Bilsnakk

Tror gass/hydrogen er mer en plausibel løsning på tungtransport. El er mulig på stykkgodsbiler/renovasjonsbiler i byområder men kommer aldri til å fungere på noe mer med den infrastrukturen vi har i dette landet.
 
Tror gass/hydrogen er mer en plausibel løsning på tungtransport. El er mulig på stykkgodsbiler/renovasjonsbiler i byområder men kommer aldri til å fungere på noe mer med den infrastrukturen vi har i dette landet.
Energimengden som trengs for å produsere drivstoff er hinsides . Tar en med at en må øke tanker m.m for å kompensere for økt forbruk i tillegg så blir det et ganske vanskelig regnestykke uten heftige subsidier . Foreløpig satser dei på å gjere alternativet , dvs fossil , så dyrt at en tvinger alle over . Konsekvens blir nedleggelser av all industri som ikkje kan drive stort nok .
 
Energimengden som trengs for å produsere drivstoff er hinsides . Tar en med at en må øke tanker m.m for å kompensere for økt forbruk i tillegg så blir det et ganske vanskelig regnestykke uten heftige subsidier . Foreløpig satser dei på å gjere alternativet , dvs fossil , så dyrt at en tvinger alle over . Konsekvens blir nedleggelser av all industri som ikkje kan drive stort nok .
Ja, det virker sånn. Driver i anleggsbransjen selv og drivstoff er jo hinsides dyrt selv med avgiftsfritt. Man skal ha en sunn drift for å lykkes med det nivået ting er på nå. Men jeg tror det stopper seg selv, det vil aldri bli et fullgodt alternativ til diesel til næringer som trenger kontinuitet og driftssikkerhet. Uansett hvor stor man er. Diesel er kommer for å bli på tungt utstyr.
 
Det går med ca 50kwh til produksjon av 1kg grønn hydrogen som igjen gir 35kwh energi.
( dette i følge firma som vurdere å bygge fabrikk nær meg )
 
@GrimReaper , problemet er den enorme forskjellen mellom ka vår politikere trur som er mulig og ka som faktisk er mulig . Elbiler er supert det , men for dei uten reele alternativ so blir det dyrt. Og det kjem til å bli veldig dyrt framover for alle . All desse kostnadene veltes jo over på sluttbruker.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Ser bare noen få på veien.litt sånn som think/buddy for litt over 10år siden.
Er jo også lite ladeplasser til lastebil(for trangt rundt laderene)

Markedet ligger etter personbilmarkedet ja. En annen utfordring er prisene for å få lønnsomhet.
Mangelen på ladeplasser gjør det utfordrende med langtransport, men en betydelig andel av transporten i Norge er nærtransport. Der er det fullt mulig å bruke elektriske kjøretøy på mye av transporten.
 
Er redd el-bil maset er blitt som det var med dab radioen. Politikerne har en tanke i hodet og presser det gjennom. Uten å se konsekvenser.
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Markedet ligger etter personbilmarkedet ja. En annen utfordring er prisene for å få lønnsomhet.
Mangelen på ladeplasser gjør det utfordrende med langtransport, men en betydelig andel av transporten i Norge er nærtransport. Der er det fullt mulig å bruke elektriske kjøretøy på mye av transporten.
Tungtransport på el-drift har ingen framtid med den teknologien vi har I dag. Vekten blir altfor høy. Mulig det er greit om man skal frakte chips-poser eller bomull over kortere avstander… Det samme gjelder f.eks. el-drevet gravemaskin som holder i 2-3 timer før den må fraktes til lading av en dieseldrevet lastebil.

I Stavanger har vi også en batteridrevet hurtigbåt («Medstraum») som har ligget mer til kai enn den har vært i bruk siden 2022. Kostet MYE mer enn en ordinær hurtigbåt, og er et grelt eksempel på symbolpolitikk :rolleyes:
 
  • Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Tungtransport på el-drift har ingen framtid med den teknologien vi har I dag. Vekten blir altfor høy. Mulig det er greit om man skal frakte chips-poser eller bomull over kortere avstander… Det samme gjelder f.eks. el-drevet gravemaskin som holder i 2-3 timer før den må fraktes til lading av en dieseldrevet lastebil.

I Stavanger har vi også en batteridrevet hurtigbåt («Medstraum») som har ligget mer til kai enn den har vært i bruk siden 2022. Kostet MYE mer enn en ordinær hurtigbåt, og er et grelt eksempel på symbolpolitikk :rolleyes:
Jeg hadde en el-hjullaster på demo ( byggherre ønsket å se på mulighetene. ) 1,25 time bruk. 11 timers lading til full. Kjempeeffektivt....
 
  • Haha
Reaksjoner: eidehelg
Tungtransport på el-drift har ingen framtid med den teknologien vi har I dag. Vekten blir altfor høy. Mulig det er greit om man skal frakte chips-poser eller bomull over kortere avstander… Det samme gjelder f.eks. el-drevet gravemaskin som holder i 2-3 timer før den må fraktes til lading av en dieseldrevet lastebil.

I Stavanger har vi også en batteridrevet hurtigbåt («Medstraum») som har ligget mer til kai enn den har vært i bruk siden 2022. Kostet MYE mer enn en ordinær hurtigbåt, og er et grelt eksempel på symbolpolitikk :rolleyes:
Det her blir vel som å diskutere elektriske personbiler med motstandere… Riktig spekket til riktig bruk fungerer fint, men det fungerer ikke til alt. Det finnes allerede flere som bruker det til veldig tung last, men de var ikke innbitte motstandere i utgangspunktet.
 
Det her blir vel som å diskutere elektriske personbiler med motstandere… Riktig spekket til riktig bruk fungerer fint, men det fungerer ikke til alt. Det finnes allerede flere som bruker det til veldig tung last, men de var ikke innbitte motstandere i utgangspunktet.
Jeg driver innenfor denne bransjen og jeg vet ikke om noen som laster tungt på el. Vogntog med Max 28-30 tonn / lett distribusjon er det jeg har sett og hørt. Det er jo ca 60% av lovlig kapasitet. Det er et smalt bruksområde. Blir som med elbil. Fint innenfor ring 3, ubrukelig ellers.
 
Jeg driver innenfor denne bransjen og jeg vet ikke om noen som laster tungt på el. Vogntog med Max 28-30 tonn / lett distribusjon er det jeg har sett og hørt. Det er jo ca 60% av lovlig kapasitet. Det er et smalt bruksområde. Blir som med elbil. Fint innenfor ring 3, ubrukelig ellers.

Nå nevnte jeg ikke vogntog, men nærtransport. Det finnes for eksempel flere som bruker el tippbiler til grus. Felleskjøpet kjører kraftfor osv
 
Nå nevnte jeg ikke vogntog, men nærtransport. Det finnes for eksempel flere som bruker el tippbiler til grus. Felleskjøpet kjører kraftfor osv
Ja, da er vi enige. Lett distribusjon og nærtransport som post o.l. vet jeg om. Tippbiler kjører med henger og har 50 tonns kapasitet har jeg aldri hørt om eller sett. Lite lønnsomt å kjøre tipp uten henger.
 
Jeg driver innenfor denne bransjen og jeg vet ikke om noen som laster tungt på el. Vogntog med Max 28-30 tonn / lett distribusjon er det jeg har sett og hørt. Det er jo ca 60% av lovlig kapasitet. Det er et smalt bruksområde. Blir som med elbil. Fint innenfor ring 3, ubrukelig ellers.
Jøss, her mistet jeg litt tiltro, faktisk.
Du sier bastant mye om mye, men her vet jeg ikke om jeg skal ta deg seriøst eller ikke.
Om ikke ironi, så en av de mest tåpelige kommentarene (siste setning) jeg har lest her inne på en stund. Her tror jeg ikke du vet hva du snakker om…
 
Jøss, her mistet jeg litt tiltro, faktisk.
Du sier bastant mye om mye, men her vet jeg ikke om jeg skal ta deg seriøst eller ikke.
Om ikke ironi, så en av de mest tåpelige kommentarene (siste setning) jeg har lest her inne på en stund. Her tror jeg ikke du vet hva du snakker om…
Du må nok tolke Ring 3 som by. Jeg er selvfølgelig klar over at Elbil er brukelig utenfor ringveien. Men det er langt fra ideelt i distriktene. Har to i næring selv og kjøpte en til datteren min før jul. Det har vært en tragedie i næring men den som datteren min bruker 6 mil om dagen (EQC) er helt greit til den bruken.