Bruksklokke Rolex?

Hei.
Dette er min foerste post etter flere aar som kikker, og tenkte jeg skulle spare dere for en ny traad.
Dette er ikke et kupp, men jeg er i omtrent akkurat samme situasjon som traadstarter. To fluer, osv...

Jeg er ogsaa Kaptein, paa utkikk etter nytt bruks-ur. Har brukt en Breitling Emergency til daglig i 9 aar, men den kan til tider bli litt klumpete. Saerlig i kombinasjon med pent antrekk, og til sport som krever et fritt haandledd og/eller hansker. I tillegg stoler jeg ikke helt paa vanntettheten naar det gaar for seg i det elementet.

Designmessig og funksjonsmessig synes jeg et 104060 virker ideelt. Spoersmaalet blir om noen her bruker dette uret nettopp daglig, til aktiviteter som nevnt over. Og ikke minst, har noen hatt problemer med uret som foelge av bruken?

Mvh
MRTS

Hei.
Dette er min foerste post etter flere aar som kikker, og tenkte jeg skulle spare dere for en ny traad.
Dette er ikke et kupp, men jeg er i omtrent akkurat samme situasjon som traadstarter. To fluer, osv...

Jeg er ogsaa Kaptein, paa utkikk etter nytt bruks-ur. Har brukt en Breitling Emergency til daglig i 9 aar, men den kan til tider bli litt klumpete. Saerlig i kombinasjon med pent antrekk, og til sport som krever et fritt haandledd og/eller hansker. I tillegg stoler jeg ikke helt paa vanntettheten naar det gaar for seg i det elementet.

Designmessig og funksjonsmessig synes jeg et 104060 virker ideelt. Spoersmaalet blir om noen her bruker dette uret nettopp daglig, til aktiviteter som nevnt over. Og ikke minst, har noen hatt problemer med uret som foelge av bruken?

Mvh
MRTS
De fleste Rolexer kan du bruke til hvilke aktiviteter du vil, uten at det vil få noen problemer for funksjonen for klokken. Det eneste mekaniske ur kan reagere på er slag, vibrasjoner og magnetisme.

Jeg bruker konsekvent min Rolex Sea-Dweller på jobb på offshoreinstallasjoner, og har enda ikke hatt noen problemer med det. Rolex er hardføre klokker, så med mindre du er redd for riper så trenger du nok aldri å ta den av deg med unntak av når klokken skal på service ;)

Hei.

Litt usikker på hvilken modell du mener, 114060 eller 14060?

Jeg har hatt en 14060 fra 1991 som jeg brukte til alt; stroppet utenpå jakken på skiturere, bading, fyllekuler, jobb, ja det meste. Ingen problemer med klokken i det hele tatt. Hadde jeg ikke hatt en 5513 hadde jeg "aldri" solgt den.

Lykke til.

Hei. Jeg har en 114060 og tror ikke du vil ha noen problemer med den. Men jeg vil gjerne få foreslå explorer/explorer 2. Det er solide bruksklokker som tåler en trøkk, men som bygger litt mindre ut fra håndleddet enn sub, og derfor glir lettere inn under hansker og jakker.

Jeg har en 16610 og en 16570 som daglige bruksklokker, beaters om du vil. Trykktester årlig Suben, slik at jeg vet jeg kan stole på den. Explorer IIern er også trykktestet i løpet av de siste to årene, men har ikke planer om å gjøre det like jevnlig som med Suben. Bruker gjerne begge til sport og fritid, såvel som min (fysisk) bedagelige jobb. Annet enn at det vises at de bruker er det ingen problemer.

Suben har fått sine riper, men den blir jo bare tøffere av det. Helt klart uret som får fleste dager på hånden i løpet av et år.

Explorer II er et ypperlig ur for sport, kassen er slank og den kommer sjelden i veien. Med sin faste bezel er den heller ikke så følsom for sand og rusk som Suben :) Derimot er det jo litt dyrere å bytte en Exp II bezel enn en Sub bezelinsert, og den børstede bezelen får fort bruksmerker. Uten at det plager meg nevneverdig.

Begge urene egner seg like godt til pent tøy som til sportstøy, helt perfekte bruksur med andre ord :D

Redigert:
Takk for svar.

Jeg mente selvfoelgelig 114060.
Exp er fin den, men den roterende bezelen paa Submarineren er en nyttig funksjon for meg.
Skal jeg ha meg en Rolex maa det bli en Sub.

Bruksmerker og riper foelger med, siden uret vil bli brukt som en 'beater'.
Det er klart at direkte slag mot glasset kan faa foelger, men er urverket og konstruksjonen ellers (veldig) sterk?
Er det en issue med reparasjoner som foelge av slag og vibrasjoner, i den grad at det boer paavirke valget mitt?

Mvh
MRTS

Rolex er bygd for å bli brukt til så og si alt. Det er selvfølgelig ikke bra å feks miste klokken i betong, men så lenge man har den på armen tåler den det meste.
Jeg tror det er nok av reservedeler til 114060, så hvis det skulle skje noe, så er det nok ikke noe problem å få det fikset. Kjør på, og ikke glem å legge ut bilde når/hvis du kjøper den ;)

114060 (og 116610) er bygget som tanks og tåler ekstremt mye juling.
De gamle verkene var solide og de nye er neppe noe dårligere (om noe har de bedre hairspring osv som er mindre følsom for magnetfelt).

Jeg vil påstå at en ny sub, med eller uten dato, vil fungere perfekt som en beater i uoverskuelig fremtid.

Det er bare majoriteten av oss som er for feige til å bruke klokkene slik de skal brukes.. det betyr heldigvis ikke at de ikke tåler det :).

det eneste er at en keramikkbezel er kostbar å erstatte om man skulle knuse den ( keramikk er ekstremt motstandsdyktig mot riper men kan knuses).
det er bare teoretisk men er verdt å ta i betraktning ift en 14060 f.eks.

Hvor mye vil keramikkbezel i sort koste sånn ca å bytte om man leverer hos AD? Tenker selv å kjøpe en 114060 når jeg har råd.

Mye.

Men skal mye til for å knuse den.... De er solide. Laget av samme materiale som toalettet ditt hjemme, de knuser man ikke hver dag :p.