Dagens klokke

:)

bild_zps8fb783d7.jpg
 
Dagens lærdom: holder jeg mobilen nær nok til at bildene blir skarpe, ser klokken ut som en 55mm... På en halvmeters avstand ser den ut som den 42mm den er - men med bedriten bildekvalitet...

Det skyldes nok en fiskeøyeeffekt.



Fenomenet du observerer (og illustrerer glimrende) @Tetragrammaton er i slekt med hva som skjer om du tar et portrettfoto av en person på samme avstand som du ville tatt et wrist shot; nesen blir mye større enn i virkeligheten. Det er fordi nesen er nærmere objektivet og blir forstørret i forhold til ansiktet, som er lenger unna. Fotografer vet godt om denne fortegningen og bruker derfor alltid et (kort) teleobjektiv (aldri en vidvinkel) til portretter; da skjer ikke lenger dette i samme grad. Det samme burde egentlig vi gjort når vi skal ta bilder av klokke på egen arm, men det går jo ikke; vi kan ikke gå på 5 m avstand når vi skal ta bilde av oss selv.

Derfor er alle klokker vi ser på wrist shots i større eller mindre grad fortegnet. Og derfor er det bedre - om man ønsker en mer korrekt gjengivelse av klokken man skal ta bilde av - å holde kameraet/mobilen litt lenger unna, og heller beskjære bildet hvis man ønsker at det skal fylle hele bilderammen. (Det nederste bildet ditt ser uskarpt ut. Det har neppe med avstand til motiv å gjøre, heller at du skulle gitt mobilen bedre tid til å finne fokus, og/eller tatt bildet i mer lys).
 
Redigert av en moderator:
Dagens lærdom: holder jeg mobilen nær nok til at bildene blir skarpe, ser klokken ut som en 55mm... På en halvmeters avstand ser den ut som den 42mm den er - men med bedriten bildekvalitet...

Det skyldes nok en fiskeøyeeffekt.




Har opplevd at iPhone kameraet har store problemer med å fokusere på hvit. Sweet kombo btw!
 
Lånte fjær...




Har fått låne en eldre dykker-den modellen som er uten heliumventil. Men på dagens dykk trenger vi ikke det.

Takk til @Wangensten som landet helikopteret sitt (egentlig farens :) ) på plenen vår i går og egenhendig overleverte uret :)
 
Redigert av en moderator:
Denne må du fortelle mere om @Agassiz:)

Denne? Bare ny badeklokke.:mrgreen:



Det er Eterna Super KonTiki LE 1973, Eternas reissue av legendariske Super Kon Tiki fra '70 lansert i Basel 2010. Jeg synes det er litt rart at vi ikke har sett den før på TS. Masse historie, tilknytning til Tor Heyerdahl, IDF (Israel Defense Force) og en nydelig diver.;)
Skal prøve å lage en liten review når jeg får tid.
 
Redigert av en moderator: