Bytte bil eller ikke?

Medlem
3. mars 2010
Sted
Innlandet
Trenger noen gode argumenter her... Vi har akkurat bygd en nytt hus, og i sommer byttet vi ut nr 2 bilen med en ny Audi A3. Hovedbilen er en 2011 BMW X3. Denne har jeg nå lyst til å bytte ut, fortrinnsvis med facelift-utgaven av Audi A6 Allroad som kommer rundt årsskiftet. Har fått et bra introduksjonstilbud på en slik...Problemet er (selvsagt) kona. a) hun synes det blir helt feil å bytte bil nå (nytt hus, nettopp byttet ut bil nr 2) og b) Er kjempefornøyd med X3en og ønsker å kjøre SUV. Hun liker ikke allroad'en i det hele tatt. Problemet er at jeg har mentalt stilt meg inn på å bytte ut X3en.

Hun har på mange måter helt rett i at det er ufornuftig å skifte nå, og jeg trenger noen gode argumenter her... Anybody?

Bytte fra BMW til Audi?

Seriøst? Jeg tror du må ta en tidlig helg for du må ha febermareritt.;)

1367173200918265788.jpg

:)

Mange gode / kreative forslag, men ingenting som jeg tror vil overbevise fruen.

Jeg har ikke noe veldig sterkt forhold til verken BMW eller Audi. A3en vi har nå er den første Audien, og den har imponert meg skikkelig. Jeg kunne mest av alt tenkt meg en 5-serie X-drive, men det er bare å glemme å få gjennom. Den nye X5 kunne vært et kompromiss, men den blir foreløpig for dyr... Ikke lett dette her.

Selvfølgelig skal du ha Audi. Kan ikke kjøre rundt i BMW når Audi er så mye bedre på alle måter :)

Hadde samme problemstilling. Det endte med at jeg skiftet kone. Ikke billig, men det skal koste å få viljen sin. :mrgreen: Bare tuller selvsagt. Poenget mitt er at ingen her kan gi deg noe fornuftig råd, fordi vi aner ikke hva triggerne er som kan få kona di til å endre mening. Vi kjenner ikke kona di, men det gjør du. Nytter det å mase overfor henne, så kjør den strategien. I såkalt situasjonsbestemt ledelsesteori, så kan du faktisk bare stå på ditt og gnage på det samme - og av og til lykkes du og får gjennomslag.

Redigert:
Hadde samme problemstilling. Det endte med at jeg skiftet kone. Ikke billig, men det skal koste å få viljen sin. :mrgreen: Bare tuller selvsagt. Poenget mitt er at ingen her kan gi deg noe fornuftig råd, fordi vi aner ikke hva triggerne er som kan få kona di til å endre mening. Vi kjenner ikke kona di, men det gjør du. Nytter det å mase overfor henne, så kjør den strategien. I såkalt situasjonsbestemt ledelsesteori, så kan du faktisk bare stå på ditt og gnage på det samme - og av og til lykkes du og får gjennomslag.

Det beste forslaget så langt Har tenkt å kjøre gnage-teorien, kanskje kombinert med noen nye møbler :)

Ta henne med på en "tilfeldig" svinge-innom-tur til Audiforhandleren. Nevn da - og daglig deretter - hvor flott den der Audien er. Hun vil bli så lei av at du synes den er så fin og lei maset - at hun gir etter. ;)

Ta henne med på en "tilfeldig" svinge-innom-tur til Audiforhandleren. Nevn da - og daglig deretter - hvor flott den der Audien er. Hun vil bli så lei av at du synes den er så fin og lei maset - at hun gir etter. ;)

Vi lånte den i forrige uke (uten facelift), og hun var ikke imponert....

Hun skal ikke bli imponert. Taktikken bak strategien er bare å fortelle henne hvor mye Audien imponerte deg. Før jul er hun lei og gir etter. :eek:

Bare gjør det? Lettere å få tilgivelse osv. Det som er synd er at A4 allround er penere enn A6. Vet ikke helt hvorfor...

Vi har byttet bil tre ganger på to år. De to første gangene tok jeg henne med innom for en prøvetur og brukte turen til å skryte, vel tilbake sa jeg til selgeren at "denne tar vi". Den siste ringte jeg opp og sa at jeg ville ha, avtalte henting, og så sa jeg det til dama. ;)

Forskjellen er vel at hun ikke har vært direkte imot modellvalget, men hun har reagert på prisen. Sånn i retrospekt så tenderer jeg mot å være enig - ny bil og billig Seiko istedet for gammel bil og Patek.. Nei må bare si meg enig i at sånt er bortimot umulig å hjelpe til med. Er hun mottakelig for argumenter? Argumentere med sikkerhet, at den er mer praktisk, lavere forsikringskostnader, "bedre investering", må selge før den har gått så så langt, nybilgaranti..? Ev bare gnag hvis du gidder, hehe.

Hvis din kone ikke er enig med deg, la henne kjøpe en hun er fornøyd med som hun kan ta ansvar for selv, vaske, polere, skifte dekk og sørge for service. :D
Tom

Jeg er glad det er noen år siden sist min samboer orket å engasjere seg i bilparken vår.
Hun forventer bare at en eller annen bil blinker når hun trykker på fjernkontrollen.
Hennes eneste krav er automatgir, varme i rattet og fin farge. Det hender jeg treffer på i det minste et krav.

Hun kjører for tiden en 1-serie, mens jeg kjører 3-serie. X3 er i bestilling...

Bil er gøy, og man skal ikke "måtte" beholde den gamle dersom man ikke må.
Kjør på, hun blir nok sikkert glad i Audien også, skal du se...

Hilsen BMW-ansatt

Redigert:
Hvis din kone ikke er enig med deg, la henne kjøpe en hun er fornøyd med som hun kan ta ansvar for selv, vaske, polere, skifte dekk og sørge for service. :D
Tom

Risikoen med en slik strategi er at den fort smeller tilbake som "Greit. Da tar jeg ansvar for bilen, men da lager du middag hver dag, vasker alle klær, rydder, vasker, handler…."

Etter at alle strategier er testet og forkastet, prosjektet lagt på is, snudde plutselig konen for et par uker siden. I dag ble kontrakt på ny Allroad signert, og det er bare å vente tålmodig...

Jeg kommer (selvsagt) til å måtte betale dyrt for dette en eller annen gang, men det får vi satse på er verdt