Takk for et hyggelig Clubhouse-møte, og spesielt takk til
@Ronerling og
@SimSVa som var sporty og stilte opp
Godt levert!
Lurer noen på hvor trådene vi snakket om er, så finner dere disse her:
Inspirert av @johage @roanje @Heftos, @Edzilla og @SimSVa (og mange flere) tenkte jeg å dele min indie klokkereise med dere. Håpet og målet mitt er at andre blir oppmerksomme på en helt ny verden av fantastiske klokker og horologi som finnes bare man velger å se litt forbi "mainstream" som...
www.tidssonen.no
Inspirert av andre gode tråder her på forumet om dannelsesreiser og vandringer i klokkejungelen, så har jeg lyst til å invitere dere på min reise ved bestilling og utforming av min neste klokke, en custom Sarpaneva Super1. Vi kan foregripe begivenhetenes gang litt og starte der jeg er nå. Jeg...
www.tidssonen.no
En liten sak om Sarpaneva har vi for øvrig publisert her:
Det foregår urmakeri på høyt nivå, i Nokia sin gamle kabelfabrikk i Helsinki.
www.tidssonen.no
For lyttere som ble interessert i å lære mer om independents er AHCI et glimrende utgangspunkt for videre research. Her er flere av de nevnte navnene medlemmer (eller tidligere medlemmer), inkludert Voutilainen, Baumgartner, Journe, Ballouard, Chaykin, Speake-Marin +++ Her er det bare å sette av en kveld på å lese seg gjennom profilene, som god informasjon for videre tur inn i independent-jungelen
www.ahci.ch
Klokken jeg hadde på armen var denne:
You're looking at a brand new watch from Speake-Marin. Called the Spirit Pioneer, this is a military-inspired casual ticker that was announced just Friday at Salon QP in London. Using Speake-Marin's now trademark Piccadilly case, the Spirit Pioneer is an allusion to an early 20th century...
www.hodinkee.com
Som jeg kjøpte i 2012 eller 2013(?) etter å ha "oppdaget" den på armen til Max Büsser:
A question that journalists love to ask watch execs is, "What watch would you wear if you weren't in your position?" Most of the time, they laugh it off so as to not offend the powers that be, or give praise to a competitor. Ask an independent watchmaker the same question, and you'll get a real...
www.hodinkee.com
Sagaen om Speake-Marin endte for øvrig ikke bra. Fra å være en independent watchmaker i ordets rette forstand, endte selskapet opp som et "boutique brand" styrt av noen franske(?) milliardærer. Peter (og konen) har for lengst kuttet alle bånd til merket som nå bærer hans navn, men mange kjenner han sikkert via The Naked Watchmaker - som også er et allright sted for å lære med om haute horlogerie og independent watchmaking
An insight into the heart of watchmaking
www.thenakedwatchmaker.com