Tøft!
Gjorde du noensinne alvor av denne trusselen, forresten?
Krilles ord er min lov
- da blir det lynreview her på direkten:
Planet Ocean LM LE:
Designet treffer IMHO meget bra. Kassen er slank og fin og polering og børsting er pent utført.
Skiven er et kapittel for seg, etter min mening er den nydelig, og gjør seg fantastisk godt med safriglasset som "forsvinner" pga dobbelsidig AR-coating. Dener altså i dette spesielle liquidmetallet. Fargen veklser mellom dyp sort til lys grå. Herlig
Blir aldri lei av å se den funkle.
Jeg liker også at markørene kl 6, 9 og 12 i metall (kommer ikke på riktig ord her, aplikerte?) og ikke påmalte.
Bezelen er etter det jeg forstår i samme liquidmetall som skiven, og har samme glans og evne til å skifte farge. Markeringene på bezel er flusj med selve inserten og tar seg godt ut. Feelingen ved å vri på bezel er imidlertid ikke så smooth og solid som på Sub-c, men er likevel mer enn grei nok.
Urverket er velkjent, det er cal 2500C, som det IIRC ikke har vært rapportert større feil ved. Det er meget nøyaktig og en pålitelig arbeidshest med co-axial escapement. Det er dog ikke fullverdig inhouse - noe som i liten plager meg.
Lenken er meget god, men får minus for manglende enkle justeringsmuligheter. Den er heller ikke like "solid" som på Sub-c, men den er på ingen måte dårlig.
For meg er det et pre at klokken er limitert, ikke noe stort poeng, men det skader ikke. Nummeret i produksjonsrekken er preget på kassen. Limiterte utgaver og Omega er jo ikke alltid det som treffer best... Men akkurat denne mener jeg er nesten perfekt.
Rolex Submariner 116610 LV
Klokken forutsetter at man kan leve med "superkassen"/fete lugs. Det kan jeg, særlig fordi kvalitetsfølelsen IMHO er mange hakk opp fra forgjengerne. Lenken, som jeg gjerne skulle sett var litt bredere der den møter kassen, er solid og meget god, med fantastisk enkle justeringsmuligheter.
Det som gjør denne klokken her, er jo fargen. Grønt er skjønt. Som det fremgår over, liker jeg skiver som "popper" litt - og det gjør denne. Kuriosa: Det er en utbredt (
) misforståelse at det kun er LV som har gull iblandet skivefargen, det har faktisk også LN. Nok om det.
Den grønne skiven er grønn (sic!
), og bilder kan vanskelig vise hvor mange ulike ansikt den har, avhengig av lyset. Jeg liker den best i matt lys, da er den mørk og subtil
Bezelen er keramisk og har ikke eksakt samme farge som skiven, ofte er den lysere. For meg er det helt ok og jeg synes Rolex har truffet godt med sine nye bezler. Kvalitetsfølelsen er "der oppe".
Urverket er kjente 3135, en solid arbeidshest. Inhouseurverk liker vi
Stålkvaliteten i klokken er meget god, og sammen med børstingen gir den en classy look IMHO.
Prisingen av Rolex er hinsides, men det er ikke å gjøre noe med
Alt i alt Er Sub-c LV for meg en utmerket bruksklokke for de fleste gjøremål og anledninger. Ja, jeg har også brukt den til dress
Jeg klarer ikke å plukke en klar favoritt blant disse to godbitene, men skal jeg oppsummere kort mener jeg Omegaen vinner på utseende mens Rolex vinner på kvaliteten.
Takk for seg