Dagens middag

Et lite utvalg av det jeg har laget til middag i det siste:

Pasta Carbonara à la Heston Blumenthal:


Andebryst sous vide med pastinakkpuré og portvinssaus:


Salma laks sous vide med potetstappe og Bois Boudran saus:


Pulled pork burger med coleslaw:
 
Et lite utvalg av det jeg har laget til middag i det siste:

Pasta Carbonara à la Heston Blumenthal:


Andebryst sous vide med pastinakkpuré og portvinssaus:


Salma laks sous vide med potetstappe og Bois Boudran saus:


Pulled pork burger med coleslaw:

Ser helt fantastisk ut!

Vi har tydeligvis veldig lik smak når det kommer til mat, tilberedningdmetoder og kokker. Du ser ut til å være mye flinkere enn meg til å faktisk utøve hobbyen da.

Edit: @DJDAN har du link til oppskrift på pastaen og Bois Boudran sausen?
 
Redigert av en moderator:
Redigert av en moderator:
Idag skal denne oppskriften prøves ut:

Chicken with mustard cream sauce

Kan forøvrig anbefale yummly.com (hvis jeg ikke allerede har gjort det). App'en deres til Ipad fungerer utmerket og jeg bruker den faktisk som en digital kokebok. Alt for mye godt. :D
 
Jeg beveger meg opp fra fjorland, og dagens kveldsmåltid ble grov toast stekt i smør med posjerte egg og en god slant "skogskrydder" :)

_MG_0902_zpsa591efa6.jpg


_MG_0903_zps71df38d1.jpg


Ah, perfekt! :)
 
Her er dagens middag - servert på Noma. En del spesielle retter, hvertfall for min smak. All mat er nordisk, det meste dansk. Det har gått i alt fra fiskesperm og maur til gresshoppepuré, mose, lav og sjøpølse.


























Det hele ble fortært med en spennende vinpakke. Alt i alt var dette en kjempeopplevelse, selvom dette er laget for særere ganer enn min. Vi avsluttet kvelden med en guidet tur gjennom kjøkken og forberedelsesrom.
 
For et minneverdig måltid jeg har hatt med min kjære idag.
Ved ankomst blir man imøtesett av en svært blid 87-åring, som i tillegg til å være kleshenger er innehaver av spisestedet. Det lukter antikk-forretning og inventaret har muligens huset flere svastika enn hele Karl johansgate opp igjennom årene. Muligens har ikke restauranten hatt en eneste nasist som gjest heller når jeg tenker meg om, fruen til innehaveren er fransk.
Vi får det flotteste bordet, med herlige stoler og sjelden patina.
-vi går for fire retter.

5A4D6D2F-F8FC-4A91-A8A7-120428211ADE.jpg

Froskeben.

Det tar litt tid med betjeningen, og dette gjøres på en fortreffelig sjarmerende måte. Så hva passer da bedre enn:
452CD031-7AB2-457D-BD42-5B423F2A330E.jpg

Snegler!

Det blir en nydelig biff til hovedrett.
75B29527-8047-4DB1-8C27-9410C49F5D1D.jpg


A869DAEF-BB5C-4ADC-A35D-4E57C97D2D13.jpg


Og en fin vri på en klassisk dessert til slutt.
94630405-CE0C-451E-AB30-8434659C1692.jpg

Creme brule.

Her ønskes vi adieu fra de hyggelige vertene.

52819F62-2A6D-4465-9688-69F8119AB7EB.jpg


Stedet heter Heising og ligger i Vest-Berlin. Bestill bord på forhånd og betal med kontanter.

Anbefales.
 
Redigert:
Riktignok gårsdagens middag og ingen bilder, men allikevel.

Lagde Gordon Ramsays "Fiery Lamb Shanks" som lammealibi i påsken - marinert med chilli, hvitløk, kanel, oregano og spisskummin over natten og så dampet i ovn med vin og kraft i tre timer. Kan anbefales på det sterkeste å prøve den oppskriften hvis man har noen skanker til overs:)
 
Skal lage pulled pork til noen kompiser på onsdag. Har et stykke svinenakke på rett under to kilo.

Lagde det til meg selv tidligere i uken og da ble kjøttet veldig fint etter litt over 40 timer på 60 grader. Da var kjøttstykket på ca. 300 gram, altså 1/6 av det jeg lager nå. Hvor mye ekstra tid tror dere kjøttet trenger nå? Kan det bli for lenge?
 
Er ikke mye ekstra tid du trenger. Iom. At vannet leder varmen så bra, tar det ikke så mye lenger tid å varme opp en del mer kjøtt. Dessuten er ikke forskjellen på noen timer så stor. Jeg smakte ikke forskjell på 36 og 48 timers ribbe.

Ja, det kan bli for lenge. Men nakke er vel et stykke der en halvt døgn fra eller til ødelegger det.
 
Flott! Takk for svar!
Kjører på med 48 timer. Har dog fått tips om å skru opp temperaturen. Så skrur opp til 65 eller 70 grader. Tiden vil vise om det er smart eller ikke.
 
Kan tenkes at 48t X 65 blir for mye?

Lykke til anyways:)

Så... Hva gjør du etter du tar opp kjøttet fra sous viden? ;)
 
Kan tenkes at 48t X 65 blir for mye?

Lykke til anyways:)

Så... Hva gjør du etter du tar opp kjøttet fra sous viden? ;)

Ja, det kan tenkes :) Når kjøttet er tatt opp lar jeg det hvilke før jeg river det fra hverandre med to gafler. Når det er strimlet opp i mindre deler hiver jeg det kjapt i en varm panne og blander inn bbq saus og litt whisky.