Clubhouse

Har to invites om noen trenger.
Send meg en pm med ditt mobilnummer, og du er velkommen inn!

Tema for i morgen.
C54F6B10-C350-4307-82DA-D2D058FA610B.jpeg

En (1) invite tilgjengelig til Clubhouse!
Første mann som sender meg PM med sitt mobilnummer får denne.
Husk appen støtter kun iPhone/iPad.

Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Zawatch
Takk for et hyggelig Clubhouse-møte, og spesielt takk til @Ronerling og @SimSVa som var sporty og stilte opp :) Godt levert!

Lurer noen på hvor trådene vi snakket om er, så finner dere disse her:

En liten sak om Sarpaneva har vi for øvrig publisert her:

For lyttere som ble interessert i å lære mer om independents er AHCI et glimrende utgangspunkt for videre research. Her er flere av de nevnte navnene medlemmer (eller tidligere medlemmer), inkludert Voutilainen, Baumgartner, Journe, Ballouard, Chaykin, Speake-Marin +++ Her er det bare å sette av en kveld på å lese seg gjennom profilene, som god informasjon for videre tur inn i independent-jungelen :)

Klokken jeg hadde på armen var denne:

Som jeg kjøpte i 2012 eller 2013(?) etter å ha "oppdaget" den på armen til Max Büsser:

Sagaen om Speake-Marin endte for øvrig ikke bra. Fra å være en independent watchmaker i ordets rette forstand, endte selskapet opp som et "boutique brand" styrt av noen franske(?) milliardærer. Peter (og konen) har for lengst kuttet alle bånd til merket som nå bærer hans navn, men mange kjenner han sikkert via The Naked Watchmaker - som også er et allright sted for å lære med om haute horlogerie og independent watchmaking :)

Jeg fikk bare vært med den første halvdelen men synes det var et morsomt tiltak. Tittelen kunne i ettertid vært endret fra «Independent vs Store Brands» til «Hva betyr independent?» :LOL:
GaryG har et system for å kartlegge grunner for å samle på klokker som hadde vært passende i diskusjonen i går.
Terrys taxonomy of collecting:
  • Fun: pieces bought just because they appeal; usually at a price point at which long-term value isn’t a big concern. In some collections, the “fun” pieces tend to churn more rapidly than others. A recent example in my collection is the new Omega Bullhead. I find it really striking, and if no one else does it doesn’t really affect me one way or the other.
  • Investment: meant not in the sense of “pieces I buy in expectation of increasing value,” but rather “pieces with established or predictable market values that form the foundation of a collection.” One of the secrets of amassing a collection worth more than you can really afford is to focus on these sorts of watches – I’ll likely come back to this in a future post. The A. Lange & Söhne Lange Double Split and the Philippe Dufour Simplicity are two examples of this for me.
  • Patronage: watches bought because they support the efforts of makers (often, but not always, independents) whose ability to continue delighting us with new things depends heavily on the ongoing support of enthusiast collectors. Here we’re talking about watches like my two Kari Voutilainen pieces, and perhaps the Habring2 watches I’ve bought over the years as well.
  • I’ll add a fourth dimension that, for my collector pals and me, runs deeply behind all three of the above: passion. To quote the mother of a former work colleague of mine: “If you don’t love it, don’t buy it!” This helps me to steer clear of many fads, and also keeps me from buying “investment” pieces on the premise that since everyone else loves them, I should as well.

Veldig lei meg for at jeg gikk glipp av dette, høres ut som om det var bra. Jeg var på vinterferie, og hadde fått strenge restriksjoner for hva jeg kunne tillate meg at extrafamiliære aktiviteter, da måtte klokker og sånn nedprioriteres:(

Har én invite til overs om noen skulle trenge, da.

Klokkeklubben vil ha sending hver torsdag klokken 20:00.
Så du er mer en hjertelig velkommen da @krille

• Liker
Reaksjoner: krille
Og nettopp derfor styrer jeg unna alt med et halvspist eple på. Misliker sterkt at de gjør alt "ikke kompatibelt" for å tvinge forbrukerene til å velge deres produkt. Synd, for dette ser jo egentlig litt ålreit ut. Vel vel, on to the next one.

Handler ikke om kompatibilitet fra apples side, men at denne clubhouse startupen av en el annen grunn har holdt seg for god til å bruke venture-kapitalen sin (12 mill dollar fra Andreesen Horowitz i 2020 iallfall) til å lage en Android-versjon, ei heller en web versjon som funker overalt (jeg foretrekker også Android btw).

• Liker
Reaksjoner: GrimReaper
Jeg kjenner ikke plattformen, men synes det høres interessant ut. Har dog ingen Appleprodukter.

Er det mulig å spille inn samtalene, og legge ut på en podcast for eksempel?