Dagens middag

1. Vakumpakk kjøtt med krydder
2. Ha det i vannbad i ønsket tid med ønsket temperatur
3. Ta kjøttet ut av vannbadet
4. Hiv det kjapt i stekepannen for å få stekeskorpe.

Fordelen med å tilbrede maten i vannbad er at varmeoverføringen er mye høyere enn ved luftoverføring i en stekeovn. Du har også kjøttet i en lukket pose som gjør at fuktigheten ikke forsvinner. Dette er jo et problem om man langtidssteker kjøtt i stekeovnen.
 
Største fordelen med sous vide er at du får perfekt steketemp hver gang. Det vil si aldri mer overstekt biff, grå stek og tørr kylling.

Kjøttet du putter i vannet kan aldri bli varmere enn hva vannet er, ergo ikke overkokt. Når jeg lager biff stiller jeg den inn på 53 grader, da blir den sånn jeg liker den best, medium. En rask runde i panna for stekeskorpe og du har gjevnt rosa kjøtt igjennom hele. Ikke grå til rå som fort kan skje hvis man ikke er dreven biffsteker. Kylling kjører jeg på 60-63 grader avhengig av hvor god tid jeg har. Da får man supersaftig kylling hvor smaken er bevart. For de som er redd for basselusker så drepes de etter x antall timer på en gitt temp. Den må ikke over 68 grader.

Det negative med sous vide er tiden det tar, man må planlegge. En biff trenger ca 2 timer, kylling 3-4, pulled pork 24 osv. Men når det er sagt så er ventetiden verdt det og ikke minst så kan man bruke tiden det tar til å gjøre matlagingen lettere også. Planlegger man feks pulled pork dagen før så er middagen klar på 5 min.
 
Dagens middag ble helt knall om jeg må si det selv! Lamme carre fikk kjørt seg 3 timer på 60 grader i sous vide. Tilbehøret var søtpotet og gulrot mos og rødvinssaus

IMG_20140908_191259.jpg
 
Dagens middag ble hjemmelaget "italiensk" pizza.

Enkelt å lage, og stekes på opp-ned jernpanne på så høy temperatur som mulig med grill-funksjonen i ovnen. 2 minutter, og ferdig!


gd3SyY8.jpg


ZEZC3mx.jpg



Ekstra digg med ovnsbakt cherrytomat m/hvitløk, basilikum og virgin-olje. Ellers kjører man hakkede tomater, fersk mozarella og en god kokt skinke.

Og forresten; Den smakte bedre en elvebredden-plata @andres @acnorway @HenrikTA !
 
Redigert av en moderator:
Pizza hos oss óg @crown guard ;)
Fredag har vært familiens Pizzadag i mange år. Taco spiser vi bare på mandag. Å helst Fish Taco :mrgreen:

Fikk testet baking Steel http://www.bakingsteel.no i går.
Full gass på ovnen i 1 time. Sjekke temp med IR måler, hive inn pizzaen i 3-4 minutter å vente spent.(IR-måleren klarer ikke å lese av temp over 325 grader. Men jeg tror jernplata fikk rundt 400 når pizzaen ble kastet inn) Resultatet ble er meget godt!
Fra nå av blir det bare baking steel når jeg steker pizza. Skal teste den i dag med rundstykker.

01_319.jpg


02_82.jpg

Pizza prosciutto til datter

03_44.jpg

Pizza Margherita junior

Min og fruens glemte jeg å ta bilde av.
Fruen fikk sin Pizza med jamón ibérico de cebo, mens jeg sverger til min salsiccia Napoletana piccante salami. Alle serveres med Edzillas pizzasaus og bøffelmelk mozzarella.
Toppes med fruttato ekstra olivenolje, klype maldon havsalt og fersk basilikum.
 
Redigert av en moderator:
Digg @Edzilla! Hadde tankene mine på at den granitt/skiferplate i riktig dimensjon burde gjøre samme nytten som jernpanna her i huset, men bakingsteel virker det som har en litt mer håndterlig vekt!
 
Redigert av en moderator:
50$ avslag. Fremdeles litt dyr frakt, men jeg slo til.

Da ryker den andre. Kommer for salg :)
For oss som fortsatt sitter på sous vide-gjerdet @Mathfjeld; du som har erfaring med flere varianter, hvilken vil du anbefale? Og ta gjerne med vakuumplastringsanbefaling når du er i gang!
 
Redigert av en moderator:
Digg @Edzilla! Hadde tankene mine på at den granitt/skiferplate i riktig dimensjon burde gjøre samme nytten som jernpanna her i huset, men bakingsteel virker det som har en litt mer håndterlig vekt!

Det er ikke noe å lure på @crown guard. Jern har en mye høyrer varmeledning/konduksjon enn stein som granit eller skifer.
Vann har 1 i relativ ledningsevne
naturstein (granitt) har 2-3 i relativ ledningsevne
støpejern har 80 i relativ ledningsevne
 
Redigert av en moderator:
Pizza hos oss óg @crown guard ;)
Fredag har vært familiens Pizzadag i mange år. Taco spiser vi bare på mandag. Å helst Fish Taco :mrgreen:

Fikk testet baking Steel http://www.bakingsteel.no i går.
Full gass på ovnen i 1 time. Sjekke temp med IR måler, hive inn pizzaen i 3-4 minutter å vente spent.(IR-måleren klarer ikke å lese av temp over 325 grader. Men jeg tror jernplata fikk rundt 400 når pizzaen ble kastet inn) Resultatet ble er meget godt!
Fra nå av blir det bare baking steel når jeg steker pizza. Skal teste den i dag med rundstykker.

01_319.jpg


02_82.jpg

Pizza prosciutto til datter

03_44.jpg

Pizza Margherita junior

Min og fruens glemte jeg å ta bilde av.
Fruen fikk sin Pizza med jamón ibérico de cebo, mens jeg sverger til min salsiccia Napoletana piccante salami. Alle serveres med Edzillas pizzasaus og bøffelmelk mozzarella.
Toppes med fruttato ekstra olivenolje, klype maldon havsalt og fersk basilikum.

Jeg har brukt bakingsteel (eller den norske kopien pizzapro) i noen måneder nå, helt overlegent!

Hvordan deig bruker du?
 
Redigert av en moderator:
Fiskesuppe på blåskjellkraft med ferske reker, torsk, blåskjell og rundstykker med hjemmelaget trøffelsmør. I glasset en Cloudy Bay Sauvignon Blanc.

fiskesuppe01.jpg


fiskesuppe02.jpg


fiskesuppe03.jpg


1799782_282041571988870_654725765_n.jpg
 
Redigert:
Texmex-søndag. Marinert entrecote, guacamole, mango- og avokadosalat, salsa på røkt og bakt paprika og hjemmelagde lefser. Pluss det obligatoriske.

texmex01.jpg


texmex02.jpg


texmex03.jpg


texmex04.jpg


texmex05.jpg
 
For oss som fortsatt sitter på sous vide-gjerdet @Mathfjeld; du som har erfaring med flere varianter, hvilken vil du anbefale? Og ta gjerne med vakuumplastringsanbefaling når du er i gang!

@aek Beklager sent svar.

Jeg har en enkel vakuummaskin fra Sous Vide Norge, ligger på rundt 1500 kr. Fornøyd nok med den, vet ikke hvordan andre maskiner er, men jeg må hvertfall passe veldig på når jeg vakuumerer mat med væske, som f.eks marinader så væsken ikke forsvinner inn i maskinen. Bruker vakuumposer på rull som jeg sveiser til ønsket lengde. Også kjøpt hos Sous Vide Norge.

Når det kommer til selve maskinen finnes det ikke noen fasit, men jeg skal prøve å remse opp noen fordeler og ulemper med variantene jeg har hatt.

Fordelen med Anova One (sirkulator):
*Du kan bruke den i en beholder som tilpasses etter mengden mat du skal lage. Dette er praktisk og jeg bruker for det meste en halvstor kjele.
*Pris, de er stadig på tilbud og min kom på 1900 kr ferdig fortollet.
*Den tar liten plass i skapet når du ikke bruker den. Kjelen du tilbreder maten i har du jo uansett i skapet.

Ulemper med Anova One:
*Ulempen er at du ikke har lokk på beholderen så om du skal lage noe som skal stå lenge må du etterfylle vann. Man kan alltids kjøpe en plastbeholder på IKEA og skjære av et hjørne for å minimere fordampingen.
*Den bråker litt.
*Føles kanskje litt billig skrudd sammen

Fordeler med Sous Vide Supreme vannbad:
*Lite væsketap grunnet lokk
*Praktisk stativ til å stable kjøtt i
*Lydløs

Ulemper med Sous Vide Supreme vannbad:
*Den er like stor uansett om du skal lage en liten biff eller mange kilo kjøtt.
*Display og knapper føles billig ut
*Treg oppvarming
*Stillestående vann

Konklusjon;
Skulle jeg valgt på nytt hadde jeg helt klart kjøpt Anova One igjen. Rimelig inngang til en spennede verden av matlagning. Det utslagsgivende for meg er pris og størrelse når det ikke brukes. Hadde jeg hatt bedre plass på kjøkkenet kan det hende svaret hadde blitt noe annet.

Tips:
Skal du gjøre den enda billigere trenger du strengt talt ikke vakuummaskin heller. Kjøp litt store zip poser, fyll de med mat, senk de i en beholder med vann slik at luften blir presset ut, forsegl.
 
Redigert av en moderator: