Dagens agurk - hvorfor er vi (nesten) bare opptatt av sportslige klokker

Jeg har sett verre klokke & dress comboer. Må innrømme det.

Det som er litt morsomt er jo at en del argumenterer med at "Kan James Bond bruke Sub til dress, kan jeg også". Men man må huske at James Bond ankom ball i tørrdrakt med smoking under. Det er klart han måtte ha en dykkerklokke.

Dersom det er et behov for nettopp en dykkerklokke til dress (som nevnt over), så er det jo kult.

Jeg prøver jo å provosere frem til temperatur her. Håper noen biter på ;)

Biting!

Bruker dress stadig vekk (kreves i jobben). Hvordan dressen ser ut, er avhengig av rådende trender, for ti år siden var brune sko sjelden, nå er det vanlig.

Det som er korrekt tilbehør til dress følger rådende trender i kongeriket (og andre steder).

Sub og andre sportsklokker er nærmest enerådende. Det å hevde at dette er galt er på linje med å hevde at brune sko til dress er harry.

Personlig bruker jeg stort sett 60 talls constellation til smoking og livkjole. Tradisjonalister vil imidlertid mene at det er galt å bruke armbåndsur til livkjole.

Tradisjonalister vil imidlertid mene at det er galt å bruke armbåndsur til livkjole.

Denne syns jeg er litt vanskelig. Da juristforeningen hadde sitt 100-årsball leide jeg en 100-år-gammel-style livkjole fra kostymelageret til NRK. Da var det naturlig med lommeur, men den hadde også en ordentlig vest. Moderne livkjolevester er jo gjerne litt mer "flimsy", og det vil kanskje se rart ut med lommeur?

Jeg synes at sub eller liknende absolutt kan gå til dress, men jeg foretrekker definitivt en polert klokke på skinnreim. Når en først skal være såpass sær, vil jeg også ha den under 40mm ideelt sett. Og rose eller hvitt gull

Jeg synes at sub eller liknende absolutt kan gå til dress, men jeg foretrekker definitivt en polert klokke på skinnreim. Når en først skal være såpass sær, vil jeg også ha den under 40mm ideelt sett. Og rose eller hvitt gull

Helt personlig syns jeg det er forskjell på "å gå med dress" og "å gå med dress". Hvis du jobber i dress til vanlig, i en kontorsetting, syns jeg en sub eller annen stålklokke er helt ok. Men når det er en finere anledning hvor man går i dress syns jeg man skal ha en dressklokke.

Ser ut som om skillet går mellom de som bruker dress som arbeidsantrekk, og de som tror at dress er et festplagg. Hallo - hvorfor tror dere vi har Smoking.

Dress på fest er omtrent som om en håndverker skulle gått i Snickars på fest.

My two cents

Viktigste, uansett, må jo være at folk holder pulskloklen langt langt unna dressen! Det set bare så utrolig dust ut, og da får man heller gå klokkeløs!

Har hatt noen kommentarer til, oppfordringer til noen sånne opp i gjennom og de fleste skjønner det med en liten forklaring og bilder av noe lekkert til dressen (evt vise sinn egen). Hvor mange som slutter med bruk av pulsklokken til pent vet jeg ikke.. Ser jeg evt samme med pulsklokke to ganger blir det beslaglegging av klokke;)

Jeg er ikke helt på linje med deg der, Solli, men nå er jo jeg så gammel at brune sko til mørk dress er helt uaktuelt;) Brune sko etter kl 18.00 er uansett no-go. Dette bør man ta hensyn til om man skal ut på middag etter jobb - hvis man bruker brune sko på jobben må man ha med et par sorte sko som skal brukes under middagen.

Mørk dress er svært ofte et festantrekk om det ikke er spesifisert i invitasjonen at antrekket er smoking.

Galla er kjole og hvitt/livkjole eller uniform, ferdig med det.

I bryllup er det greit å holde styr på om invitasjonen sier mørk dress eller om det står smoking. Den gylne regelen, er at en uansett aldri skal være finere, eller bære flottere dress, enn verken bruden eller brudgommen. Akkurat denne dagen er det de som skal være midtpunkt og stå for glansen.

Tilbake til topic:
Sort Sub er ok til og med "mørk dress". Smoking krever noe mer elegant. Til kjole og hvitt/livkjole er det lommeur som gjelder. Det må være av edelt metall, både ur og lenke, og det skal være av typen savonett;)

Sort Sub er ok til og med "mørk dress". Smoking krever noe mer elegant. Til kjole og hvitt/livkjole er det lommeur som gjelder. Det må være av edelt metall, både ur og lenke, og det skal være av typen savonett;)

So much for brannfakler...
:rolleyes:
I det store og hele er jeg enig med Minutemans oppsummering, bortsett fra fundamentalismen rundt brune sko etter seks - såå 1995 asså;)

Bruker nok Conny til livkjolen også - ikke så mange som arresterer meg på det.

Det seriøse poenget mitt er at mørk dress på fest er litt døllt når en bruker dress nesten hver dag.

Løsning: Hvit dress på fest + Sub på lanken ;)
brad-pitt-white-suit.jpeg

Ser ut som om skillet går mellom de som bruker dress som arbeidsantrekk, og de som tror at dress er et festplagg. Hallo - hvorfor tror dere vi har Smoking.

Dress på fest er omtrent som om en håndverker skulle gått i Snickars på fest.

My two cents

:cool:
[video=youtube;K_P7yWnAAd0]http://www.youtube.com/watch?v=K_P7yWnAAd0[/video]

En tidligere britisk kollega av meg sa det ganske så treffende: Når nordmenn skal på fest kler de seg som om de skal på kontoret (les dress). Når de skal på kontoret kler de seg som om de skal på fest (les casual). Satt på spissen, men har nok noe sannhet i seg.

Uansett: Det går faktisk an å gå med dressklokke til SKJORTE. Gjerne med mansjett-knapper. :) Du trenger ikke å gå med full dress. Sub eller Connie? Vel, for meg er dette ytterpunkter. Det finnes dressklokker som kan være litt "sporty", uten at å bli... som en Sub. ;)

En annen ting rundt størrelse: Jeg har i det siste blitt allergisk for 36mm klokker når jeg går med t-skjorte eller kort-ermet skjorte. Da må jeg ha 40-43mm! Flere som har det slik? Det ser bare så merkelig ut med en bar arm med ei 36mm dressklokke...

Nå har jeg akkurat lagt av meg hengedrita hver helg og lært meg å like sushi, må jeg chøpe smoking å???!

Faktum er at nordmenn går i dress på fest, gjerne sort siden det er den de har. Å disse de som gjør det innebærer antagelig en fresk prosent av forumet.

Faktum er at nordmenn går i dress på fest, gjerne sort siden det er den de har. Å disse de som gjør det innebærer antagelig en fresk prosent av forumet.

Løste det problemet enkelt; Går aldri på fest:p

Tror vi beveget oss litt bort fra trådstart på et eller annet tidspunkt. Det som begynte som et spørsmål om hvorfor så mye av det som kjøpes og brukes av ur er sportsur er nå i alvorlig fare for å ende opp som Den Gyldne Hane tråden :D

Tja, hensikten med tråden var å dra i gang en diskusjon i sommerregnet.

Det fungerte jo det;)