Dagens agurk - hvorfor er vi (nesten) bare opptatt av sportslige klokker

Mener dressuret er for lojal mot påtenkt garnityr vi velger og bekle oss med for en tenkt anledning. La dressuret få fri 'dressur' i en litt mer casual stil.

Mvh
Timebandit.

Med dette du sier her kontra de bildene vi ser i dagens klokke-tråden, er det noe som skurrer for meg. For det er jaggu ikke mange merker på klokkene i den tråden.

Enig i det. Det fleste urene våre ser kun bruk som dressur tåler fint, så det går nok mest på estetikken.

Med dette du sier her kontra de bildene vi ser i dagens klokke-tråden, er det noe som skurrer for meg. For det er jaggu ikke mange merker på klokkene i den tråden.

Jeg jobber ute hele året, i regn og snø, og har ingen problemer med mine klokker som i hovedsak er dress og hverdagsur.

Dressur for sarte? Kom igjen a!

Har de siste dagene jobbet med motorsag, drill, kantklipper, skruing og banking - alt med PO eller Sub-C på lanken. Ville du tatt en av dine dressklokker med på det samme? If so, then we are different :rolleyes:

Stiller også spørsmål ved hvor bra bilder viser dings ol, og kanskje dette uansett ikke er rett måte å bedømme eierens bruk på.

Resultatet av denne tråden er litt pussig. Det er jo "dressur" som har de spennende komplikasjonene, beste håndverk og finish. Man skulle tro at et klokkeforum satte mer pris på haute horlogerie ;)

Må si meg enig med ralph og sponon her.
I mitt hode skurrer det litt å tenke bruksområde i forhold til klokker. Hatt min Perrelet og seiko 007 på ferie nå. Ikke gått i dress en dag, men naturligvis pent antrukket på middager osv. Føler et såkalt dressur virkelig dresser opp et antrekk. En sportsklokke, not so Much.

De fleste jeg kjenner med subs tar den av når de dusjer, sover og hvertfall når de bader i saltvann.
Jeg gjør det samme med mitt dressur.

Si man har fem klokker, der alle er sporty stålklokker. Hver enkelt klokke blir ikke brukt mer, bare fordi den har bredere bruksområde? Samtlige koser seg med litt godt i glasset i helgen og spiser søndagsmiddag.
For meg er dressklokke mer passende i en slik rolig, livsnytersk situasjon enn feks en sub.

Kansje litt krøkkete formulert, men det tåler dere;)

Et såkalt "dressur" går jo utmerket med jeans og pique. En finklokke (iallefall i stål) dekker de fleste bruksområder så lenge det ikke er snakk om sportsaktiviteter.

Resultatet av denne tråden er litt pussig. Det er jo "dressur" som har de spennende komplikasjonene, beste håndverk og finish. Man skulle tro at et klokkeforum satte mer pris på haute horlogerie ;)

Dette går ikke på hva som er mest spennende, men hva man bruker egne penger på, dvs egen bruk ;)
Skulle gjerne hatt en ALS eller PP med diverse komplikasjoner på, jeg, men å kjøpe en slik med egne penger skjer ikke med det første :cool:

For øvrig bader jeg i både klor- og saltvann med klokkene mine. Minus Speedyen.

Mye fornuftig i det du sier her Entropy. Enig i at et pent ur faktisk dresser opp antrekket, akkurat som et oppdresset antrekk gjerne fordrer et dressur.

Men...:

De fleste jeg kjenner med subs tar den av når de (...) og hvertfall når de bader i saltvann.

Virkelig? Uff, en sub som ikke får smake sjø, da høres det ut som eieren har kjøpt seg for dyr klokke :)

For min del består klokkeparken av: "Dagligklokke, bade i dag?" (Seamaster), "Penere Dagligklokke/Dress" (Speedy, alt etter remvalg), "Julaften" (Piepan), "Du har vel ikke tenkt å bruke klokke til dette?" (OM) og "Så dårlig trent som jeg er må treningsklokken være lettest mulig" (Casio). Jeg ser absolutt plass til et dressur av moderne størrelse i denne boksen etter hvert. Problemet er bare at ingen av disse skal ut, så det blir ren investering :)

De tre første ser ikke hardere bruk enn at de nesten kunne vært brukt om hverandre, men de har likevel sin misjon synes jeg.

Sub er nok mer hverdagsur enn dykker;)
Ellers tror jeg vi har ganske like meninger. Skrekken min er å ende opp med klokker med for like bruksområder.
Blir litt sånn, uff skal jeg ta Passat eller octavia til jobb idag?

Men! Denne hobbyen er full av forskjellige meninger og preferanser. Jeg har stor respekt for de som samler feks kun subs, men det hadde ikke passet meg.

Enig med Sponon her.
Har ingen god forklaring på det, men ser ikke bort fra at snittalderen her vel ikke er voldsomt høy og kan ha en viss betydning. Er vel lettere å velge de mer sikre kandidatene i første omgang les Sub. Seamaster Seiko....
Når økonomien så tillater det blir det kanskje noe mer dressy som klokke nr. 3-4.......osv

Tror det blir vanskelig å diskutere personlige preferanser for den enkeltes samling og bruk. Liker du noe, så løp og kjøp :cool:
Mange gode poeng, Prippa ;)

Dette går ikke på hva som er mest spennende, men hva man bruker egne penger på, dvs egen bruk ;)
Skulle gjerne hatt en ALS eller PP med diverse komplikasjoner på, jeg, men å kjøpe en slik med egne penger skjer ikke med det første :cool:

Du nevner med en gang kremen av manufaktur, og det blir litt feil. Du kjøper ikke et sportsur av type Nautilus heller?

Det finnes mye bra for en på budsjett. Zenith, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, IWC, Girard Perregaux. Alle disse har flotte ur med en eller flere komplikasjoner til en overkommelig prislapp. Så et dressur med komplikasjoner trenger ikke nødvendigvis bety Patek Philippe Perpetual Calendar, eller A. Lange & Söhne 31 dagers gangreserve ;)

Jeg foretrekker toolwatches. Det legger jeg ikke skjul på. Har kjøpt to klokker som kan betegnes som dressur, og sikkert 40 som kan betegnes som toolwatches. Men smaken utvikler seg, og setter andre kriterier til ur og dets bruksområde. Begynne jo å innse at jeg hverken skal til verdensrommet eller dykke til 10000m :D

Du nevner med en gang kremen av manufaktur, og det blir litt feil. Du kjøper ikke et sportsur av type Nautilus heller?

Det finnes mye bra for en på budsjett. Zenith, Glashütte Original, Jaeger-LeCoultre, IWC, Girard Perregaux. Alle disse har flotte ur med en eller flere komplikasjoner til en overkommelig prislapp. Så et dressur med komplikasjoner trenger ikke nødvendigvis bety Patek Philippe Perpetual Calendar, eller A. Lange & Söhne 31 dagers gangreserve ;)

Alle sammen flotte ur, men appelerer ikke til meg slik som sportsur. Sånn :cool: ;)

(Ref min "grailtråd" - Daytona, AP RO, AP ROO Diver...)

Flyger kan kun brukes i luften, dressklokke kan kun brukes til dress og dykker kan kun bruke under vannskorpen?
Uffda;)

Jeg har definert et dressur etter hva jeg har lest på nettet. Jeg oppfatter at det er et ur i edelt metall (gull, platina) med en omkrets uten krone på under 41mm. Jo mer diskré jo bedre har jeg også lest.