Bruvik Fjord Automatic

I farten kan jeg komme på Sinn 556. I denne sitter det et 2824-2.

Sinn bruker ikke noen verk med lavere enn Top, så vidt jeg vet. En på WUS har vært i kontakt med Sinn om det, se her.

Nå vet jeg ikke om det er slik, men det virker som om du antyder noe om verkets grad med å si at det er et ETA 2824-2? Tallet bak bindestreken sier faktisk ingenting om verkets finish el.l., det er bare et løpenummer som sier at dette er generasjon 3 (revisjon 2) av verket. Se Ranfft for opprinnelig versjon, generasjon 2, generasjon 3.

krille, det er alltid like kjekt når du "stempler" inn, og setter to streker under svaret :)

Jeg var klar over at det siste sifferet sier hvilken revisjon verket har. Det jeg ikke var klar over, var at disse hadde en såkalt "grade" i tillegg. En lærer så lenge en lever. Eller er dette bare en forklaring på om produsenten har dekorert verket eller ikke?

Hvorfor blir ikke dette da informert bedre? Om det er av stor betydning?

ETA lager mange av verkene sine i fire grader, Standard, Elaboreé, Top og Chronometer. De to siste er det samme verket, bare at Chronometer er COSC-sertifisert, det er ikke Top. Forskjellene mellom de andre er kvaliteten på delene som er brukt, til dømes nikkel-balanse vs Glucydur-balanse.

28241.jpg

28242.jpg

billigste ETA versjon brukes av mange, ikke bare i fakes.

ikke som at ETA lager et eget verk til fake-markedet

ErikR har rett at i at standardversjonen brukes av mange produsenter. ETA verket i Fjord er ikke noe
"drittverk" som skrevet i en tidligere post. Min referanse på dette er en urmaker med stor troverdighet
her inne.

Bruvik får mye positiv kritikk, men også endel pepper. Jeg beundrer Bruvik som gjennomfører drømmen om
å utvikle en egen klokke. Han er på rett vei.

Respekt fra Sandvik.

ErikR har rett at i at standardversjonen brukes av mange produsenter. ETA verket i Fjord er ikke noe
"drittverk" som skrevet i en tidligere post. Min referanse på dette er en urmaker med stor troverdighet
her inne.
Er det, eller er det ikke, et Standard Grade ETA 2824-2 i Bruvik Fjord?
Dette er ikke noe drittverk, men det er også relativt lite forseggjort og vanligst i klokker til en brøkdel av det denne klokken koster, inkl. fakes.

Standard Grade-urverket i seg selv koster vel litt over 1500,- inkl frakt fra USA og moms.

Denne vann-i-baklokket-gimmicken til Bruvik synes jeg er teit. Litt som ALS skulle klemt en liten bratwurst eller weissbier inn i baklokket. C`mon, la klokken tale for seg uten å ty til teit vann, som uansett ikke skiller seg fra annet vann...det burde i hvert fall vært fisk i det om det skulle vært noe stas. ;)

her inne.
Respekt fra Sandvik.

Det er vell ingen her som har kalt det noe "Drittverk"? Det eneste som har blitt nevnt er at det er ett low grade ETA verk. Noe som det er. Jeg har absolutt ingenting i mot bruvik og håper han får det til. Men til nå har det ikke vært noe særlig for meg. Liker spessielt ikke synet av en standard eta versjon igjennom baklokket. Det minner meg bare om fakes..

feks:

AP-2010-08-21-01-04_enl.JPG

Dette var heller ikke mitt poeng. Poenget er at det er ett "dritt" verk som lett kunne ha vert oppgradert av Bruvik for å få en finere bakside og en mer pålitelig mekanisme.[/QUOTE]

Salvesen,
Betegnelsen "dritt" verk er vel tidligere brukt ?

Det er vel litt søkt å vise bilde av Royal Oak i sammenheng med baksiden ? Herlig bilde av
Royal Oak, men det blir litt feil med tanke på prisforskjellen.

Som tidligere skrevet er Bruvik på rett vei. På neste års Basel lanseres enda en mekanisk
klokke og dette blir en konseptuel modell som trolig vil vekke oppmerksomhet.

Bruvik vil også fase ut ETA og er allerede over på en annen leverandør som har bedre
finish på sine produkter.

Det blir spennende å følge ham videre.

Bruvik vil også fase ut ETA og er allerede over på en annen leverandør som har bedre

Vet du hvem? Jeg kommer på Sellita, Miyota og Soprod som kanskje kan være aktuelle i det prisleiet jeg ser for meg Bruvik leter i.

Kan vel kanskje diskuteres hvem som faser ut hvem, men uansett vil jeg tippe det blir Sellita urverk han kommer til å benytte:)

Regner med han fortsatt vil ha swiss made klokker, og da utgår i alle fall Miyota som er japanskt. Kan jo altids være noe annet enn Sellita, men tipper det, da andre produsenter trolig produserer urverk som er enda dyrere eller er av mer "ukjent" kvalitet/presisjon over tid.

krille & maghas9,

Jeg oppfatter bytte av verksleverandør som en strategisk besluttning med tanke på
fremtiden. Altså ingen krise i forhold til ETA pr. idag.

Korrekt med hensyn til Sellita.

Jeg har kun snakket med Rune Bruvik ved en anledning og oppfatter ham som en
åpen person med tanke på innspill. Hvertfall ble mine synspunker positivt oppfattet
og jeg opplevde en god dialog.

Jeg oppfatter bytte av verksleverandør som en strategisk besluttning med tanke på
fremtiden. Altså ingen krise i forhold til ETA pr. idag.

Korrekt med hensyn til Sellita.
Jeg er nå skeptisk til hvor mye strategisk beslutning fra Bruviks side som ligger bak, det er ingen hemmelighet at ETA er i gang med å strupe tilgangen på verk for produsenter utenfor Swatch Group.

I samme slengen, hvorvidt overgang til Sellita kommer til å medføre noen bedre finish på verkene er nå engang avhengig av hvilket nivå en legger seg på i bestillingen av verk, ref diskusjonen om grad på verk lengre opp. Sellita såvel som ETA leverer verk som er alt fra helt ufinishert til relativt pene verk.

Uansett, det er absolutt morsomt at Bruvik satser og kjører på med mekaniske verk. Sellita er bra greier, og det er bare å håpe at han klarer å holde hodet over vannet. Det er absolutt morsomt at det eksisterer en norsk urprodusent:)

Regner med han fortsatt vil ha swiss made klokker, og da utgår i alle fall Miyota som er japanskt.
Det er ingen umulighet å utstyre ur med Miyota-verk og fremdeles være Swiss Made. Men det er en annen diskusjon.

Krille,
Klokken som lanseres neste år kommer uten innsyn til verket.
Det har nok å gjøre med selve konseptet og ikke av redsel for
å syne verket .

Jeg forstår at det Selitta verk som er aktuelt har bedre finish
enn dagens ETA. Min tidligere post var uklar på dette.

Ja, jeg holder med deg at det morsomt med norsk urprodusent.