Callahan
Støttemedlem
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.Joda – du får fortsatt mange bensin- og dieselbiler
Men stadig flere bilmerker går over til bare elbil i Norge.www.tv2.no
Her er hva som tilbys i 2024 ihvertfall. Mercedes har jo noe, men når det kommer til E-klassen din så er det vel bruktimport som er løsningen. Nærmeste du kommer er vel GLE?
GLE har jeg hatt. Solgte den etter 1.5 år. Synes den ble for kjedelig ift pris. Da kan jeg likegjerne kjøre Landcruiser til halveprisen og få gjort litt jobb i samme slengen. To fluer i en smekk.
Skal sies at hybridsytemet på den hadde ok rekkevidde, men undermotorisert så fort de ti milene var borte. Fikk ikke premiumfølelsen som en bil i den prisklassen burde levere. Komfort suverent, drivlinjen var gørr.
Jeg vil ha muligheten til å velge bare. Jeg hater ikke de som elsker elbil. Men hvorfor kan ikke folk få bestemme selv?
Og vær så snill å spar meg for dette miljøpisset for det er det ingen som tror på annet enn drøvtyggerne i MDG. Dette har null relevans i Norge. Vi forurenser så lite at vi hadde ikke trengt å ta disse grepene før i 2080. Minst.
En ok utgave havner på rundt millionen. Men de må bruktimporteres, og da må de ha vært registret i Tyskland i 6mnd.Ser den! Lille Norge står vel for noe sånt som 0,12% av utslippene på verdensbasis selv med all oljeproduksjonen vår (som igjen bare blir småtteri kontra diverse land i midt-østen). Så at folk som kjører elbil redder miljøet har jeg null tro på. Det eneste argumentet ville isåfall være forbedret luftkvalitet i bykjernen i byer som Oslo, Bergen og Trondheim som følge av en større elbil-andel. Den kjøper jeg.
Har forøvrig eid 4 elbiler nå. Aldri har miljø vært et argument. Motorkraft, aksellerasjon, teknologi, mva-fritak, billigere bompenger, kjøring i kollektivfelt, billig drivstoff, billig service, subsidiert lader til parkeringsplassen min i borettslaget og stillhet. Der har du årsakene.
Sjekket du foresten opp hvor mye styr og kostnader det ville være med å eventuelt importere en E-klasse selv? Hva snakker vi i prisforskjell kontra om bilen kunne blitt kjøpt av forhandler i Norge?
Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.Fort gjort å gå i fella med å kun tenke på klimautslipp når det kommer til miljø. For en som er bosatt langs en av Trondheims mest trafikkerte gater setter jeg pris på hver en fossilbil som blir byttet ut med en elbil. Mindre bråk, bedre luft og bedre flyt i trafikken. Man kan mene så mangt om den norske elbilsatsingen, men det er vanskelig å komme bort fra at det har vært en suksess slik ting ser ut nå. Så får vi vente noen tiår før vi kan konkludere med sikkerhet. Mye kan endre seg med tanke på transportmetoder, og ikke minst energikilder. Selv kan jeg ikke se hvorfor man skal gå tilbake til fossile drivlinjer.
Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.Moderne fossilbiler har så lavt utslipp at jeg tviler på at det er noe stort problem. Da er vel heller svevestøv fra piggdekk verre. Men der kan folk velge. Nei, dette er bare politikk.
Om de hadde lansert elbil uten alle insentivene, hadde det aldri i verden blitt så populært her til lands. Så å si at det er innført med hensikt å gjøre det bedre å bo i byene, er i beste fall naivt.Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
Mye av dette bunner i kvoteutslipp som ble bestemt i Parisavtalen. Grunnen til at Norge går etter lavthengende frukt som bilister er at vi har ikke så mye annet å kutte i for å oppnå kvoten. Andre land kan legge ned kullkraftverk eller to for å oppnå samme effekt. Ta deg en tur til Tyskland og se hvor mange radiobiler du ser der en vanlig hverdag i en stor by.Det du kaller "bare politikk" er insentiver som er innført med hensikt om å gjøre det bedre å bo og ferdes i byene. Synd det går utover drømmen din om en E-klasse, men det må du nesten bare leve med. Hvert andre år har du mulighet til å påvirke dette gjennom stemmeseddelen din. Alternativt kan du engasjere deg i politikken selv.
Like greit, for den taper du.Vis vedlegg 370305
Jeg har ingen intensjoner om å gå inn i en skyttergravskrig om klima og miljø. Fortsett den som vil.
Mye mulig. Om dere scroller dere litt opp på siden ser dere at jeg kun har kommet med et innspill på at elbiler bidrar til bedre bymiljø, basert på egne erfaringer. Jeg har også påpekt at politikerne har innført insentiver for å bidra til dette gjennom satsing på elbiler. Hva jeg måtte mene om alt det andre dere ramser opp, har dere ikke noe grunnlag for å vite noe om. Men det tok to sekunder så hadde dere gått i skyttergraven og tilegnet meg visse meninger. Det er dette som gir et dårlig debattklima og som ikke fører noe steds. Jeg vil anmode dere å ha en litt mer åpen tilnærming til det dere skal diskutere fremover.Like greit, for den taper du.
Det var vel strengt tatt du som var nebbete i ditt siste innlegg? Jeg kom i det minste med en forklaring på hvorfor intensivene i akkurat Norge går ut over bilistene. Du svarte med anta at min "bildrøm" var årsaken til min mening. Og at jeg burde engasjere meg politisk. Noe som er litt ironisk i og med at du i innlegget før impliserte at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre.Mye mulig. Om dere scroller dere litt opp på siden ser dere at jeg kun har kommet med et innspill på at elbiler bidrar til bedre bymiljø, basert på egne erfaringer. Jeg har også påpekt at politikerne har innført insentiver for å bidra til dette gjennom satsing på elbiler. Hva jeg måtte mene om alt det andre dere ramser opp, har dere ikke noe grunnlag for å vite noe om. Men det tok to sekunder så hadde dere gått i skyttergraven og tilegnet meg visse meninger. Det er dette som gir et dårlig debattklima og som ikke fører noe steds. Jeg vil anmode dere å ha en litt mer åpen tilnærming til det dere skal diskutere fremover.
Men kjære vene. I et tidligere innlegg skriver du at du har undersøkt med en forhandler om han kan ta inn en E-klasse for deg. Da antar jeg at dette er en bil du faktisk ønsker deg? At jeg da skriver at det er bildrømmen din kan vel umulig være noe å henge seg opp i, og jeg finner det veldig rart at du som stort sett skyter fra hofta skal ta deg nær av noe slikt. I såfall må jeg beklage at du opplevde svaret mitt som "nebbete".Det var vel strengt tatt du som var nebbete i ditt siste innlegg? Jeg kom i det minste med en forklaring på hvorfor intensivene i akkurat Norge går ut over bilistene. Du svarte med anta at min "bildrøm" var årsaken til min mening. Og at jeg burde engasjere meg politisk. Noe som er litt ironisk i og med at du i innlegget før impliserte at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre.
Har du hørt uttrykket: "ikke plag meg med fakta - for jeg har allerede gjort meg opp en mening før?"
Jeg skyter fra hofta ja, Lucky Luke gjorde også det - trakk raskere enn sin egen skyggeMen kjære vene. I et tidligere innlegg skriver du at du har undersøkt med en forhandler om han kan ta inn en E-klasse for deg. Da antar jeg at dette er en bil du faktisk ønsker deg? At jeg da skriver at det er bildrømmen din kan vel umulig være noe å henge seg opp i, og jeg finner det veldig rart at du som stort sett skyter fra hofta skal ta deg nær av noe slikt. I såfall må jeg beklage at du opplevde svaret mitt som "nebbete".
Min intensjon var ikke å hevde at dette ikke hadde noe med politikk å gjøre. Fort dette har absolutt noe å gjøre med politikk. Jeg ville bare påpeke at det mye brukte utrykket "bare politikk" faktisk har et innhold i den virkelige verden. Dette er et utrykk som det er populært å kaste rundt seg når man er uenig i politikken som føres, slik som i dette tilfellet. Det synes jeg er for lettvint, og har lite for seg. Utrykket benyttes da kun for å sette politikken i et dårlig lys.
Min oppfordring til å engasjere deg i politikken baserer seg på at dette virker å være noe du har mange meninger. Flott at du allerede er engasjert in politikken. Det trenger vi mere av. Jeg kommer ikke til å svare deg på flere innlegg omkring dette. Regner med de andre forumdeltakerne og Jon Henrik setter pris på det. Tilbake til å diskutere bil
Blir spennendes å se når lastebilene skal over på EL.håpløst
Vis vedlegg 370305
Jeg har ingen intensjoner om å gå inn i en skyttergravskrig om klima og miljø. Fortsett den som vil. Jeg er opptatt med å redde verden.
Ser bare noen få på veien.litt sånn som think/buddy for litt over 10år siden.Det er en stund siden det skjedde