Bilsnakk

Da jeg var innom Bavaria og så på nye MG Cyberster måtte jeg også titte på MG4 X-Power. (Må ikke forveksles med den gamle MG X-Power SV-R, som er et vaskeekte beist mes V8...). Her er det fortsatt batteribil. Men til tross: MG4 er en basic og enkel bil i utgangspunktet. Har ikke kjørt den, men virker trivelig og enkel bil. (Noe du kjører selv, uten unødvendig dill og funksjonalitet du ikke var klar over at du ikke trengte).

Når denne kommer som X-Power har samme bil fått over 300HK (batteri) i samme bil. (OK et.nytt understell.). Høres lovende ut! Og prisen er under 400k! MG4 X-Power er en rimelig tønne krutt.

Nå er jeg klar over at dette er kinavare og at MG nå står for Maos Garage. Min begeistring for merket er av gammel klassisk karakter. Jeg er sta nok til at en kinabil ikke kommer inn i garasjen, men til den prisen vil jeg gjerne ta en prøvetur. Det er det jammen verd. Og i en bil som er edruelig utstyrt. (Men dritt som gjør at den høres ur som et sykt romskip har de fått plass til. Det har loven bestemt! Forstå det den som kan!)

8
 
Når kommer fossilt tilbake på moten?
Audi og MB har begynt å produsere fossile motorer igjen, det gledes.

Når jeg kommer i en livssituasjon hvor jeg har en dobbelgarasje og økonomi til to biler, så skal jeg vurdere det. Selv om jeg har interesse for bil så er realiteten det at jeg trenger kun et framkomstmiddel. Det skal være behagelig, se nogenlunde bra ut, være stille og sist men ikke minst: Ikke koste skjorta å fylle opp tanken på. Det jeg gjør av kjøring er til og fra jobb, samt til nærmeste kjøpesenter, så bilen jeg har nå er tilogmed overkill til det :p

Elbil er perfekt for meg. Når jeg vinner i lotto kommer det nok noe med RWD, manuell og midtmontert motor på tunet, men selv da vil "daily driver" være el.

Ref den i7en postet over: Steeeeiiikeeeee for et flak!
 
Når jeg kommer i en livssituasjon hvor jeg har en dobbelgarasje og økonomi til to biler, så skal jeg vurdere det. Selv om jeg har interesse for bil så er realiteten det at jeg trenger kun et framkomstmiddel. Det skal være behagelig, se nogenlunde bra ut, være stille og sist men ikke minst: Ikke koste skjorta å fylle opp tanken på. Det jeg gjør av kjøring er til og fra jobb, samt til nærmeste kjøpesenter, så bilen jeg har nå er tilogmed overkill til det :p

Elbil er perfekt for meg. Når jeg vinner i lotto kommer det nok noe med RWD, manuell og midtmontert motor på tunet, men selv da vil "daily driver" være el.

Ref den i7en postet over: Steeeeiiikeeeee for et flak!
Samme her. Har alltid vært bilinteressert, kjørt mye på bane i gamle dager og bygget en del selv. Savner motor og lyd, men med to små og masse småkjøring så er El fantastisk. Kommer aldri tilbake til fossilt som daily. 3kr mila, billig service og full tank hver morgen er deilig. (hvis jeg ikke vinner i lotto:D)

Det interessante i denne "debatten" er at det alltid er de som haaater elbil som har et vanvittig behov for å rakke ned på valgene mange tar, i alle artikler om elbil. Gjerne uten å lese artikkelen i det hele tatt. Flere eksempler på dette i denne tråden også. Sjelden jeg ser samme i annonsen om fossilbiler. La nå for all del folk velge det de ønsker å bruke penger på selv.
 
Samme her. Har alltid vært bilinteressert, kjørt mye på bane i gamle dager og bygget en del selv. Savner motor og lyd, men med to små og masse småkjøring så er El fantastisk. Kommer aldri tilbake til fossilt som daily. 3kr mila, billig service og full tank hver morgen er deilig. (hvis jeg ikke vinner i lotto:D)

Det interessante i denne "debatten" er at det alltid er de som haaater elbil som har et vanvittig behov for å rakke ned på valgene mange tar, i alle artikler om elbil. Gjerne uten å lese artikkelen i det hele tatt. Flere eksempler på dette i denne tråden også. Sjelden jeg ser samme i annonsen om fossilbiler. La nå for all del folk velge det de ønsker å bruke penger på selv.
Det er litt morsomt det der. Jeg har ikke opplevd det her i Bergen, men hvis jeg er på fest hjemme i nord-norge og vi kommer inn på bil, så slår det aldri feil at med EN gang jeg sier at jeg kjører elbil, så er det en kar der som bare MÅ utbryte at "Det skal han aldri ha", "Det nekter jeg å kjøpe", "Jeg må dra 5,5 tonn daglig over 700 km så det går ikke" eller noe sånt. Det slår ALDRI feil :p

Altså, for all del: You do you. Kjøp hva du vil! Men jeg skjønner ikke det behovet for å utbasunere at vedkommende ALDRI skal ha elbil bare ordet blir nevnt. Er ganske fascinerende at folk kan bli provoserte over hvilken bil JEG velger å bruke pengene mine på.
 
Jeg tror ikke nødvendigvis at folk flest blir provosert hva folk bruker pengene sine på mtp bil. Elbil-hatet tror jeg i stor grad bunner ut i at man har blitt "tvunget" til å velge det og i stor grad ikke har noe valg lenger. Det er jævlig provoserende for mange.

For miljøaspektet er det ingen som tror på uansett her på berget. Og elbil var på høyden når man fikk de kastet etter seg, nå som alle fordelene begynner å bli borte så kan man jo se på bruktmarkedet hva som selger. Fossilt.
 
En kompis har leaset en Ioniq 5 i litt over to år nå, han skal aldri ha Hyundai igjen sier han.
Bilen har tømt 12v-batteriet, uten at de har klart å definere årsaken, 7 ganger på to år. De har byttet deler, styret og holdt på. Men ingenting hjelper.
Plastdekslene på siden av dørene er også holdt på plass av skruer som ikke er syrefaste. Så etter det har regnet renner det rust ned langs dørene.
Disse ble også byttet. Til like skruer som nå ruster.

Det er ganske frusterende å aldri vite om elbilen din starter. Være det om den har stått i fire dager eller seks timer.

Er enig i at N-utgaven ser morsom ut, får håpe de har løst disse problemene nå.
 
  • Haha
Reaksjoner: Grendel
Jeg tror ikke nødvendigvis at folk flest blir provosert hva folk bruker pengene sine på mtp bil. Elbil-hatet tror jeg i stor grad bunner ut i at man har blitt "tvunget" til å velge det og i stor grad ikke har noe valg lenger. Det er jævlig provoserende for mange.

For miljøaspektet er det ingen som tror på uansett her på berget. Og elbil var på høyden når man fikk de kastet etter seg, nå som alle fordelene begynner å bli borte så kan man jo se på bruktmarkedet hva som selger. Fossilt.

Du glemmer et artig argument.
Da enkelte fordeler ble fjernet, blant annet å kjøre i kollektivfelt, så var det mange som trodde dette var noe som var kommet for å bli! De følte seg lurt!


8- )
 
En kompis har leaset en Ioniq 5 i litt over to år nå, han skal aldri ha Hyundai igjen sier han.
Bilen har tømt 12v-batteriet, uten at de har klart å definere årsaken, 7 ganger på to år. De har byttet deler, styret og holdt på. Men ingenting hjelper.
Plastdekslene på siden av dørene er også holdt på plass av skruer som ikke er syrefaste. Så etter det har regnet renner det rust ned langs dørene.
Disse ble også byttet. Til like skruer som nå ruster.

Det er ganske frusterende å aldri vite om elbilen din starter. Være det om den har stått i fire dager eller seks timer.

Er enig i at N-utgaven ser morsom ut, får håpe de har løst disse problemene nå.
Setningen med stor skrift har jeg hørt fra personer med alle de andre bilmerkene som selges i Norge - inkl. "premium-merkene", om det er et ord ;)
 
  • Liker
  • Haha
Reaksjoner: SGG og mr_frodo
Du glemmer et artig argument.
Da enkelte fordeler ble fjernet, blant annet å kjøre i kollektivfelt, så var det mange som trodde dette var noe som var kommet for å bli! De følte seg lurt!


8- )
At folk har trodd at de skulle få lov til å kjøre i kollektivfeltet i "all fremtid" er for meg helt uforståelig :oops:
Det samme med gratis ditt og datt.

Jeg kjører selv elbil (og er fornøyd med det..) og mitt regnestykke går utelukkende på kjøpspris, driftskostnader og verditap. Så er det selvfølgelig en bonus at jeg er med og redder planeten:cool:
 
Redigert:
Setningen med stor skrift har jeg hørt fra personer med alle de andre bilmerkene som selges i Norge - inkl. "premium-merkene", om det er et ord ;)
Det er jo greit nok. Men han har jo forklart hvorfor også. Forøvrig har jeg flere venner med dårlige Teslaopplevelser enn Hyundai.
Hyundai har forsåvidt kjørt recall på Ioniq 5 pga nettopp disse problemene. Men selv etter fiksen er ikke problemet borte.
 
Har kjørt elbil i 16mnd nå.har sine fordeler ,men er også ulemper.
Må/bør lade hver kveld.mindre arbeid og fylle hver 10 dag.
Langtur = hurtiglading.(dyrere enn fossilt)
Dyre feil kan oppstå når garantien går ut.
Kjedelig motorlyd? Hører diesel kakling daglig på jobb,så går fint for min del :)
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Det er jo greit nok. Men han har jo forklart hvorfor også. Forøvrig har jeg flere venner med dårlige Teslaopplevelser enn Hyundai.
Hyundai har forsåvidt kjørt recall på Ioniq 5 pga nettopp disse problemene. Men selv etter fiksen er ikke problemet borte.
Bil kjenner jeg, via både fakta og sladder.
Jobbet i bransjen siden 1986 og det startet allerede da med eldre kollega som klarte å uttale følgende setning (som jeg nesten husker ordrett) - «nei, jeg skal ikke ha Opel, for det var mye oljedrypp på Kadett A på 60-tallet»
Etter så mange år kjenner jeg mange mekanikere/bilselgere og det blir selvfølgelig en del bilsnakk når vi treffes på fritid. ALLE har forskjellig oppfatning av kvalitet på de forskjellige bilmerkene og ikke snakk om olje - der er det mange meninger.
Shell - nei der har jeg sett mye slitasje
Castrol - nei der har jeg sett mye slitasje
Agip/Eni - nei der har jeg sett mye slitasje
Osv. osv.

Litt som klokkerelatert her eller andre steder…
Man skal aldri stole på internett eller sladder blant bransjefolk.
Alle har plusser og minuser, minuser og plusser.
 
Bil kjenner jeg, via både fakta og sladder.
Jobbet i bransjen siden 1986 og det startet allerede da med eldre kollega som klarte å uttale følgende setning (som jeg nesten husker ordrett) - «nei, jeg skal ikke ha Opel, for det var mye oljedrypp på Kadett A på 60-tallet»
Etter så mange år kjenner jeg mange mekanikere/bilselgere og det blir selvfølgelig en del bilsnakk når vi treffes på fritid. ALLE har forskjellig oppfatning av kvalitet på de forskjellige bilmerkene og ikke snakk om olje - der er det mange meninger.
Shell - nei der har jeg sett mye slitasje
Castrol - nei der har jeg sett mye slitasje
Agip/Eni - nei der har jeg sett mye slitasje
Osv. osv.

Litt som klokkerelatert her eller andre steder…
Man skal aldri stole på internett eller sladder blant bransjefolk.
Alle har plusser og minuser, minuser og plusser.

Litt sånn som IT-folk. (Gjelder sikkert for ALLE bransjer)

"Stoler ikke på Western Digital harddisker, hadde to som røyk rett etter hverandre". "Åh, når var dette?" "2004..."

:D
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Jeg tror ikke nødvendigvis at folk flest blir provosert hva folk bruker pengene sine på mtp bil. Elbil-hatet tror jeg i stor grad bunner ut i at man har blitt "tvunget" til å velge det og i stor grad ikke har noe valg lenger. Det er jævlig provoserende for mange.

For miljøaspektet er det ingen som tror på uansett her på berget. Og elbil var på høyden når man fikk de kastet etter seg, nå som alle fordelene begynner å bli borte så kan man jo se på bruktmarkedet hva som selger. Fossilt.

Jeg ser ikke helt hvordan folk er "tvunget" over? Ja, enkelte bilmerker har sluttet å selge fossilbiler og/eller skal fase ut fossilbiler. Men nesten uansett hvor du går for å kjøpe bil, så kommer du jo ut derfra med en fossildrevet bil om du vil? Ikke bare nå, men også mange år framover. Jeg føler meg ihvertfall ikke tvunget til å velge det ene eller det andre, men jeg bor i en by hvor det rett og slett er mer praktisk å kjøre elbil.
 
Jeg ser ikke helt hvordan folk er "tvunget" over? Ja, enkelte bilmerker har sluttet å selge fossilbiler og/eller skal fase ut fossilbiler. Men nesten uansett hvor du går for å kjøpe bil, så kommer du jo ut derfra med en fossildrevet bil om du vil? Ikke bare nå, men også mange år framover. Jeg føler meg ihvertfall ikke tvunget til å velge det ene eller det andre, men jeg bor i en by hvor det rett og slett er mer praktisk å kjøre elbil.
Hvis man skal velge fossilt nå så må man enten velge nyttekjøretøy eller heftige bensinmotorer i entusiastsegmentet. Dette er lite relevant for de fleste. Bortsett fra Toyota som har beholdt bakkekontakten.

Ta for eksempel Mercedes, mitt prefererte bilmerke gjennom 20år. Så vidt jeg vet så er det vel ikke en eneste "vanlig" bil man kan få med fossil drivlinje der lenger.

I Tyskland og Europa ellers kan man nå kjøpe seg siste generasjon E-klasse med flere motoralternativer. Jeg spurte min forhandler om de kunne ta inn en til meg. Fikk nei, det fikk de ikke lov til av importøren.

Grunnen er at myndighetene i potetlandet vi bor i har gjort det så dyrt for importørene å ta inn fossilt at de blir for dyre å selge. Så da sitter vi igjen med radiobiler og AMG-modeller.
I mitt enkle hode så er det tvang. Man har ikke noe reelt valg bortsett fra å bruktimportere selv.
 
  • Trist
Reaksjoner: Grendel
Fremtiden er vel nå nærmest umulig å spå uansett drivlinjen. Usikkerhet politisk(nye regler)/ økonomisk og på toppen priskrig med Kina gjør at kjøpere holder seg passive… Bilbransjen har det sikkert tøft om dagen med ukentlige prisjusteringer fra Tesla mf.
IMG_7888.gif