Vil ha! Bestefar hadde en slik en, synd den ble levert til politiet etter hans død
Det var min Bestefars, nå er det min Fars..
Vil ha! Bestefar hadde en slik en, synd den ble levert til politiet etter hans død
Ikke noe plastikk her i huset..
Herlig frekkt!Ikke noe plastikk her i huset..
For de som måtte lure: Dette er altså Kongsberg Colten som ble etterspurt tidligere på TS. Den er lisensbygget av Kongsberg våpenfabrikk og er basert på orginalmodellen ifra 1911 levert av Colt Arms i USA. Kaliberet er 45 eller 11,25 mm. Derfor kalles den også Colt ellevefemogtyve. (0,45 tommer = 11,25 mm, nesten. Det kommer litt ann på hvordan man måler ID på løpet).
Denne pistolen regnes vel kansje som alle pistolers mor siden den kom i bruk allerede i 1911, en tid da revoleveren fremdeles dominerte blandt håndvåpen. Tror forresten at det var den amerikanske marinen som var først ute med å benytte denne som tjeneste våpen, og at det er grunnen til at den også kalles Colt Navy.
Ellers er designet helt unikt da pistolen har dobbel sikkring. Sikkring nr. 2 sitter i bakre del av skjeftet. Genialt. Videre så ...... Ooops, dette var jo et klokkeforum. Jeg er visst på feil plass :?
Frode.
Lekker GMT. Her er broren
I bergenssolen med Anonimo.