Hei. Et spørsmål til de som er mer bilkyndige enn meg selv:
Kjøpte en GLC 350e i 2020 for 500k. Godt fornøyd med den. Den har nå kjørt i underkant av 50k km, og jeg vil anslå salgsverdi rundt 370k.
Bor på Vestlandet. Kjører mest korte turer (ergo: elektrisk), og har ingen store bompengeutgifter. Så driftskostnadene er relativt lave.
Har overveid skifte til helelektrisk (en ny Tesla model Y long range 4wd, eller tilsvarende), men jeg ønsker å få en bedre forståelse av forventet totalkostnad over en 10 års periode før jeg avgjør dette. Skjønner at man ikke kan spå fremtiden (ulike avgiftsendringer og endring i bruk), men tror dere det vil være en stor forskjell i totalkostnad (verditap + driftskostnader) de neste 10 (ish) årene ved:
Alternativ a) Beholde hybriden
Alternativ b) Selge hybriden nå, og kjøpe Model Y (eller tilsvarende)
Jeg skal ikke påstå at jeg kan spå fremtiden, men jeg kan gi noen synspunkter og noen fakta.
- Hybrider har blitt og blir veldig mye dyrere i innkjøp da det blir innført en del mer avgifter på disse fremover. Så gjenkjøp av din GLC i f eks 2025 modell blir nok veldig dyr.
- Elbiler har begynt å tape seg i verdi noe som tilhørte sjeldenheten bare for noen år siden. Nå er det spesielt de dyreste som taper mest, men som du sikkert har fått med deg så er det en del Tesla eiere/forhandlere som går på en smell fremover også.
Så et normalt verditap tilsvarende fossilt kommer vi til å se i større grad på el biler fremover. (Typ 10% tap ved å ta den ut av butikken så 10% hvert påfølgende år, osv.)
Når det nå er 1500 e tron, 550 Taycan og nesten 3.000 Tesla på markedet så sier det seg selv at de selgerne må ta et tap for å bli kvitt bilen.
- Det er flere bilforhandlere som melder om økt salg av fossilt/hybrid og innbytte av el biler.
- Servicekostnader vil alltid være billigere på el uansett hvordan en snur på regnestykket. Hva det koster på en GLC aner jeg ikke, men antar ca 12.000 per 30’ km.
- Kjører du stort sett el med hybriden så kan man jo si at du like gjerne kunne kjøpt en elbil da du ikke har behov for rekkevidden en hybrid gir. Om du derimot av og til tar lengre turer og liker komforten av å ikke måtte stresse med lading, så er jo hybrid tingen.
In the end så mener jeg denne avgjørelsen kun kan tas på bakgrunn av dine kjørevaner+din interesse for bil.
GLC er en fin og bra skrudd sammen bil. Det er noe annet enn man kan si om den bilen du vurderer å kjøpe. Som en skrev her inne: ser ut som den er banket ut av noen bokser med ananas. Og kvaliteten har du vel hørt nok om.
Så det å gå fra tysk premium til amerikansk ananasboks vil nok føles som en stor nedtur om du er litt glad i bil.