Bilsnakk

IMG_0340.jpeg
 
Mye bedre med den deilige vrominga fra 2L dieselen :ROFLMAO:
Jeg hører på dieselrakling når som helst, fremfor å kjøre batteribil.
Elbil er fjolleri og totalt unødvendig bruk av ressurser.
Burde si sitt at en av verdens største bilprodusenter (Toyota) IKKE satser på ren eldrift.
Slutt å bestill drit på Temu eller tilsvarende sider som må fraktes milevis til sjøs med skip, og kjøp mer lokalt i alle sider av livet, så vil det bidra mer enn den dustete elbilen noen gang vil gjøre, uansett produsent.
 
Jeg hører på dieselrakling når som helst, fremfor å kjøre batteribil.
Elbil er fjolleri og totalt unødvendig bruk av ressurser.
Burde si sitt at en av verdens største bilprodusenter (Toyota) IKKE satser på ren eldrift.
Slutt å bestill drit på Temu eller tilsvarende sider som må fraktes milevis til sjøs med skip, og kjøp mer lokalt i alle sider av livet, så vil det bidra mer enn den dustete elbilen noen gang vil gjøre, uansett produsent.
Denne diskusjonen har dere sikker hatt her før, men rart at da tyskerne har trua. Hadde diesel tidligere og var happy med det, men måtte bytte den ut. Kjøpte ikke el-bil for at den var spennende eller pen, den var billig og kan kjøre i kollektivfeltet her i Oslo. Politikk done right. Alternativet hadde vært en Passat eller A6/5-serie, ingen av de er akkurat spennende biler. Frustrerte meg aldri over hvilke valg andre tok av bil, blir vanskelig å ta opp kampen med alle.
 
Denne diskusjonen har dere sikker hatt her før, men rart at da tyskerne har trua. Hadde diesel tidligere og var happy med det, men måtte bytte den ut. Kjøpte ikke el-bil for at den var spennende eller pen, den var billig og kan kjøre i kollektivfeltet her i Oslo. Politikk done right. Alternativet hadde vært en Passat eller A6/5-serie, ingen av de er akkurat spennende biler. Frustrerte meg aldri over hvilke valg andre tok av bil, blir vanskelig å ta opp kampen med alle.
Både MB og Audi har vel snudd på sin elbilsatsning?
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Både MB og Audi har vel snudd på sin elbilsatsning?
Audi starter opp igjen med fossile motorer igjen i 2026. MB er jeg litt usikker på.
Det er forsåvidt ikke uventet, det er bare Ola Dunk som synes elbil er stas. Nedover i Europa er det knapt en radiobil å se.

For ikke å snakke om at infrastrukturen i verden på langt nær er klar for elektrifisering.

Elbil er en hype på linje med det vi så med klokker for et par år siden. Fossildrift vil få sin renessanse.
 
  • Liker
Reaksjoner: Grendel
Audi starter opp igjen med fossile motorer igjen i 2026. MB er jeg litt usikker på.
Det er forsåvidt ikke uventet, det er bare Ola Dunk som synes elbil er stas. Nedover i Europa er det knapt en radiobil å se.

For ikke å snakke om at infrastrukturen i verden på langt nær er klar for elektrifisering.

Elbil er en hype på linje med det vi så med klokker for et par år siden. Fossildrift vil få sin renessanse.
Lagrer denne for fremtidig bruk. ;)
 
Audi starter opp igjen med fossile motorer igjen i 2026. MB er jeg litt usikker på.
Det er forsåvidt ikke uventet, det er bare Ola Dunk som synes elbil er stas. Nedover i Europa er det knapt en radiobil å se.

For ikke å snakke om at infrastrukturen i verden på langt nær er klar for elektrifisering.

Elbil er en hype på linje med det vi så med klokker for et par år siden. Fossildrift vil få sin renessanse.
Toyota er vel det siste kortet ang. Merker som ikke satser el. Markedet er helt sikkert stort for fossildrift i ikke i-land i lang tid fremover, så at det viskes helt ut tviler jeg på.

Hva tenker du når elbilene når 600km? Jeg har forståelse for at folk bor i distriktet og trenger fossiltdrevet bil og det finnes folk som liker å reise på bilferier, de må gjerne ha fossiltdrevet bil. Men for folk som har tilknytning til byene/områdene rundt kan jeg ikke se noen ulempe med El. Folk flokker jo fortsatt til byene.

Var i München for kort tid siden, var komisk mye bmw å se der, men jaggu var det ikke en del Tesla også.
 
Hva tenker du når elbilene når 600km?
Når de klarer å dra vogn på 1800kg med samme rekkevidde, så skal jeg heller vurdere det. Frem til det skjer, er elbil uaktuelt.
Jeg synes også elbil er gørrkjedelig og sjeleløst. Så om jeg får valget neste gang jeg skal bytte igjen, så går jeg nok fossilt igjen.

Og mtp. strømnett/kapasitet, så tror jeg ikke folk aner hvor elendig nettet i selv bynære strøk er. Her rundt Bergen er det til stadighet feil i lavspentnettet som følge av overbelastning pga. ladeutbygging hos menigmann. Og nå hadde NAF nettopp en pristest som viste at prisen på hurtiglading kontra diesel er ca. lik, så det er jo snart null fordeler igjen.
 
Når de klarer å dra vogn på 1800kg med samme rekkevidde, så skal jeg heller vurdere det. Frem til det skjer, er elbil uaktuelt.
Jeg synes også elbil er gørrkjedelig og sjeleløst. Så om jeg får valget neste gang jeg skal bytte igjen, så går jeg nok fossilt igjen.

Og mtp. strømnett/kapasitet, så tror jeg ikke folk aner hvor elendig nettet i selv bynære strøk er. Her rundt Bergen er det til stadighet feil i lavspentnettet som følge av overbelastning pga. ladeutbygging hos menigmann. Og nå hadde NAF nettopp en pristest som viste at prisen på hurtiglading kontra diesel er ca. lik, så det er jo snart null fordeler igjen.
Skjønner, men tenker at det behovet ikke gjelder flertallet. Med 600km skal man vel sjeldent trenge hurtigladning hvis man bor i en by.
 
  • Liker
Reaksjoner: SGG og andres
Skjønner, men tenker at det behovet ikke gjelder flertallet. Med 600km skal man vel sjeldent trenge hurtigladning hvis man bor i en by.
Men om nettkapasiteten er på bristepunktet allerede (er man uheldig, så er det ikke sikkert man kan installere hjemmelader engang), og hurtiglading er like dyrt som diesel/fossilt - hva da? Da er ikke elbil et reellt alternativ imho.
 
Toyota er vel det siste kortet ang. Merker som ikke satser el. Markedet er helt sikkert stort for fossildrift i ikke i-land i lang tid fremover, så at det viskes helt ut tviler jeg på.

Hva tenker du når elbilene når 600km? Jeg har forståelse for at folk bor i distriktet og trenger fossiltdrevet bil og det finnes folk som liker å reise på bilferier, de må gjerne ha fossiltdrevet bil. Men for folk som har tilknytning til byene/områdene rundt kan jeg ikke se noen ulempe med El. Folk flokker jo fortsatt til byene.

Var i München for kort tid siden, var komisk mye bmw å se der, men jaggu var det ikke en del Tesla også.
Vi som bor i Norge blir jo påtvingt el. Det har jo myndighetene sørget for de siste årene. Helt til de ikke var billige lenger, da ble markedet for brukt diesel støvsugd på et blunk.
La oss først og fremst bare innse at folk flest gir fullstendig f*** i miljøaspektet, folk flest er kun lokal mot lommeboka si. Det er også mye av grunnen til at el bare slår an steder de blir påtvunget befolkningen (les: Norge og California)
I Tyskland f.eks så kostet en Tesla model S like mye som MB S-klasse for noen år siden. Det er ikke vanskelig å velge da. Og det bærer bileuropa preg av.

Flere aktører har nå begynt å bruktimportere "nye" diesel E-klasser og de selger som hakka møkk mens kaia i Drammen flyter over av elbiler som ingen vil ha lenger.

Jeg har flere elbiler selv, og de er gode å kjøre men fullstendig ubrukelige mtp logistikk.
Jeg personlig mener at utslippsvennlige fossilmotorer vil tvinge seg inn i markedet igjen. Folk flest vil ikke ha el. Om det er i byen eller i fjellet. Svevestøv er et langt mer omfattende problem enn moderne fossilmotoret som knapt forurenser. Og der er vel elbilene like ille.

Til slutt er det jo et tankekors at en bauta innen bilindustrien har holdt fortet.(Toyota)
Det er plausibelt at de var de mest fremsynte av dem alle.
 
Det er vel ingen tvil om at hvis man trenger å kjøre over 500km i ett strekk uten pauser så er fortsatt bensin- eller dieselbil å foretrekke. Men man kommer ikke utenom at økonomi betyr noe for folk flest. Jeg kjøper stort sett bilene nye eller svært pent brukt og har de fra 3-6 år. Det vil si at jeg stort sett selger bilene før de er gått 120 000 km. Elbilene har stort sett gått uten service og de få gangen jeg har tatt turen innom forhandler så har servicene kostet noen få tusenlapper. Det er ingen gearkasse som kan ryke, svinghjul, dfp, filter og lignende som går tett. Ikke trenger de oljeskift og på mine biler har heller ikke bremser vært noe stort problem. I tillegg lades bilen på billig egenprodusert solenergi deler av året og på timer fra solkonto resten av året. Med kjørelengde opp på mellom 30 000 og 40 000 km årlig, så er dette betydelige kostnadsbesparelser. Legg til at en ny Subaru Solterra koster ca 500k og en tilsvarende hybridbil Toyota Rav snart har bikket 800k, da er det ikke mye igjen av argumenter spør du meg.
 
Vi som bor i Norge blir jo påtvingt el. Det har jo myndighetene sørget for de siste årene. Helt til de ikke var billige lenger, da ble markedet for brukt diesel støvsugd på et blunk.
La oss først og fremst bare innse at folk flest gir fullstendig f*** i miljøaspektet, folk flest er kun lokal mot lommeboka si. Det er også mye av grunnen til at el bare slår an steder de blir påtvunget befolkningen (les: Norge og California)
I Tyskland f.eks så kostet en Tesla model S like mye som MB S-klasse for noen år siden. Det er ikke vanskelig å velge da. Og det bærer bileuropa preg av.

Flere aktører har nå begynt å bruktimportere "nye" diesel E-klasser og de selger som hakka møkk mens kaia i Drammen flyter over av elbiler som ingen vil ha lenger.

Jeg har flere elbiler selv, og de er gode å kjøre men fullstendig ubrukelige mtp logistikk.
Jeg personlig mener at utslippsvennlige fossilmotorer vil tvinge seg inn i markedet igjen. Folk flest vil ikke ha el. Om det er i byen eller i fjellet. Svevestøv er et langt mer omfattende problem enn moderne fossilmotoret som knapt forurenser. Og der er vel elbilene like ille.

Til slutt er det jo et tankekors at en bauta innen bilindustrien har holdt fortet.(Toyota)
Det er plausibelt at de var de mest fremsynte av dem alle.

I Norge skal vi være flinkest i klassen på grønnvasking . Berre sjå på melkøya elektrifisering, er prosjekt som gir co2 reduksjon i Norge men øker den globalt . Sjølvsagt som følge av en politisk innført co2 avgift som aldri vart konsekventutreda som som no virker mot sin hensikt. Eg berre seier det , dokke hadde vært helt sjokkert om eg hadde fortalt kordan næringslivet i Norge må forholde seg til slike særavgifter.

Og problemet er , som du nevner , ikkje utvinninga av fossile brennstoff men bruken og nærmere bestemt utslippet av dette . Og største kilden er uansett all den skjiten som skal produseres og fraktes rundt jorda for å tilfredsstille kjøp og kast mentaliteten som våre politikere legger opp til .