Dagens klokke

oQRTSeA.jpg
 
@Marius M det er jo en actualis autolub! Dvs at den har et urverk som er laget av plast og som ikke skal trenge service. Altså ingen olje i urverket. Kult å se at den fortsatt går så bra :)

Wow! Det hørtes jo veldig kult ut. Har aldri hørt om et mekanisk urverk i plast før. Du vet ikke tilfeldigvis noe om årstall? Har sett fra tidligere innlegg at du er over middels interessert i vintage Tissot.

@Marius M
Superkult ur, Swatch forgjengeren.
Er du sikker på polywatch'en her ? Hadde virkelig trodd at disse hadde mineral glass...

Takk for det, @lobergen! :)

Når en så kunnskapsrik medasylant som deg stiller spørsmål ved dette, blir jeg så absolutt ikke sikker lenger. Morfar trodde selv det var plexi, og alle ripene tatt i betraktning antok jeg det var riktig. Har tidligere lest at safir føles kaldt og plexi føles varmt. Hvordan føles mineral? Er det en annen måte å finne ut dette på? Kan prøve å poste noen nærbilder i løpet av morgendagen om du har tid til å ta en titt? Om du også, @acnorway, sitter på noe informasjon er det bare å skrike ut:D

Beklager at jeg sporer litt ut av trådens opprinnelige mening.
 
Redigert av en moderator:
Wow! Det hørtes jo veldig kult ut. Har aldri hørt om et mekanisk urverk i plast før. Du vet ikke tilfeldigvis noe om årstall? Har sett fra tidligere innlegg at du er over middels interessert i vintage Tissot.

@Marius M
Som @lobergen nevner så er dette å regne som forgjengeren til Swatch. Jeg har skrevet en tråd om Tissot Idea 2001 på vintage-forumet og denne er i samme familie. Dette er andre generasjon kan man vel si.

Først kom Idea 2001-klokkene (Astrolon/Synthetic/etc) som hadde gjennomsiktige plastkasser (for å understreke poenget). Deretter kom Actualis med metallkasse.

Idea 2001-serien kom i begynnelsen av 1970-tallet som et svar på quartzkrisen. Actualis kom litt etter, men vil anta at den er fra første halvdel av 70-tallet :)
 
Redigert av en moderator:
Måtte jo bli denne i dag. Kjente abstinensene meldte seg etter 24 timer uten Rolex i samlingen :D

53A21F5C-61F4-45E8-9010-24D29E3D54F5_zpsulwywpu7.jpg
[/IMG]
 
@Marius M
Som @lobergen nevner så er dette å regne som forgjengeren til Swatch. Jeg har skrevet en tråd om Tissot Idea 2001 på vintage-forumet og denne er i samme familie. Dette er andre generasjon kan man vel si.

Først kom Idea 2001-klokkene (Astrolon/Synthetic/etc) som hadde gjennomsiktige plastkasser (for å understreke poenget). Deretter kom Actualis med metallkasse.

Idea 2001-serien kom i begynnelsen av 1970-tallet som et svar på quartzkrisen. Actualis kom litt etter, men vil anta at den er fra første halvdel av 70-tallet :)

Du verden! Det var et flott innlegg:)

Takker så mye for gode svar. Det skal bli kjekt å sette denne i stand igjen og kanskje gi den litt etterlengtet armtid, spesielt når man kjenner noe av historien. Jeg skal poste et bilde etter en runde med PolyWatch og med ny rem. Det er kanskje verdt å nevne at jeg forsatt har den originale skinnremmen uret kom med. Snakker om slitt skinn!
 
Redigert av en moderator:
Hotellfrokost i Helsinki ;)

DSC_1725_zpsb962ca3d.jpg


Noe har skutt fart i patineringen på denne. Det negative med fin patina er at det lett blir små hairlines i selve patinaen, men mulig de forsvinner (patinerer vekk) etterhvert..?