Christopher Ward med in-house CH21

Medlem
21. mars 2013
Innlegg
832
Sted
Oslo
CW er et merke de færreste har hørt om. Er vel noen her inne som har hatt en og andre som kanskje har hørt om merket, men ikke ofret det noen særlige tanker. Selv har jeg en C60 Trident med et Selitta-urverk fra CW.

Christopher Ward er et britisk merke med tilholdssted i London. I dag viste de frem sitt inhouse urverk CH21. Meget spennende at en såpass ukjent produsent prøver seg mot "de store gutta". CH21 er for puristene kanskje ikke 100% inhouse. Det vil si delene lages og settes ikke sammen under ett og samme tak. CW har brukt 9 ulike leverandører for delene sine som de selv setter sammen.

For purists, all of this means SH21 will never be a true manufacture movement, but the fact remains it’s a proprietary design, developed and assembled on premises owned by the same brand whose name is on the watch dial. It may not be ‘under one roof’, but then with a handful of notable exceptions, few ‘in-house’ movements are.

Sammen med lanseringen av urverket har CW også puttet den i en klokke, C9 Harrison 5 day automatic. Ja, 5 dager eller 120 timer gangreserve der altså. Det er også chronometer sertifisert. Og prisen? 1500 GBP, altså i overkant av 15000kr her hjemme. Dette synes jeg er særs imponerende. Spesielt med tanke på at du må ut med rundt 10k for en Tissot med chronometer sertifisering på ETA2824.

The catch? Vel, urverket tar mye plass. C9 Harrison er 13.5cm dyp og 43mm bred. Litt tykkere enn en Sub altså, og en del bredere. C9 er en relativt dressy klokke, så det kan bli litt drøyt. Jeg synes også at C9 Harrison ikke er den mest spennende modellen, men dette er jo bare begynnelsen. De snakker om fremtidige modeller som GMT, Chronograph, Jump Hour osv. Meget spennende synes jeg.

Kommer med blå, hvit og grå skive. Med rem og lenke.
C9Harrison-5DayAutomatic.jpg


Skal jeg ha en? Tja, sannsynligvis ikke med det første. Er jeg interessert? Definitivt. Kommer til å følge med på CW fremover. Små produsenter som tørr å gå egne veier er kult. Tror CW fort kan posisjonere seg i midtsjiktet mellom Tissot, Certina, Longines osv og Omega. Rundt der ved Frederique Constant altså.

De foreløpige modellene med CH21: C9 5 Day Automatic Dress/Classic Men
Informasjon om verket: Calibre SH21 og Calibre SH21
 
Spennende. Men jeg skjønner ikke helt det med "Swiss made", som de presiserer at SH21 er. Den er fremdeles laget i Sveits? Er dette bare et verk laget etter spesifikasjonene til CWard? Kan det virkelig kalles inhouse?

Jeg syns forøvrig at designet på klokkene, og særlig viserne, er lekkert. Gjør ingenting med et dressur i 43mm, det finnes nok av dressur i 38-42.
 
Redigert:
Verket er designet, utviklet og satt sammen hos CW i London, men delene kommer fra Sveits så vidt jeg forstår det. Om det er in house eller ikke får man krangle om, men det er hvertfall mer in house enn å bruke ETA, Selitta, Soprod eller hva det skal være. De aller færreste produsenter med inhouse produserer vel alle delene under samme tak uansett.

Much of the explanation for this lies in the relationship between Christopher Ward and one of its key suppliers, the young Swiss movement manufacturer Synergies Horologères, founded by industry veteran Jörg Bader seven years ago.

It was Bader who discovered Jahnke and backed him as the one to innovate an avant-garde in-house calibre. Likewise, it was Bader who pushed the idea of working with multiple parts manufacturers in order to deliver the best value possible. Nine suppliers were used in manufacturing SH21, and from what I could glean, that kept investment in the calibre at a fraction of industry norms.

CW og Synergies Horologères har vel "merget" også står det i artikkelen.
 
Spennende...

... og klokken var kjempestilig med den blå skiven! Absolutt en kandidat for fremtiden. :)
 
Absolut en fin klokke. Bortsett fra at den er nesten 1,5 cm i dybden, det er jo for mye for en dressklokke. Jeg liker at den har 120 timer gangreserve og at den er 'in-house'.

Gleder meg å se den i en diver :)
 
Absolutt et stort skritt i riktig retning for et merke jeg vet null og niks om :)

Har i mitt eget hode klart å få for meg at CW var et mote-merke Daniel Wellington eller lignende. Vet ikke hvorfor jeg hadde fått dette for meg. Kanskje noe med navnet eller noe? Uansett så ble jeg ihvertfall positivt overrasket over å lese dette og innser at jeg kanskje dømte dette merket litt vel raskt :)
 
IMG_0717.JPG


Bestilte meg en CW for en halvtime siden. Gikk for en litt billigere CW med out-house verk. Modifisert 7750, hvor modifikasjonen virker å bety at dato og 'running seconds' er fjernet. Finner ikke noe informasjon om at det er gjort mye annet. Men ville gjerne ha en krono, og den skiven ser jo helt brilliant ut. Minner litt(veldig) om IWC Portugiser som har samme basisurverk, men det plager meg ikke veldig. Heller tvert om. Portugiseren står høyt oppe på listen over ønskedrømmer, men med en prislapp ti ganger over Christopher Ward så er valget enkelt akkurat nå. Spesielt siden det var halv pris på den, hehe.
 
Absolutt et stort skritt i riktig retning for et merke jeg vet null og niks om :)

Har i mitt eget hode klart å få for meg at CW var et mote-merke Daniel Wellington eller lignende. Vet ikke hvorfor jeg hadde fått dette for meg. Kanskje noe med navnet eller noe? Uansett så ble jeg ihvertfall positivt overrasket over å lese dette og innser at jeg kanskje dømte dette merket litt vel raskt :)

Har hatt et par CW klokker, og tror nok ikke det er noe grunn til å mene at de er et motemerke. God kvalitet til en fornuftig pris! Kundeservicen deres er også meget bra (det lille jeg har erfart).
De stjeler nok en del designelementer fra andre produsenter, men har den senere tiden fått et mer særegent design, og også fått noen interessante klokker med mer eller mindre in-house urverk.
 
De stjeler nok en del designelementer fra andre produsenter

Det gjør de fleste.
---
Har litt erfaring med CW selv og kan vel si at jeg stort sett var fornøyd. Endte opp med å selge uret til en kollega som kjøpte seg ennå et ur fra CW. Han har også spredd ordet og har fått flere bekjente til å handle derfra.

Jeg følger med på CW og det er fler modeller som er fristende!
 
Det gjør de fleste.
---
Har litt erfaring med CW selv og kan vel si at jeg stort sett var fornøyd. Endte opp med å selge uret til en kollega som kjøpte seg ennå et ur fra CW. Han har også spredd ordet og har fått flere bekjente til å handle derfra.

Jeg følger med på CW og det er fler modeller som er fristende!

Ja, det gjør de jo:) Følte kanskje at den Tridenten jeg hadde så ut som en hybrid av diverse andre produsenter, og ikke som et eget design. Men det er godt mulig det bare var meg:)
 
Jeg er forsåvidt enig med deg i at Trident Pro kanskje ser litt ut som en hybrid av forskjellige ur fra andre produsenter. Men samtidig synes jeg CW har klart å gi den et eget preg - det ser ut som en CW, på en måte.
 
Jeg liker faktisk CW, de forsøker ikke å lyve på seg så mye virker det som.
Har eid en førstegenerasjons C60, og den holdt det den lovet
 
Dagens:
16658239606_95d163304b_b.jpg


Det er et stykke igjen til dette er en top notch klokke. Glasset er litt vel reflekterende (og flatt) , datohjulet er hvitt, og datoen vises kl 16:10 ca, kransen er enveis, pinnene i lenka sitter så helt sinnsykt, lumen i visere og timemarkører er middels, og kronen er litt for liten og med litt dårlig tak. For min del er ikke noe av dette kritisk når det er snakk om så billig klokke. Resten er faktisk veldig bra. Og når de nå har annonsert at mye av det jeg syns ikke er godt nok er forbedret så har jeg veldig lyst på den nye. Det som er en dealbreaker for meg er at også de nye kommer med flatt glass. Men gleder meg til å følge med på hva de kommer med fremover.
 
Grattis, @Hansur! Jeg kjøpte dette til kona etter at de la ned satsingen på kvinneur, det var fryktelig mye klokke for pengene - var ekstra billig med de siste de hadde på lager.

 
Redigert av en moderator: