God kveld
Er litt over gjennomsnittet glad i mat, og elsker å teste ut forskjellig på kjøkkenet. Har alltid hatt en kjærlighet for asiatisk mat, og har lenge prøvd å «kopiere retter» som jeg har kjøpt på diverse kinesiske restauranter. Har alltid endt opp skuffet, for kjøttet har aldri vært i nærheten av det jeg har kjøpt. Leste meg litt opp på nettet, og fant ut at ved bruk a bikarbonat(natron), så ville kjøttet få samme konsistens som på kinesiske resturanter.
Jeg kjøpte inn ytrefilet og entrecôte av storfe, og skjærte stykkene i løvtynne biter. Tok to T-skjeer med bikarbonat, og vendte kjøttet i dette. Lot det stå i 1 time, og skylte det godt i kald vann. Etter kjøttet hadde rent av seg, så la jeg det i en marinade av soyasaus, honning, maizena,hvitløk, salt og pepper. Dette fikk godgjøre seg i kjøleskapet i 22 timer.
I kveld ble det laget vårruller( for det er godt med litt krisp ved siden av hovedretten) stekte grønnsaker, stekt marinert kjøtt, hjemmelaget saus (som var en blanding av sweet chili,oystersaus, creme fraiche m.m) og ris.
Konklusjon:
Ved bruk av bikarbonat, så får en en tilnærmet lik konsistens på kjøttet som ved kinesiske resuturanter. Storfornøyd med resultatet, og ser at det er mulig å lage et godt kinesisk måltid hjemme
Har ingen bilder av ferdig tallerken, men legger med noen for forberedelsen.