Dagens vin

Fikk tak i roséen til Jacques Selosse som det kun produseres 6000 flasker av i året.
4BCFA8FC-41CF-4035-8F73-CD0CCDC68D8B_zpsh6rslpfi.jpg
 
Redigert:
Påskeaften lot seg forløse med Puligny-Montrachet Les Enseigneres : Vincent Girardin 2008 og Serego Alighieri Valo Armaron Amazonas classico 2006.
 
Gårsdagen bød på et hyggelig gjensyn med Duplessis sin premier cru fra Montmains, 2010. Fantastiske Chabliser disse lager! Lynch Bages er sjeldent feil, denne fra 2002. Desserten ble en Keller Morstein Auslese 2014.
image.jpg
 
Izadi Rioja Reserva
Jeg har tidligere tatt til orde for å bruke denne tråden til anbefalinger når man har drukket noe godt, ikke bare når man har drukket noe. Castello di Gabbiano slo jo fabelaktig godt an; hele tre personer har stått frem og erkjent innkjøp og konsum av Gabbiano, uten å skjelle meg ut etterpå. Det kan ikke kalles annet enn suksess, så her kommer en oppfølger. Denne gang forventer jeg å nærme meg fem entusiastiske følgere. Pinlig nøyaktig loggføring i Cellartracker viser nemlig at vi første gang drakk denne vinen, som meg bekjent har gått den samlede norske vinpresse hus forbi, den 27. juli 2010. Siden har vi til sammen guslet i oss nøyaktig 164 flasker, til samlet kostnad kr 23211. Skremmende og nesten litt deprimerende tall, men de gir i det minste skjellig grunn til å mistenke at vi liker den. Koster 150 kroner flaska, og skal finnes på alle pol. Det er naturligvis snakk om denne:

Izadi.JPG

En forutsetning for å like denne vinen er at man også liker Rioja-stilen, med tydelig eikelagring.
Tilhører man gruppen smakere som mener eik er kamuflasje er det bare å glemme Izadi.

La meg også avslutningsvis - slik bildet antyder - ta til orde for dekantering; den vin er knapt laget som ikke vil ha nytte av noen timer i dekanter før konsum.
 
Redigert:
Angående Rioja... Smakte en av Muga Prado Eneaene i dag som jeg har hatt et par år i kjelleren. Den var nydelig etter 5-6 timer med luft. Ikke sikkert den trengte så mye, men fikk det i alle fall. Deilige munnfølelse med nok tanniner og syre. Ganske eiket denne også. God nå og blir nok bare bedre. Dette var 2005, på polet nå er det 2006. Den skal visst nok være bedre, så da er det bare å hamstre slik at den kan smakes årlig de neste 10 f. eks.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og aek
Angående Rioja... Smakte en av Muga Prado Eneaene i dag som jeg har hatt et par år i kjelleren. Den var nydelig etter 5-6 timer med luft. Ikke sikkert den trengte så mye, men fikk det i alle fall. Deilige munnfølelse med nok tanniner og syre. Ganske eiket denne også. God nå og blir nok bare bedre. Dette var 2005, på polet nå er det 2006. Den skal visst nok være bedre, så da er det bare å hamstre slik at den kan smakes årlig de neste 10 f. eks.
Sikkert god den, @Tore, og jeg prøver den gjerne. Men til 380 kroner flaska er den nok på et helt annet nivå enn Izadi til 150 kroner, så den kan aldri bli noen daily drinker ...
 
Sikkert god den, @Tore, og jeg prøver den gjerne. Men til 380 kroner flaska er den nok på et helt annet nivå enn Izadi til 150 kroner, så den kan aldri bli noen daily drinker ...

Nei, enig i det, men en i året f.eks (fra samme årgang) :) Og så den vanlige Mugaen inn i mellom.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek