Dagens middag

Liten kveldstur i vår sola :)

Skjermbilde%202016-04-28%20kl.%2022.28.02_zpsj0focr9w.png
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Har bladd igjennom tråden på en grå lørdags ettermiddag, mye god mat som inspirer !

Kanskje noen av sonens medlemmer som kan bidra med oppskrift på hjort ? Tenker spesielt på lår stykkene. vi kjører ganske standard, salt pepper, snaue 60 grader kjerne tempratur, madeira saus/rødvin saus, lett kokte rot-grønnsaker. Har også vært en runde med Google uten at vi har funnet noe som fenger oss spesielt.

Forslag til oppskrift, alternative måter å tilberede ?

Illustrer med bilde av dagens middag . Tilbehør var en lett syrlig madeira saus, en rødvin på cabernet og merlot.



image.jpg
 
Redigert:
  • Liker
Reaksjoner: Phenix og Oddemann
Riktignok noen dager siden, men synes det var for bra til ikke å dele det.

Søsteren min og kjæresten er over middels interesserte i å lage mat, og har derfor bygd en stenovn på hytta. Ovnen i seg selv er på størrelse med en dukkestue, med tak og det hele. Perfekt til pizza, baking av brød og langtidssteking hva enn man måtte ønske. Pizzaen ble ikke så halvgærn :D

IMG_7404.jpg



IMG_7412.jpg

IMG_7426.jpg
 
Fersk pasta med pesto og varmrøkt laks. Passer godt i lag med noko "forbanna god sider" ;)
DSC_0963.JPG
DSC_0965.JPG
 
Lsngt mellom IPAene i Meloneras, men mykje fine klokker hos diverse AD. Du får hive deg i ein taxi og ta turen sørover @Preacher, dersom du ikkje har vore innom her enda
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Hadde man enn vært på Island igjen. Herlig beskrivelse: "Kjúklinga tostadas// Grillaður kjúklingur, klettasalat, sýrður rauðlaukur, prima donna og sinnepsmayo"

28753621_434165827033768_8705545928968241152_n.jpg

Bilde fra IG til Rio_Reykjavik
 
7D0C9857-A119-49EB-8912-B1A2BB76E04C.jpeg
A04636DF-1F03-4A45-A59A-8265EFF2976A.jpeg
F8B92058-82CC-4D20-A0BE-041BF04AF423.jpeg
838BBB7C-5C10-45D7-AC2D-A6B58F99664E.jpeg
D26C6580-0B23-43AC-AEE5-BE93B3537C23.jpeg
DFA778CB-6BC2-4812-B75D-F095912DB3F0.jpeg
God kveld:)

Er litt over gjennomsnittet glad i mat, og elsker å teste ut forskjellig på kjøkkenet. Har alltid hatt en kjærlighet for asiatisk mat, og har lenge prøvd å «kopiere retter» som jeg har kjøpt på diverse kinesiske restauranter. Har alltid endt opp skuffet, for kjøttet har aldri vært i nærheten av det jeg har kjøpt. Leste meg litt opp på nettet, og fant ut at ved bruk a bikarbonat(natron), så ville kjøttet få samme konsistens som på kinesiske resturanter.

Jeg kjøpte inn ytrefilet og entrecôte av storfe, og skjærte stykkene i løvtynne biter. Tok to T-skjeer med bikarbonat, og vendte kjøttet i dette. Lot det stå i 1 time, og skylte det godt i kald vann. Etter kjøttet hadde rent av seg, så la jeg det i en marinade av soyasaus, honning, maizena,hvitløk, salt og pepper. Dette fikk godgjøre seg i kjøleskapet i 22 timer.

I kveld ble det laget vårruller( for det er godt med litt krisp ved siden av hovedretten) stekte grønnsaker, stekt marinert kjøtt, hjemmelaget saus (som var en blanding av sweet chili,oystersaus, creme fraiche m.m) og ris.

Konklusjon:

Ved bruk av bikarbonat, så får en en tilnærmet lik konsistens på kjøttet som ved kinesiske resuturanter. Storfornøyd med resultatet, og ser at det er mulig å lage et godt kinesisk måltid hjemme:)

Har ingen bilder av ferdig tallerken, men legger med noen for forberedelsen.
 
Klikker liker for prosessen, men sitter gjerne på bussen 7 stopp, for å komme inn til Nodee i Barcode for å få servert the real stuff. ;)
 
  • Liker
Reaksjoner: Asahi
Hjemmesnekring kan aldri måle seg med profesjonelle, og kommer fortsatt til å kjøpe ute, men ja likte å teste ut prosessen:)
 
  • Liker
Reaksjoner: Gin