Bruktpriser Rolex

Jeg har en 116610LN som ligger ute for øyeblikket,og regner dermed med at det her indirekte dreier seg om min egen,samt Mogens sin.Jeg kan bare svare for min egen del.

Grunnen til at den ligger for 44' på Finn er ganske enkel.Det er den prisen jeg ønsker for å skille meg av med den.
(Dvs. den ligger på 42' her inne,som er den absolutt minsteprisen jeg kan/vil akseptere.)

Den har vært brukt og har sine merker,men alle som er interessert kan selvfølgelig få lov til å inspisere den personlig.
Hvis det er upraktisk pga. avstand kan jeg sikkert også opprette kontakt med andre medlemmer som har sett den,og kan gi en objektiv vurdering av tilstanden.

Det er ei fin klokke,jeg liker den godt.Men når jeg har lyst på noe nytt,må noe ofres.Og denne er ikke uerstattelig hvis jeg skulle angre.
Men samtidig er det heller ikke noe mål for meg å selge den bare for salgets skyld,jeg lever ikke av dette.
Og må jeg være tålmodig og spare opp,så foretrekker jeg faktisk det,fremfor å selge til en pris jeg ikke vil føle meg komfortabel med.

Jeg har full forståelse for at noen synes det er for mye,og hvis OP får dratt i gang en slags fellesoverenskomst om priskutt på brukt Rolex skal ikke jeg være den som stiller seg på bakbeina.

Og hvem vet,kanskje OP selv kommer til å være den som ofrer seg på ei x-antall tusen kroners kule når han ønsker å selge Rolex,og dermed slår ut bunnen av markedet.

Inntil dette eventuelt skjer fremstår det som noe abstrakt å dra i gang en diskusjon om prisnivået på en vare som objektivt sett allerede er ganske overpriset,i et marked som ikke reguleres av annet en tilgang og etterspørsel,tenker jeg.

Ha en fin kveld videre! :)

Redigert:
Det er vel en ganske unison verdensoppfatning på bruktverdi på rolex generelt og i dette tilfellet submariner.
Et raskt chrono24 søk på 116610ln ga dette svar
Rolex 116610LN Søk armbåndsur

Det store spørsmålet blir da om man synes det er verd 6-8000 ekstra for en kliss ny kontra en pent brukt?

For min egen og sikkert mange andres del, er det mange klokker jeg skulle ønske jeg eide og som jeg ønsker å prøve og se om jeg får godfølelsen av. Da føles det tryggere å kjøpe til en bruktpris som jeg vet at jeg ikke taper for mye på om jeg skulle selge. Finner jeg den jeg vet jeg skal ha resten av livet:confused: kan jeg gjerne kjøpe nytt, men enn så lenge er jakten, kikkingen og de mange timer med bilder og undring en stor del av gleden for meg..

Derfor tror jeg mange betaler 42-44 for pent brukte Subs!!

Ha en fin kveld:cool:

Godt å se at det blir temperatur her inne :) jeg visste at det ville det bli. Når det gjelder nypriser har alle unntatt Bjerke litt å "gå på". Jeg er nesten helt sikker på at om du ringer Askeland, Lervik, Jørgensen og mulig et par andre protid forhandlere og er klar med penger får du en helt ny 116610LN for 48 blank. Om det er innenfor Rolex' policy eller ikke vet ikke jeg.

Poenget med tråden var ikke å tråkke på eller nedgradere varen til noen som er i en salgsposisjon eller lignende. Men jeg ville bare belyse det faktum om at jeg personlig syntes bruktprisene på feks en Sub stål som vi trakk frem i dette eksempelet er for høye for MIN smak. Jeg ville høre om noen var enige. Jeg hadde ikke kjøpt en 2 år gammel brukt for å spare 4000 når det er snakk om så mye penger og "følelser". Men mulig det er helt på jordet. En slik bruktverdi kan man vel se langt etter på feks Breitling, IWC eller Omega, og hvis man ser forbi "brandingen" til Rolex er vel ikke disse noe mindre eksklusive ur? Men er jo markedet som bestemmer så vi får fortsette å følge med. :)

Ang den siste setningen din i innlegget, så er jo nettopp brandingen en kjempestor faktor i eksklusiviteten.
Og at Rolex forhandlere rabatterer MYE mindre enn Breitling osv gjør at bruktprisene holder seg meget stabile.

I min tidlige klokkekarriære var jeg innom en urmaker i Larvik for å kikke på Breitling, prøvde et par klokker og var usikker, uten at jeg nevnte noe på prisen så ble jeg tilbudt 30% rabatt på en klokke de hadde inne. Og da sier det seg selv at du dreper klokka i bruktmarkedet.

Selv synes jeg Rolex er et prakteksempel i bruktmarkedet! Like priser nesten uansett hvor man kikker i verden. Relativt lettsolgt. Og da Rolex sjelden bytter modeller, kan man fint sitte igjen med en grei slump penger hvis man selger klokka etter å ha brukt den i 10-15 år, hvilke andre merker i samme segmentet kan skilte med disse egenskapene? Ingen som jeg vet om ihvertfall!

• Liker
Reaksjoner: Teddy91
Du får ikke en ny 116610LN for 48 blank verken hos Lervik eller Jørgensen selv etter rabatt.

Prisen er 50 hos Jørgensen og 52 hos Lervik. Jeg har kjøpt 3-4 nye Rolexer hos Jørgensen siste året og han kjenner meg etter hvert som en god kunde. Det beste han kan tilby meg er 50.

For relativt kort tid siden var det venteliste på 116610ln hos Jørgensen - sier seg selv at han driter i om du er kjøpeklar eller ikke da :).

Jeg skjønner fortsatt ikke dette her jeg - du klager på en av de aller største fordelene med rolex som merkevare og bruksklokke?

Tenker du virkelig ikke lenger enn 2mm i alt du gjør eller er det kun klokker? Hva tror du skjer den dagen du skal selge igjen i din ideelle verden? Stort tap....

Når vi først snakker om bruktpriser, holder Sub med Gull/stål prisen dårligere enn de svarte? Jeg ser en del klokker på finn som til tross av at de er dyrere i utgangspunktet, selger godt under de svarte.

Rolex Submariner 16613 Gull/Stål - FINN Torget

GMT'ene er også priset "lavt":

Rolex GMT Master II 2005 - FINN Torget

Ellers må jeg si at det er sløvt å legge ut strøkne klokker til salgs her på TS uten å ta seg bryet med å legge ved noen bilder.

Når vi først snakker om bruktpriser, holder Sub med Gull/stål prisen dårligere enn de svarte? Jeg ser en del klokker på finn som til tross av at de er dyrere i utgangspunktet, selger godt under de svarte.

Ellers må jeg si at det er sløvt å legge ut strøkne klokker til salgs her på TS uten å ta seg bryet med å legge ved noen bilder.
TT holder seg generelt sett dårlige i pris enn tilsvarende stålmodeller. Har nok mye med tilbud og etterspørsel å gjøre. For mange blir TT litt over the top, og det kan dermed være litt vanskeligere å få solgt.

Jeg har også et inntrykk av at Sub TT LB holder seg dårligere i pris enn LN (gammel versjon, ikke c). Min analyse er at det er veldig mange flere blå enn sorte sub TT-er for salg (da går prisen ned) og iom at det er flere av dem så er også variasjonen i stand større, hvilket vil prise slitte lavt.

GMT Master i stål (forrige modell) er også for meg et mysterium. Har sett dem priset fra 23-40´. Det får da være grenser for hva en service og p/b er verdt... Kanskje forklaringen ligger i en enkelte modeller som er mer sjeldne enn andre?

Den gamle GMT'en varierer jo litt i pris mellom de forskjellige modellene, men noen som husker nyprisen på dem før de gikk ut? :)

TT holder seg dårligere i verdi på lik linje med helgull modellene, påslaget er større og dette tapet synliggjøres i mye større grad i bruktmarkedet. Materialmessig for min hvitgull sub vs en i stål "burde" det være 80ish lapper mellom klokkene - det er ca 190. Dette betyr også at marginene til både Rolex og forhandler er bedre (dette gjelder også for TT - delgull) som igjen betyr at det er lettere å få mer % rabatt enn på stålmodellene. Resultatet er bruktpriser som er ganske langt unna veil prisene (i forhold til stål i %), men ikke er så himla far off for brukt vs ny når man ser på hva disse faktisk selges for nye med gode rabatter.

Sagt på en annen måte: skal du kjøpe gull eller delgull Rolex bør du være god til å forhandle pris for å ikke tape kjipe summer ved videresalg.

God diskusjon, og god info. Takk!

Hva synes dere ellers om den gull/stål som jeg linket til? Er det bare meg, eller er lenka litt, av mangel på et bedre ord, korrugert?

God diskusjon, og god info. Takk!

Hva synes dere ellers om den gull/stål som jeg linket til? Er det bare meg, eller er lenka litt, av mangel på et bedre ord, korrugert?

Har hatt denne klokken i handa, og lenken er veldig fin, er nok bare bildene som juger litt. En veldig flott klokke, til det jeg synes er en god pris :)

...Heller sort enn blå hvis det skal være gult gull og stål

LN- Sort
LB- Blå
TT- Two-tone

+1

Kombinasjonen med stål, gull og blåfargen blir litt for glorete for min smak. En svart sklir vel ikke akkurat under radaren, men den er definitivt litt med subtil.

Litt påske kuriosa. Er i midt-østen akkurat nå. Nyere brukte sorte date subs 2012 går for ca. 38000 i norske kroner. Fikk tilbud på en 2012 Hulken, pent brukt med boks og papirer for 40000 NOK. Priser etter pruting og før tollpassering...

Greie priser, men trodde det var enda litt rimeligere her nede. Mao.. populære klokker tross produksjonsantall..