bil nå som vi nærmest tvinges over på elbil. Med det sagt så kjører jeg nå en EQS og er greit fornøyd. Det er lav service kost. Lader gratis på Ionity et år og sitter meget komfortabelt. Ingen sportsbil men utrolig behagelig og kjøre. Lang rekkevidde så det er ingen angst i forhold til det. Byttet fra BMW 840 D og har ikke angret en dag. Har nok blitt gubbe. :) Skiftet bil1-2 ganger i året i det siste og klarer ikke å forsvare verditapet på bensin og diesel biler lenger.

Det jeg vil frem til er at fremdeles savner jeg lydbildet men kjekt nok å kjøre denne lydløse med musikken på full guffe. Så får en heller kjøpe seg en eldre liten morobil etterhvert. :oops: Så mitt råd blir at du gir EQC en sjanse.

Lyden ja, Der er du inne på noe.
Jeg ser for meg morgendagens barn som leker med "Brom-bil" eller "Pling-bil".
Hvordan bil vil du fortelle at Bestefar kjørte?

8- D
 
  • Liker
Reaksjoner: Tubbs og gullet
Sliter med det samme som flere her. Har en elbil i bestilling men føler absolutt ikke noe rundt den. Krefter i overflod og gruser det meste på 0-100 (som jeg aldri har prøvd på noen av mine bensinbiler) men det er jo bare ikke noe morro. Den veier 1000kg for mye - og det kan bare ikke kamufleres når det gjelder kjøreglede.
Frister fryktelig å drite i den og kjøpe en lett brukt X5 eller gå tilbake til en Stelvio bensin som jeg hadde før...
 
Friskt ratt på den nye Lexus el-bilen RZ 450e
Selvfølgelig kommer den med 'vanlig' ratt også.

998C0F37-E689-4943-8CF4-EA5CB8DAB29E.jpeg
E3A7F6FB-5F91-49D3-9A3B-786A40AF1CA5.jpeg

533C2223-2DE2-440B-BDF5-4D274F14F069.jpeg
 
Redigert:
Da blir det GT3 RS på deg heller?
Nei det gjør nok ikke det. Med 2 barn så må jeg ha noe morro med 5 seter.
Det blir nok enten tilbake til min forrige bil som var en panamera turbo s eller en 2021 panamera 4s e hybrid.
På turbo s’en så har en v8 og (masse) lyd samt mulighet til elektrisk kjøring i byen. Med 3,2 sek til 100 så gir det et stort smil om munnen ut fra lyskryss. (De gangene kidsa ikke er i baksetet….)

4s’en har bare v6 men til gjengjeld 20-30% lengre rekkevidde på el.

Problemet er at turbo s’en har best lyd i 2018 utgaven, noe merket i min 2019. Og 2018 begynner fort å bli gammelt og dermed vanskeligere å bli kvitt….
Valgets kval.

Skulle jeg hatt lekebil hadde det uansett ikke blitt en gt3. Jeg nekter å kjøre annet enn 4x4, så det hadde isåfall blitt en 991.2/992 911 4 GTS.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel og Zawatch
Skulle jeg hatt lekebil hadde det uansett ikke blitt en gt3. Jeg nekter å kjøre annet enn 4x4, så det hadde isåfall blitt en 991.2/992 911 4 GTS.
Noen spesiell grunn til å ha en sånn regel også når det gjelder lekebil? Kan skjønne det hvis det er vinter-/hyttebil. Jeg har en 997 4S, angrer på at jeg ikke heller valgte en S.
 
  • Liker
Reaksjoner: Jon Henrik
Noen spesiell grunn til å ha en sånn regel også når det gjelder lekebil? Kan skjønne det hvis det er vinter-/hyttebil. Jeg har en 997 4S, angrer på at jeg ikke heller valgte en S.
På en Porsche med rundt 300-400 hk kan det fungere med bakhjul, men når det er snakk om 500+ hk så er jeg redd for å dra rundt.
Det hadde nok blitt en bil som skulle benyttes litt på vinter, men også i regnvær.
Har dratt rundt med bakhjulsdrevet bil for mange år siden og sett en del videoer av folk som gjør det samme.
Har egentlig alltid tenkt meg en AMG GT som morro bil, men med 585 hk og bakhjulstrekk blir det uaktuelt.
Det samme med GT2/3.
 
  • Liker
Reaksjoner: ErlendBA og eidehelg
På en Porsche med rundt 300-400 hk kan det fungere med bakhjul, men når det er snakk om 500+ hk så er jeg redd for å dra rundt.
Det hadde nok blitt en bil som skulle benyttes litt på vinter, men også i regnvær.
Har dratt rundt med bakhjulsdrevet bil for mange år siden og sett en del videoer av folk som gjør det samme.
Har egentlig alltid tenkt meg en AMG GT som morro bil, men med 585 hk og bakhjulstrekk blir det uaktuelt.
Det samme med GT2/3.
Da bør du heller holde morrobilen til bane. For med dagens moderne biler, med alskens elektroniske hjelpemidler, har jeg svært vanskelig for å tro på at man snurrer ukontrollert om man har mer enn 500 hjulhester. Evt. ta deg et kjørekurs..
 
Da bør du heller holde morrobilen til bane. For med dagens moderne biler, med alskens elektroniske hjelpemidler, har jeg svært vanskelig for å tro på at man snurrer ukontrollert om man har mer enn 500 hjulhester. Evt. ta deg et kjørekurs..
……………..