Chronograph

Det måtte nok blitt og beholde denne, eventuellt byttet den ut med en
LE Forged Carbon modell med det nye in-house verket.

IMG_3294.jpg

Daytona, uten tvil. Gjerne en litt eldre modell enn min. Men fin den og, altså ;)

Klokkebilder404.jpg

Speedmaster er høyt oppe hos meg, når lommeboka ikke tillater en daytona, men en vakker dag blir det nok begge om jeg er heldig :)

Når vi snakker om chronographer kommer vi ikke utenom Navitimer. En klassiker.
Her med B01 verket.:)

B01front.jpg

Det er umulig å ikke nevne Monaco og Zenith elPrimero. For ikke nevne Breitling Navitimer.

Av de opprinnelige forslagene er Speedy min favoritt.

Utenom å elske dykkere, er jeg en chronofan - den mest nyttige av alle urkomplikasjoner!

Dersom det var snakk om bare én chrono, ville valget falt på Zenith El Primero Striking 10th

29039.jpg

..eller forgjengeren A386 fra 60-70-tallet.

Speedy

Kjøpte en automatic "reduced" som et av de første urene etter at jeg var "smittet", men angrer selvfølgelig og kommer til å kjøpe orginalen en dag.

Daytona har jeg hatt 4 ganger, den klarer aldri å fange meg. Blir for liten og puslete, synes den ser ut som en dameklokke uten en skikkelig bezelring som står litt ut som sportsmodellene. Hadde den vært 42 mm kunne jeg sikkert blitt fanget..

Daytona er vel en av ikke alt for mange klokker som er meget ettertraktet av både kara og kveita (som Odin ville sagt).

Selv må jeg innrømme at jeg har fått veldig sansen for den. Kanskje en vakker dag får jeg kloa i en. Størrelsen må jeg nesten si er et pluss, som for de fleste andre Rolexer i området 40mm +/-. Når de skal brukes til daglig, mer eller mindre, i et helt liv er det noe bare en fordel at de ikke er altfor omfavnsrike (imo)

Men kan Dolphen gå med Daytona skulle nok jeg også klart det...hehe

Dolph-Lungren-Rolex-Daytona-Expendables.jpg

At den passer på nette damelanker også er det jo liten tvil om
D.jpg

Et spørsmål vedrørende Valjoux 7750

Dette er et urverk som mange produsenter bruker, alt fra Steinhart i low-end kategorien til IWC i high end.

Det er jo en pålitelig arbeidshest, og ikke uten grunn at mange bruker dette urverket, men jeg hadde en chronograph tidligere som hadde Standard grade 7750, og rotoren ryslet fælt inni kassen.

Jeg synes det var i overkant mye lyd og vibrasjon fra rotoren, og var en av grunnene til at jeg valgte å selge klokken. For noen er det sjarmen av et 7750, mens andre (som meg) setter ikke like stor pris på det.

Har lest at dette er vanlig på dette urverket, hvordan er folks tanker rundt dette?

Jeg spør fordi jeg sterkt vurderer en U1000, og Sinn har brukt et modifisert 7750.

Forøvrig mange gode forslag i denne tråden. Keep ´em coming :)

Daytona har jeg hatt 4 ganger, den klarer aldri å fange meg. Blir for liten og puslete, synes den ser ut som en dameklokke uten en skikkelig bezelring som står litt ut som sportsmodellene. Hadde den vært 42 mm kunne jeg sikkert blitt fanget..

Jeg har siklet på Daytona med hvit skive en stund men hver gang jeg prøver den så blir jeg litt frustrert over hvor liten den er, føler at den nesten blir borte på armen. Ser jo også fordelen med å ha en klokke som ikke er så alt for stor når man skal bruke den lenge.

Mitt forslag kommer sikkert til å bli latterliggjort med tanke på statusen Tag-Heuer har her inne. Men, selv etter tre måneder så synes jeg denne fortsatt er en av de fineste chronographene :oops:

IMG_4544.jpg

Dette uret har jo 7750 og jeg sliter fortsatt litt med å venne meg til "ristingen" i klokken når jeg beveger armen raskt. Jeg hører ingen ting til rotoren men klokken dirrer endel. Var på håndballkamp i helgen hvor eldste sønnen spilte og det ble mye klapping, merket godt at klokken ble trekt da ja. Fordelen er jo at man merker man har klokken på seg og kan ta en ekstra titt ;)

Jeg har for tiden 4 mekaniske chronoer:

Speedy Sapphire sandwich, som har vært en drøm i noen år, og en av de mest ikoniske som er, IMO. Synes du skal kjøpe deg en sånn!
IMG_25521.jpg

Ny reproduksjon av kinesisk militærchrono fra 1960-tallet, Tianjin 1963. Meget pen liten tass med et kinesisk verk laget med sveitsiske maskiner og tegninger kjøpt fra Venus-fabrikken.
23042010014.jpg

Seiko 6139, representant for de aller første automatiske chronoer på slutten av 60- og begynnelsen av 70-tallet.
IMG_0854.jpg

Har også en Seiko 6138 'Speedtimer' som har vært borte fra meg lenge på reparasjon, har et håp om at den en gang skal returnere i samlingen i god tilstand.
P1060479.jpg

Jeg synes for øvrig også at 7750 skramler fælt inne i kassen, og er litt usikker på hvordan jeg hadde taklet det over lengre tids bruk. Men det er jo et anerkjent og godt verk som maaaange bruker.

Forøvrig, for alle som ikke har 50 eller 100 laken å shuffle ut på en chrono, kan jeg jo få legge inn et go'ord for Hamilton Jazzmaster Chrono også :)

5148242860_91b96ea6fc_z.jpg