Da har jeg bestemt meg

Edzilla

Community Manager
Støttemedlem
Medlem
5. sep. 2011
Innlegg
13.411
Sted
Oslo
Da har jeg bestemt meg.. I alle fall at jeg skal kjøpe meg en ny Rolex hos Urmaker Jørgensen i løpet de to siste ukene i juni. Må bare få booke flybillett og hotell:cool:
Men hvilken modell er jeg jaggu usikker på. Trodde lenge at det var Explorer 39 mm 214270 som skulle bli min nye bestevenn. Men nå er jeg veldig usikker. Merker jeg blir mer og mer usikker jo mere jeg tenker på det....

Så her er liste pt.
214270 Eplorer 39mm
114060 SUB ND
116610LN SUB DATE
216570 Explorer med hvit skive

FYI: Uret må være boxfresh!
 
Redigert:
214270 Eplorer 39mm
114060 SUB ND
116610LN SUB DATE
216570 Explorer med hvit skive

Mine meninger:
- 214270: for korte visere. 14270 er penere.
- 114060: cyclops er Rolex og dato er sabla praktiskt!
- 116610LN: skulle jeg kun hatt en klokke måtte det vært denne (eller en strøken 1680 eller denne, hvilket jeg forøvrig mener er et godt kjøp).
- 216570: kul, men hvit skive passer best som klokke nr to.

Uansett vanskelig å trå feil når valget står mellom disse fire:)
 
Redigert:
:D

Kjenner følelsen. Akkurat der du er var jeg for ca. 1,5 år siden, bortsett fra at jeg hadde svart ExpII samt Milgauss på listen i tillegg. Endte til slutt opp med et litt annet valg, men det er forsåvidt en annen historie.

Jeg vet ikke om du har fått prøvd alle sammen på armen? Hvis ikke så kan det være at dilemmaet løser seg selv når du faktisk står der med dem alle sammen.
 
Mine meninger:
- 214270: for korte visere. 14270 er penere.
- 114060: cyclops er Rolex og dato er sabla praktiskt!
- 116610LN: skulle jeg kun hatt en klokke måtte det vært denne (eller en strøken 1680).
- 216570: kul, men hvit skive passer best som klokke nr to.

Forøvrig vanskelig å trå feil når valget står mellom disse fire:)

Det er ikke noe problem å argumentere for at cyclops IKKE er Rolex, og kun er en afterthought som strengt tatt ødelegger symmetrien i skiven. :) Dato har man jo uansett på mobilen.
 
Jeg vet ikke om du har fått prøvd alle sammen på armen? Hvis ikke så kan det være at dilemmaet løser seg selv når du faktisk står der med dem alle sammen.


+1 !

Det beste tipset for alle klokkekjøp! På bilder/internett kan mye være anderledes enn følelesen en klokke gir på armen.
 
Nyt tiden frem til du skal handle, det er en fin tid:)

Du har noen fine kandidater på handlelista di, forstår at du har litt problemer med å lande. Sub C er en klassiker du ikke vil kvitte deg med igjen, selv om det er et vanlig ur kan jeg garantere deg en skikkelig god følelse med denne på hånden.

Hvis du kjøper en klokke med hvit skive må du huske å bestille en TS Nato fra nettbutikken her ;)

Lykke til!
 
Det er ikke noe problem å argumentere for at cyclops IKKE er Rolex, og kun er en afterthought som strengt tatt ødelegger symmetrien i skiven. :) Dato har man jo uansett på mobilen.

Ja, har dato på mobilen/pc/ipad++, men hver gang jeg går med en no-date (spesielt på jobb) holder jeg på å bli gal, så jeg syns det er det sabla praktiskt!

Og imo er cyclops Rolex:p Samtidig ville jeg tatt imot en 5513 o.l. any day:)
 
Å prøve de på hånden er ingen dum idé nei;)

Mitt valg hadde blitt 116610LN
 
Mine, og bare mine, meninger er omtrent som følger:

Sub No-date - been there, done that. Liker både 14060 og 114060 veldig godt, men etter litt armtid ble vi enige om at våre veier skulle skilles. Godfølelsen uteble.

Mulig det er cyclop som skal til for at jeg skal gå med Sub - selv om jeg har vært svært anti-cyclop helt inntil nå i det siste. Dette skal jeg selvsagt teste nøye før jeg bestemmer meg. (låne en klokke under et langt gtg f.eks.)

Explorer II med hvit skive er flott, men jeg har en merkelig mening om at jeg heller ville kjøpt en brukt SMP Great White.

Explorer 39mm er i mine øyne noe av det mest perfekte man kan velge om man skal eie kun én klokke. En mer allsidig klokke finnes ikke - basta. Så kan man diskutere om viserne er for korte eller ikke. De er i alle fall ikke for korte i forhold til å lese tiden, og de som klager mest på viserne er ofte de som allerede har den gamle 36mm, eller som har hengt seg opp i en kommentar fra en eller annen purist da klokken ble lansert. Det skal du ta like høytidelig som du tar kritikken av den nye (super-) kassen på Sub, blå og sort bezel på nye GMT og alle andre endringer Rolex har kommet med gjennom tidene.

Dette er hva jeg mener, men det er hva DU synes, føler og mener som er og blir det riktige svaret. Mitt beste råd er at du sørger for å prøve de forskjellige modellene før du bestemmer deg. Og da helst litt mer enn et par minutter på armen hos AD. Tilbud om dette får du her inne om du sender et SOS ;)
 
- 214270: for korte visere. 14270 er penere.
Ikke helt uenig

- 114060: cyclops er Rolex og dato er sabla praktiskt!
Praktisk med dato. Men ikke ett must

- 216570: kul, men hvit skive passer best som klokke nr to.
Veldig enig.
Nå skal ikke Rolex´n bli en nummer én klokke. Eller kanskje. Men i dag bruker jeg primært min Speedmaster 145.022 (-69st) som klokke nummer én. Den går jo til alt :cool:
 
:D

Kjenner følelsen. Akkurat der du er var jeg for ca. 1,5 år siden, bortsett fra at jeg hadde svart ExpII samt Milgauss på listen i tillegg. Endte til slutt opp med et litt annet valg, men det er forsåvidt en annen historie.

Jeg vet ikke om du har fått prøvd alle sammen på armen? Hvis ikke så kan det være at dilemmaet løser seg selv når du faktisk står der med dem alle sammen.

Jeg har testet alle på armen flere ganger. Å jeg blir ikke så mye klokere av den grunn. Synes de alle passer min håret arm :p. Explorer 214270 synes jeg kanskje blir litt liten. Men så er jo jeg vant til å bære speedmaster 145.022 til daglig.
 
Nyt tiden frem til du skal handle, det er en fin tid:)

Du har noen fine kandidater på handlelista di, forstår at du har litt problemer med å lande. Sub C er en klassiker du ikke vil kvitte deg med igjen, selv om det er et vanlig ur kan jeg garantere deg en skikkelig god følelse med denne på hånden.

Hvis du kjøper en klokke med hvit skive må du huske å bestille en TS Nato fra nettbutikken her ;)

Lykke til!

Trodde jeg hadde bestemt meg i februar for en Explorer 21470. Men da Jørgensen nettopp hadde solgt den siste, å fikk ikke levering før i midten/slutten av mars har jeg vinglet frem og tilbake mellom disse modellene. Har også sett på noen andre Rolex modeller som jeg også liker. Men ikke blandt topp fire pt.
 
Mine, og bare mine, meninger er omtrent som følger:

Sub No-date - been there, done that. Liker både 14060 og 114060 veldig godt, men etter litt armtid ble vi enige om at våre veier skulle skilles. Godfølelsen uteble.

Mulig det er cyclop som skal til for at jeg skal gå med Sub - selv om jeg har vært svært anti-cyclop helt inntil nå i det siste. Dette skal jeg selvsagt teste nøye før jeg bestemmer meg. (låne en klokke under et langt gtg f.eks.)

Explorer II med hvit skive er flott, men jeg har en merkelig mening om at jeg heller ville kjøpt en brukt SMP Great White.

Explorer 39mm er i mine øyne noe av det mest perfekte man kan velge om man skal eie kun én klokke. En mer allsidig klokke finnes ikke - basta. Så kan man diskutere om viserne er for korte eller ikke. De er i alle fall ikke for korte i forhold til å lese tiden, og de som klager mest på viserne er ofte de som allerede har den gamle 36mm, eller som har hengt seg opp i en kommentar fra en eller annen purist da klokken ble lansert. Det skal du ta like høytidelig som du tar kritikken av den nye (super-) kassen på Sub, blå og sort bezel på nye GMT og alle andre endringer Rolex har kommet med gjennom tidene.

Dette er hva jeg mener, men det er hva DU synes, føler og mener som er og blir det riktige svaret. Mitt beste råd er at du sørger for å prøve de forskjellige modellene før du bestemmer deg. Og da helst litt mer enn et par minutter på armen hos AD. Tilbud om dette får du her inne om du sender et SOS ;)

Takk for godt innspill Minuteman!
 
Det meste her er jo sagt, men kan komme med mine erfaringer.

Jeg har hatt både 116610 og 114060. Cyclops er stygt, og ødelegger en del av lesbarheten. Det sagt, du blir fort vandt med cyclopsen og lesbarheten betyr ikke så mye om det er snakk om deskdiving.

Jeg solgte 114060 fordi jeg savnet datoanvisningen i det daglige bruk. Joda, man har dato på mobilen, men skal man først gå den ruten så har man da klokke og på mobilen. Hvorfor kjøpe et dyrt Rolex ur om man skal være så innmari rasjonell? :p

114060 er en fantastisk klokke. Perfekt lesbarhet. Den gjør det den skal: vise tiden. Noen ganger er alt annet overflødig :cool:

116610 er den perfekte allrounder. Utmerket til daglig bruk, og om man skal ha kun èn klokke så er det Submariner Date man bør se på :cool:

Du er nok ikke blitt noe klokere av denne posten, og det var i grunn meningen. Gå å prøv begge på handa en gang til :)
 
Ja, har dato på mobilen/pc/ipad++, men hver gang jeg går med en no-date (spesielt på jobb) holder jeg på å bli gal, så jeg syns det er det sabla praktiskt!

Og imo er cyclops Rolex:p Samtidig ville jeg tatt imot en 5513 o.l. any day:)

Selv om jeg i teorien synes Rolex er finest uten cyclops, så er jeg vel i praksis enig med deg ettersom begge Rolexene mine faktisk har cyclops. :)

@Edzilla - så lenge du har en Speedmaster som dagligklokke, så hadde det jo vært grisetøft med en ExpII til å dekke litt andre behov. Du blir nok fornøyd uansett hva du ender opp med. :)
 
Redigert av en moderator:
Firkløver

Da har jeg bestemt meg.. I alle fall at jeg skal kjøpe meg en ny Rolex hos Urmaker Jørgensen i løpet de to siste ukene i juni. Må bare få booke flybillett og hotell:cool:
Men hvilken modell er jeg jaggu usikker på. Trodde lenge at det var Explorer 39 mm 214270 som skulle bli min nye bestevenn. Men nå er jeg veldig usikker. Merker jeg blir mer og mer usikker jo mere jeg tenker på det....

Så her er liste pt.
214270 Eplorer 39mm
114060 SUB ND
116610LN SUB DATE
216570 Explorer med hvit skive

FYI: Uret må være boxfresh!

Ta alle fire !:eek:
 
116610 er den perfekte allrounder. Utmerket til daglig bruk, og om man skal ha kun èn klokke så er det Submariner Date man bør se på :cool:
Du er nok ikke blitt noe klokere av denne posten, og det var i grunn meningen. Gå å prøv begge på handa en gang til :)

Nå skal det sies at når jeg begynte å vurdere Rolex for en del år siden var det 16610 jeg var forelsket i.
Så jeg faller stadig tilbake på 116610LN. Kanskje fordi det er min første kjærlighet til Rolex.
 
Og der ga vel svaret seg selv?

Egentlig ikke. Fordi smaken utvikler seg hele tiden.
I tillegg så er ikke 116610 lik 16610.. Så jeg får liksom ikke den samme tenningen på den nye med maxi case.
 
Egentlig ikke. Fordi smaken utvikler seg hele tiden.
I tillegg så er ikke 116610 lik 16610.. Så jeg får liksom ikke den samme tenningen på den nye med maxi case.

Enig i begge deler:)

Høres ikke ut som 116610 er noe for deg? Er helt ny fra forhandler viktigere enn å få klokken du kanskje egentlig ønsker? For du argumenterer sterkt for 16610. Hva med å gå vintage? Red-sub eller strøken 1680?

Har du prøvd 216570 svart? Den har ikke den litt klumpete formen maxi-kassen har, og sort er gangbart til det meste.