chinos

Medlem
22. nov. 2010
Sted
Bergen
Tenker å "steppe opp" fra jeans denne sommeren/høsten. Mangler plagg som ligger imellom navyblå dress og vanlig jeans med en casual skjorte. Da er det vel chinos som gjelder?
Hvilke comboer kjører dere med chinos bukser? En setting kan jo være restaurant på kveldstid f.eks.. Noen tips til bukser med bra passform?

Fyrer løs med en anbefaling om hva du IKKE skal kjøpe, og en liten anbefaling om hva jeg har hatt god erfaring med.
Jeg elsker NN07, men du skal aldri ha deres chinos. På et tidspunkt leverte jeg tilbake 15 bukser samtidig for reklamasjon.
Da jeg kom inn på 10 stk neste gang for å bytte nektet butikken. Selv om buksene var under 3 mnd gamle.

Chinos fra tiger derimot er en fryd. Du får i de fleste tilfeller butikken til å legge opp og sy inn benvidden for deg.

Jeg elsker chinos og har hatt endel forskjellige merker, fasonger og farger. Mørkeblå og beige/khaki er de to fargene som er mest allsidig i mine øyne. Hvis du vil gjøre ett intrykk har du alltids "go-to-hell" fargene. Grønne, gule, nantucket reds, lyseblå, oransje osv. Jeg er også stor fan av olivengrønn.
Når det kommer til merker er det stor forskjell på kvalitet og passform. Jeg er veldig glad i Morris, NN07 og Jaggy. De er som regel slim fit uten å være skinny og kvaliteten er super iforhold til pris. NN07 og Morris ligger vel på rundt tusenlappen og Jaggy husker jeg ikke hva jeg betalte for.

Morris og NN07 får du på Follestad og Jaggy får man på Ferner Jacobsen og jeg mener at det er noen flere i Oslo som fører de uten at jeg husker akkurat hvem.

Lykke til!

Edit: @Entropy. Hva var galt med dine bukser fra NN07? Jeg har 3 par og eneste problemet jeg har vært borte i er att den ene buksen raknet i skrittet etter noen litt suspekte dansemoves..

Redigert av en moderator:
Vet ikke om det er pga kvalitet, slitestyrke eller design. Men jeg elsker Dickies. Kjøper de fra Amazon til en brøkdel av hva de koster i butikken her hjemme.

Edit: @Entropy. Hva var galt med dine bukser fra NN07? Jeg har 3 par og eneste problemet jeg har vært borte i er att den ene buksen raknet i skrittet etter noen litt suspekte dansemoves..

Det er søm i skritt som har vært problemet hos meg også, og i så stor grad at jeg ikke kan forstå at det kun er suspekte dancemooves, løping til bussen og trappegåing som er problemet, selvom jeg selvfølgelig praktiserer dette i noe utsvevende stil. Andre chinos tåler det, ergo er NN07 dårlige i forhold.

Jeg bruker mye chinos på sommeren da det ikke tar seg helt ut å få i shorts på jobb. Kjøpte en lyseblå jean paul og synes de er veldig gode å gå i. Denne kombinerer jeg med rutete sommerskjorte eller matchende tynn v-genser fra Ralph Lauren. Har også en mørkeblå chinos fra Ralph som også kan anbefales. Blir nok å handle enda flere framover

Har i likhet med Golfballen eksakt 3 par fra NN07, og har ikke hatt noen problemer med de. Passformen er super :)

Jeg kjøpte to par NN07 i fjor og glemte å ta den obligatoriske sitt-ned-testen. Passformen er super dersom man utelukkende lever et liv i stående eller liggende stilling, men så snart legemet prøver seg på sittebevegelser er det full balleklemmefunksjon.

Muligens er det min feil siden jeg er gammel nok til ikke å la meg diktere av motepolitiet og gjør noe så utrendy som å plassere beltet over mine atletiske sittemuskler - ikke under eller midt på, som jeg mistenker at disse buksene er ment for.

Jeg kjøpte to par NN07 i fjor og glemte å ta den obligatoriske sitt-ned-testen. Passformen er super dersom man utelukkende lever et liv i stående eller liggende stilling, men så snart legemet prøver seg på sittebevegelser er det full balleklemmefunksjon.

Muligens er det min feil siden jeg er gammel nok til ikke å la meg diktere av motepolitiet og gjør noe så utrendy som å plassere beltet over mine atletiske sittemuskler - ikke under eller midt på, som jeg mistenker at disse buksene er ment for.

Eller for å si det på en annen måte - buksene er beregnet for sægging, mens du gæsser. :)

Ja, det har hendt. Har gått mer over til dongeri som er sydd om til meg nå. Det holder betydelig bedre. Noe som minner meg på at jeg skal til skredderen.

@runes. Jeg har ett par olivengrønne cargobukse chinos fra NN07. Ser på hjemmesiden deres at de har vanlige chinos i olivengrønt.

Ellers har jeg lest mye bra om Incotex sine chinos rundt om kring. Synd at det eneste stedet jeg finner dem online er hos Mr. Porter, som er ekstremt overpriset!

Jeg var sikker på at @Entropy var modelltypen som gikk rett inn i normale størrelser, men der tok jeg altså feil. Foreslår også at Entropy kjøper seg vaskemaskin - det er mer miljøvennlig enn bruk og kast metoden.

En annen ting @Entropy - med tanke på alle problemene med trangt skritt, du bruker ikke str 50 i sko også vel?

@Edzilla - noen modell å anbefalle? Sjekket eBay og der var en jungel :)

@adamskater
Spørs hva du liker. Høyt, medium eller "moderne" høyde på livet. Press eller ikke press i buksa.
Jeg har tidligere sverget til den originale work pant modellen 874. Men jeg liker også de mer moderne uten press og vintage snitt.

Bruker strl 45/46 og er heldig med overkroppen der blazer i strl 52 sitter perfekt, men på bukser foretrekker jeg smalere bukseben enn det som er vanlig fra produsent.

Bruk og kast er jeg lite tilhenger av, og derfor kresen hva gjelder kvalitet. Det må ikke være dyrt, men det må være bang for The buck.

@Edzilla - må nok bli så moderne som mulig :)
Press intet krav men det er ikke dealbreaker om resten stemmer.

Var happy med et par 299,- WinWin fra Carlings (L) - den typen "alle" hadde i fjor/forfjor og den er vel både lav og uten press. Størelse på slike er det jeans +2"

@Edzilla - må nok bli så moderne som mulig :)
Press intet krav men det er ikke dealbreaker om resten stemmer.

Var happy med et par 299,- WinWin fra Carlings (L) - den typen "alle" hadde i fjor/forfjor og den er vel både lav og uten press. Størelse på slike er det jeans +2"

@adamskater
Når det gjelder Dickies er det en stor fordel å prøve buksene før man kjøper de. Er litt sære størrelser og fasonger på ting som er designet i USA.
Men denne kan du trygt teste: Dickies VINTAGE WASH - Chinos - beige - Zalando.no

Mye god info her ser jeg! Takker for det. Dickies bukser bringer fram minner fra ungdommen. Gjerne ilag med et par Vans sko... Det var tider det! Skal prøve å sitte med buksene før det blir kjøp ser det ut til:D