Dagens klokke

IMG_20140905_135753.jpg


Blancpain Air Command fra Fifty Fathoms Trilogy-kolleksjonen som ble presentert på Baselworld i 1998, og som for alvor satte de gamle Fifty Fathoms-modellene i samlere og entusiasters søkelys.

Uret har et "in-house" Blancpain kaliber F185, produsert av Frederic Piguet og basert på deres kaliber 1185.

Kaliber F185 er et selvtrekkende kolonnehjulsbasert kronografurverk med flyback, og inneholder visstnok kun 4 deler mer enn 1185.

Hvorfor sier jeg "in-house"? Frederic Piguet har hatt svært tette bånd til Blancpain siden tidlig på 80-tallet (det var deres direktør som sammen med Jean-Claude Biver (tidl. Hublot) som reddet selskapet fra den sikre død), og i 2010 ble Frederic Piguet en helintegrert del av Manufacture Blancpain.

Flott urverk som dessverre i dette tilfellet er skjult under baklokket...
 
Wow! Har du en historie rundt klokken?

Første eier Heyerdahl (gravert på baklokket) mistet denne og fikk forsikringsoppgjør på 10.000,- av Storebrand, senere fant han den pg leverte den til Storebrand som loddet den ut blandt de ansatte - da vant faren til han jeg nylig kjøpte den av, som senere fikk den til 40 årsdagen sin for 20 år siden. Den har vært daglig i bruk, men etter bytte av kronen hos Saastad fikk han en forsikringstakst som da gjorde at han la den ut for salg og jeg ble den heldige eieren. Den har gravering i lugs fra Alf Lie. Jeg hentet den i dag :)
 
Dagens på vei hjem fra Vannkanten tidligere idag. Et par timer i klorvann hjalp på patinautviklingen :)

6B95A4DE.jpg



Og ja, jeg vet bilder bak rattet er fyfy og har allerede gitt meg selv 10 slag med spanskrør..

@andersmp Det er bare å komme med en drøss bilder i galleritråden din, for den DRSD'en var virkelig flott! Gratulerer så mye!

@Skovdahl:
Fin patina, men kjøringa...
 
Redigert av en moderator:
Beklager elendig bilde, men her er dagens Vianney Halter Classic på besøk hos noen andre ur fra Vacheron.

20140905_143946_zps3092c167.jpg


Forøvrig to helt syke ur, noe av det mest sjeldne man kan se fra Vascheron uten komplikasjoner, og ganske vanvittig å se dem på samme bord:

Patrimony small seconds i platina. Med en helt fantastisk skive, og en GULT-gull versjon av American som ikke finnes i katalogen til Vacheron en gang.