Bilsnakk


Her er hva som tilbys i 2024 ihvertfall. Mercedes har jo noe, men når det kommer til E-klassen din så er det vel bruktimport som er løsningen. Nærmeste du kommer er vel GLE?
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.
Skal sies at hybridsytemet på den hadde ok rekkevidde, men undermotorisert så fort de ti milene var borte. Fikk ikke premiumfølelsen som en bil i den prisklassen burde levere. Komfort suverent, drivlinjen var gørr.

Jeg vil ha muligheten til å velge bare. Jeg hater ikke de som elsker elbil. Men hvorfor kan ikke folk få bestemme selv?

Og vær så snill å spar meg for dette miljøpisset for det er det ingen som tror på annet enn drøvtyggerne i MDG. Dette har null relevans i Norge. Vi forurenser så lite at vi hadde ikke trengt å ta disse grepene før i 2080. Minst.
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41 og eidehelg
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.
Skal sies at hybridsytemet på den hadde ok rekkevidde, men undermotorisert så fort de ti milene var borte. Fikk ikke premiumfølelsen som en bil i den prisklassen burde levere. Komfort suverent, drivlinjen var gørr.

Jeg vil ha muligheten til å velge bare. Jeg hater ikke de som elsker elbil. Men hvorfor kan ikke folk få bestemme selv?

Og vær så snill å spar meg for dette miljøpisset for det er det ingen som tror på annet enn drøvtyggerne i MDG. Dette har null relevans i Norge. Vi forurenser så lite at vi hadde ikke trengt å ta disse grepene før i 2080. Minst.

Ser den! Lille Norge står vel for noe sånt som 0,12% av utslippene på verdensbasis selv med all oljeproduksjonen vår (som igjen bare blir småtteri kontra diverse land i midt-østen). Så at folk som kjører elbil redder miljøet har jeg null tro på. Det eneste argumentet ville isåfall være forbedret luftkvalitet i bykjernen i byer som Oslo, Bergen og Trondheim som følge av en større elbil-andel. Den kjøper jeg.

Har forøvrig eid 4 elbiler nå. Aldri har miljø vært et argument. Motorkraft, aksellerasjon, teknologi, mva-fritak, billigere bompenger, kjøring i kollektivfelt, billig drivstoff, billig service, subsidiert lader til parkeringsplassen min i borettslaget og stillhet. Der har du årsakene.

Sjekket du foresten opp hvor mye styr og kostnader det ville være med å eventuelt importere en E-klasse selv? Hva snakker vi i prisforskjell kontra om bilen kunne blitt kjøpt av forhandler i Norge?
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Ser den! Lille Norge står vel for noe sånt som 0,12% av utslippene på verdensbasis selv med all oljeproduksjonen vår (som igjen bare blir småtteri kontra diverse land i midt-østen). Så at folk som kjører elbil redder miljøet har jeg null tro på. Det eneste argumentet ville isåfall være forbedret luftkvalitet i bykjernen i byer som Oslo, Bergen og Trondheim som følge av en større elbil-andel. Den kjøper jeg.

Har forøvrig eid 4 elbiler nå. Aldri har miljø vært et argument. Motorkraft, aksellerasjon, teknologi, mva-fritak, billigere bompenger, kjøring i kollektivfelt, billig drivstoff, billig service, subsidiert lader til parkeringsplassen min i borettslaget og stillhet. Der har du årsakene.

Sjekket du foresten opp hvor mye styr og kostnader det ville være med å eventuelt importere en E-klasse selv? Hva snakker vi i prisforskjell kontra om bilen kunne blitt kjøpt av forhandler i Norge?
En ok utgave havner på rundt millionen. Men de må bruktimporteres, og da må de ha vært registret i Tyskland i 6mnd.
Dessuten er ikke akkurat valutakursen den gunstigste nå. Så det er ikke veldig kurrant p.t.
 
Fort gjort å gå i fella med å kun tenke på klimautslipp når det kommer til miljø. For en som er bosatt langs en av Trondheims mest trafikkerte gater setter jeg pris på hver en fossilbil som blir byttet ut med en elbil. Mindre bråk, bedre luft og bedre flyt i trafikken. Man kan mene så mangt om den norske elbilsatsingen, men det er vanskelig å komme bort fra at det har vært en suksess slik ting ser ut nå. Så får vi vente noen tiår før vi kan konkludere med sikkerhet. Mye kan endre seg med tanke på transportmetoder, og ikke minst energikilder. Selv kan jeg ikke se hvorfor man skal gå tilbake til fossile drivlinjer.
 
Fort gjort å gå i fella med å kun tenke på klimautslipp når det kommer til miljø. For en som er bosatt langs en av Trondheims mest trafikkerte gater setter jeg pris på hver en fossilbil som blir byttet ut med en elbil. Mindre bråk, bedre luft og bedre flyt i trafikken. Man kan mene så mangt om den norske elbilsatsingen, men det er vanskelig å komme bort fra at det har vært en suksess slik ting ser ut nå. Så får vi vente noen tiår før vi kan konkludere med sikkerhet. Mye kan endre seg med tanke på transportmetoder, og ikke minst energikilder. Selv kan jeg ikke se hvorfor man skal gå tilbake til fossile drivlinjer.
Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.
 
Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.
Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
 
Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
Om de hadde lansert elbil uten alle insentivene, hadde det aldri i verden blitt så populært her til lands. Så å si at det er innført med hensikt å gjøre det bedre å bo i byene, er i beste fall naivt.
Er det f.eks. miljøvennlig å grave opp i hytt og vær for å etablere infrastruktur til dette ladebestyret? Brukes det el-lastebil for å flytte masser? El-gravemaskin til graving?
Regner med det legges asfalt igjen, og da blir det jo nye oljeprodukter ned i bakken i form av rør og andre kabelmarkeringsprodukter, samt økt belastning i nettet (som allerede er tidvis sprengt), så jeg tror alt i alt, at regnestykket ditt ikke går opp mtp. støy og miljø.
Hva med egenberedskap og lading av elbil kontra full tank?
Elbiler er (snart var) idag det dieselbil var på slutten av 90-tallet og tidlig 2000-tall, en hype.
 
Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
Mye av dette bunner i kvoteutslipp som ble bestemt i Parisavtalen. Grunnen til at Norge går etter lavthengende frukt som bilister er at vi har ikke så mye annet å kutte i for å oppnå kvoten. Andre land kan legge ned kullkraftverk eller to for å oppnå samme effekt. Ta deg en tur til Tyskland og se hvor mange radiobiler du ser der en vanlig hverdag i en stor by.

Dette har ikke noe med min drøm om en E-klasse å gjøre, jeg har hatt 8 stk så det er ingen stor greie for meg. Jeg brukte det bare som eksempel på en god og fornuftig bil som ikke er mulig å få tak i lenger uten å gå tungvinte omveier.

Og jo, dette er kun politikk! Og jeg er både politisk aktiv og bruker stemmeseddelen min. Dessverre er mye av skaden allerede gjort og det ødelegger både bilmarkedet og folks bilglede. Men det er jo ikke du opptatt av selvfølgelig. Men for all del, redd verden dere som kan. Det er jo i beste fall naivt å tro dere gjør en forskjell.
 
soldier-in-trench-gallipoli.jpg


Jeg har ingen intensjoner om å gå inn i en skyttergravskrig om klima og miljø. Fortsett den som vil. Jeg er opptatt med å redde verden.
 
Like greit, for den taper du.
Mye mulig. Om dere scroller dere litt opp på siden ser dere at jeg kun har kommet med et innspill på at elbiler bidrar til bedre bymiljø, basert på egne erfaringer. Jeg har også påpekt at politikerne har innført insentiver for å bidra til dette gjennom satsing på elbiler. Hva jeg måtte mene om alt det andre dere ramser opp, har dere ikke noe grunnlag for å vite noe om. Men det tok to sekunder så hadde dere gått i skyttergraven og tilegnet meg visse meninger. Det er dette som gir et dårlig debattklima og som ikke fører noe steds. Jeg vil anmode dere å ha en litt mer åpen tilnærming til det dere skal diskutere fremover.
 
  • Liker
Reaksjoner: mr_frodo
Mye mulig. Om dere scroller dere litt opp på siden ser dere at jeg kun har kommet med et innspill på at elbiler bidrar til bedre bymiljø, basert på egne erfaringer. Jeg har også påpekt at politikerne har innført insentiver for å bidra til dette gjennom satsing på elbiler. Hva jeg måtte mene om alt det andre dere ramser opp, har dere ikke noe grunnlag for å vite noe om. Men det tok to sekunder så hadde dere gått i skyttergraven og tilegnet meg visse meninger. Det er dette som gir et dårlig debattklima og som ikke fører noe steds. Jeg vil anmode dere å ha en litt mer åpen tilnærming til det dere skal diskutere fremover.
Det var vel strengt tatt du som var nebbete i ditt siste innlegg? Jeg kom i det minste med en forklaring på hvorfor intensivene i akkurat Norge går ut over bilistene. Du svarte med anta at min "bildrøm" var årsaken til min mening. Og at jeg burde engasjere meg politisk. Noe som er litt ironisk i og med at du i innlegget før impliserte at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre.

Har du hørt uttrykket: "ikke plag meg med fakta - for jeg har allerede gjort meg opp en mening før?"
 
  • Liker
Reaksjoner: DJ41
Det var vel strengt tatt du som var nebbete i ditt siste innlegg? Jeg kom i det minste med en forklaring på hvorfor intensivene i akkurat Norge går ut over bilistene. Du svarte med anta at min "bildrøm" var årsaken til min mening. Og at jeg burde engasjere meg politisk. Noe som er litt ironisk i og med at du i innlegget før impliserte at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre.

Har du hørt uttrykket: "ikke plag meg med fakta - for jeg har allerede gjort meg opp en mening før?"
Men kjære vene. I et tidligere innlegg skriver du at du har undersøkt med en forhandler om han kan ta inn en E-klasse for deg. Da antar jeg at dette er en bil du faktisk ønsker deg? At jeg da skriver at det er bildrømmen din kan vel umulig være noe å henge seg opp i, og jeg finner det veldig rart at du som stort sett skyter fra hofta skal ta deg nær av noe slikt. I såfall må jeg beklage at du opplevde svaret mitt som "nebbete".

Min intensjon var ikke å hevde at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre. Fort dette har absolutt noe å gjøre med politikk. Jeg ville bare påpeke at det mye brukte utrykket "bare politikk" faktisk har et innhold i den virkelige verden. Dette er et utrykk som det er populært å kaste rundt seg når man er uenig i politikken som føres, slik som i dette tilfellet. Det synes jeg er for lettvint, og har lite for seg. Utrykket benyttes da kun for å sette politikken i et dårlig lys.

Min oppfordring til å engasjere deg i politikken baserer seg på at dette virker å være noe du har mange meninger om. Flott at du allerede er engasjert in politikken. Det trenger vi mere av. Jeg kommer ikke til å svare deg på flere innlegg omkring dette. Regner med de andre forumdeltakerne og Jon Henrik setter pris på det. Tilbake til å diskutere bil :)
 
Redigert:
Men kjære vene. I et tidligere innlegg skriver du at du har undersøkt med en forhandler om han kan ta inn en E-klasse for deg. Da antar jeg at dette er en bil du faktisk ønsker deg? At jeg da skriver at det er bildrømmen din kan vel umulig være noe å henge seg opp i, og jeg finner det veldig rart at du som stort sett skyter fra hofta skal ta deg nær av noe slikt. I såfall må jeg beklage at du opplevde svaret mitt som "nebbete".

Min intensjon var ikke å hevde at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre. Fort dette har absolutt noe å gjøre med politikk. Jeg ville bare påpeke at det mye brukte utrykket "bare politikk" faktisk har et innhold i den virkelige verden. Dette er et utrykk som det er populært å kaste rundt seg når man er uenig i politikken som føres, slik som i dette tilfellet. Det synes jeg er for lettvint, og har lite for seg. Utrykket benyttes da kun for å sette politikken i et dårlig lys.

Min oppfordring til å engasjere deg i politikken baserer seg på at dette virker å være noe du har mange meninger. Flott at du allerede er engasjert in politikken. Det trenger vi mere av. Jeg kommer ikke til å svare deg på flere innlegg omkring dette. Regner med de andre forumdeltakerne og Jon Henrik setter pris på det. Tilbake til å diskutere bil :)
Jeg skyter fra hofta ja, Lucky Luke gjorde også det - trakk raskere enn sin egen skygge ;)
Og jeg tåler en trøkk langt hardere enn en debatt om elbil og miljø.
For å oppklare E-klasse saken så var det tenkt i næring ikke som en drømmebil. Og det er en høyst ordinær bil som passer manges behov.
Med det sagt så kan vi gjerne legge denne ballen død for min del for det er en diskusjon som er catch 22.
 
Vis vedlegg 370305

Jeg har ingen intensjoner om å gå inn i en skyttergravskrig om klima og miljø. Fortsett den som vil. Jeg er opptatt med å redde verden.

Det er berre synd at våre politisk innførte incentiver egentlig skader verden met en den redder den . Dvs fordelene for dei som bor i byer må snart være merkbar so elbil har absolutt mange pluss. Men en av bakdelene må utvilsomt være den devalueringen av den øvrige bilparken innføringen førte til . For i realiteten økte en forbruket drastisk ved en massiv utskifting av bilparken noke som er det motsatte av det en burde premiere . Her burde en kanskje ha lagt opp to parallelle løp der en fikk fordel av å beholde kjøretøy ut livsløpet samtidig som innfasing av elbil i byer . Innføringa av co2 avgifta feks vil nok bli endå en spiker i fossilbil kista , men totalt sett gir den negativ co2 effekt for verden ettersom den aldri vart konsekvensutreda og alternativa for annen fossilavhengig industri finnes ikkje endå . Der er faktisk ingen bærbar løysing i sikte før 2030 . Så ja elbil er nok supert det der det er et alternativ, ellers bør en kanskje ha meir fokus på bærekraft og at bruken av petroleum er utslippsfri der el ikkje vil fungere .

No vart det plutselig politisk igjen . Men eg synes heile prisgaloppen er blitt galskap. Både på nedsida med eldre bensin og dieselbiler som blir devaluert , men og prisgalopp på 4x4 og trekkkrok der alternativa er enten overprisa el eller overprisa diesel.