Jeg forstår
@kvasbo, og er helt enig at må ta sine egne valg ift. å bli "satt i bås". Og det er kult å gå mot strømmen og finne andre alternativer.
Jeg er ikke helt enig med
@gullet, du har noen poeng, jeg mener det er mange paralleller med Rolex og Porsche likevel, men alt er ikke så svart-hvitt som du eller
@kvasbo indikerer...
For begge merker finnes det både kjøpere som genuint vil ha et godt produkt, og kjøpere som er mer opptatt av å vise det frem (eller tjene penger)..
Dessverre har hypen av Rolex blitt stor (i tillegg til noe gammel stigma rundt merket som også henger igjen), og det legger som kjent en demper for klokke-entusiaster som bare (eller i tillegg) synes klokkene er fantastiske - både i forhold til å ha lyst på de, og i forhold til hvor/hvor mye de brukes.
Men for både Rolex og Porsche, så er det jo opp til den enkelte om man bryr seg om hva alle andre synes.
Det går ann å gå med en ny sub og nyte denne, men man kan la genseren/jakke skli over.
Det går ann å ha en ny Porsche i garasjen og la være å bruke den til butikken hver dag, men nyte den desto mer på tur i helgene..
Det er jo noe som heter tid og sted for å vise seg frem...
I tillegg kan man kjøpe vintage, som er mer respektabelt, men helt ærlig, det er ikke sikkert "mann i gata" ser forskjell, om han uansett er forutinntatt med stereotypiske holdninger...
Men uansett så kan man gi f... i hva alle andre synes, og bære Rolexen med stolthet, og kjøre Porschen daglig...
I begge verdener ser jeg likevel at det er mangfold av hyggelige folk, selv ferske "invistorer" kan være hyggelige og villige til å lære mer om klokker.. Og rikingen som aldri har vært på bane, er kanskje villig til å lære mer om både bil og banekjøring...
Jeg er selv aktiv i Porsche-miljøet, og jeg må si at det er noe av det mest inkluderende miljøet jeg har vært borti, hvor det ikke spiller noen rolle om du henter ut en ny Porsche en gang i halvåret, eller har spart til en Porsche halve livet - begge har bilgleden til felles..
Minner meg sånn sett mye om tidssonen og klokkemiljøet her.