Dagens vin

På tide med en DAGENS OST -tråd ser det ut til. Vil jo også kunne brukes til folk med dustete (osteaktig) oppførsel, uten å være direkte bad guys.

Gjort storhandel i dag. Stacket opp fransk, spansk, engelsk og svensk ost. Samt en kasse med assortert rødvin. Poster hvis ønsket bilder av godsakene senere i dag.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher
Her kommer det!
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
image.jpeg
 
Prøver meg på en Barolo fra Prunotto. Kunne sikker hatt det godt med noen ekstra år i kjelleren.
image.jpeg
 
Prøver meg på en Barolo fra Prunotto. Kunne sikker hatt det godt med noen ekstra år i kjelleren.
Vis vedlegg 868
Forståsegpåere sier gjerne at konsum av Barolo og Barbaresco før det har gått 10 år er barnerov. Selv forgrep vi oss på nedenstående i går aftes. Særdeles vellykket til den velsmakende Piemonte-lokale spesialitet vitello tonnato. For den som ikke er kjent med det: Vitello tonnato kan oversettes litt fritt til «tunfiskifisert kalv»; kalvekjøttskiver med tunfiskmajones. Det er vel det som på kokkedialekt heter «surf'n'turf». Gårsdagens ble dessverre ikke avfotografert, men Hr. Google iler som sedvanlig til hjelp: Vitello tonnato.

Ca%20del%20Baio.jpg
 
Enig at en god Barolo bør ha noen ekstra år i kjelleren. 10 år er vel litt i overkant. Men 5 år er nok i underkant. Gårsdagens hadde nok tjent på å få lov til å leve noen år ekstra før korken ble poppet.
Etter å ha fått luftet seg, samt noen ekstra grader ble den dog bedre. Men mangler kopleksitet og dybde som de eldre Barolo-brødrene.

vitello tonnato er en fantastisk rett, som passer både som lørdagskos eller som en italiensk vri på "Sunday roast".
Nå vet jeg hva jeg har lyst på til middag @aek ;)
 
Enig at en god Barolo bør ha noen ekstra år i kjelleren. 10 år er vel litt i overkant. Men 5 år er nok i underkant. Gårsdagens hadde nok tjent på å få lov til å leve noen år ekstra før korken ble poppet.
Etter å ha fått luftet seg, samt noen ekstra grader ble den dog bedre. Men mangler kopleksitet og dybde som de eldre Barolo-brødrene.

vitello tonnato er en fantastisk rett, som passer både som lørdagskos eller som en italiensk vri på "Sunday roast".
Nå vet jeg hva jeg har lyst på til middag @aek ;)
Hyggelig å kunne hjelpe, @Edzilla! Du kan jo lage den fabelaktige versjonen jeg fikk på en restaurant i Alassio i oktober:
Vitello%20Tonnato.JPG

Når det gjelder teorien om at 10 år er i overkant for barolo er det kortet svaret nei, alt under 10 år regnes som ung barolo (og barbaresco) så lenge vi snakker om flinke produsenter i gode år. Du har overraskelser i vente om du ikke har prøvd annet enn ung barolo/barbaresco. Pop'n'pour av barolo/barbaresco er å kaste bort gode penger og god vin. Jeg forsøker å alltid dekantere 24 timer før konsum, eller i hvert fall samme morgen som den skal konsumeres på kvelden. Forskjellen er dramatisk.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
Hyggelig å kunne hjelpe, @Edzilla! Du kan jo lage den fabelaktige versjonen jeg fikk på en restaurant i Alassio i oktober:
Vitello%20Tonnato.JPG

Når det gjelder teorien om at 10 år er i overkant for barolo er det kortet svaret nei, alt under 10 år regnes som ung barolo (og barbaresco) så lenge vi snakker om flinke produsenter i gode år. Du har overraskelser i vente om du ikke har prøvd annet enn ung barolo/barbaresco. Pop'n'pour av barolo/barbaresco er å kaste bort gode penger og god vin. Jeg forsøker å alltid dekantere 24 timer før konsum, eller i hvert fall samme morgen som den skal konsumeres på kvelden. Forskjellen er dramatisk.

Ser nå at det jeg skrev om at 10 år er i overkant. Det er jo bare tull. Det er det korte svaret.
Men det jeg mente er at man kan fint drikke unge Barolo. Men som du skriver er det best om de er eldre. Å det samme gjelder for mange andre typer. Eks. så fikk jeg en mulighet til å kjøpe et lite part med Veuve Clicquot Rare Vintage 1988 Brut. Er til nå en av de beste gule enkene jeg har drukket.
Kom gjerne med noen tips til eldre Barolo og Barbaresco som er å få tak i på vinmonopol eller systembolaget. Har masse å lære.
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Kom gjerne med noen tips til eldre Barolo og Barbaresco som er å få tak i på vinmonopol eller systembolaget.
Det vet jeg ikke, jeg har kjøpt og stuet nysluppet barolo og barbaresco i kjelleren i over 10 år, for deretter å glemme dem. Jeg kan så smått begynne å høste av min tålmodighet. Du som er en ung mann kan gjøre det samme ...

Du har tidligere anbefalt meg boka «1000 chairs», og jeg har ikke rukket å kjøpe den ennå, men skal. Min bokanbefaling til deg, hvis du vil vite mer om de ypperste barbaresco og barolo-produsentene, er Merete Bøes bok «Piemonte - En Vinreise».

Avslutningsvis kan jeg jo orientere om forskjellen på Barolo, Barolo og barolo. Det kan nemlig sies å være 3 forskjellige ting:
  1. Barolo er en landsby
  2. Barolo er kommunen rundt Barolo landsby; den består av flere forskjellige landbyer. I dette området har vinbønder med nebbiolo-druer rett til å kalle vinen sin barolo
  3. barolo er vinen som produseres i Barolo kommune
Og akkurat det samme gjelder for Barbaresco/barbaresco.
 
  • Liker
Reaksjoner: Preacher og Edzilla
Setter pris på dine vink og råd @aek
Boken skal bestilles, å leses. Vin er en interesse jeg har hatt lenge. Dette sammen med mat og reiser. Et selskap uten vin er meningsløs. Å en middag uten vin er helt nitrist.
Men jeg har mange hull og mangler i nine kunnskaper om vin. Men jeg er tørst på å lære mer.
Er usikker på om jeg skal drikke denne. Eller om jeg skal lagre den i noen ekstra år. Hva sier du?
image.jpeg
 
Setter pris på dine vink og råd @aek
Boken skal bestilles, å leses. Vin er en interesse jeg har hatt lenge. Dette sammen med mat og reiser. Et selskap uten vin er meningsløs. Å en middag uten vin er helt nitrist.
Men jeg har mange hull og mangler i nine kunnskaper om vin. Men jeg er tørst på å lære mer.
Er usikker på om jeg skal drikke denne. Eller om jeg skal lagre den i noen ekstra år. Hva sier du?
Vis vedlegg 905
Jeg må ile til og presisere at jeg ikke er noen vinekspert. Jeg tror jeg kan kalles enøyd blant blinde ... Jeg har reist mange ganger i året til Italia i 40 år, på grunn av familie der, og jeg snakker språket, så jeg har nok mer kunnskap om landet enn folk flest. Vininteressert har jeg også vært i disse 40 årene, så jeg har besøkt mange vingårder etter hvert, og kan altså snakke med vinbøndene på deres eget språk. Via familien kjenner jeg også vinbønder personlig (i Toscana).

Så til spørsmålet om Aurelio Settimo 2004. Det spørsmålet, og alle tilsvarende spørsmål kan du rette til www.cellartracker.com. Det er verdens største database for viner, og folk som har smakt på dem og lagt igjen vurderinger og kommentarer. I 95 % av tilfellene vil du finne svar der. Din vin finner du HER. Følger du linken vil du se at det ser ut til at du trygt kan drikke den nå, eller vente i mange år. Dens drikkevindu antydes å være fra 2012 til 2020, og siden din er i magnum holder den gjerne i noen år ekstra. Dette er selvfølgelig anslag og antakelser, men gir en god pekepinn.
 
IMG_4589.JPG
Fikk omsider kjøpt meg en vakuumpumpe med tilhørende stoppere på torsdag. Dermed ble Chinatown akkompagnert med halvannet glass av denne som jeg fikk til bursdag i fjor.
 
  • Liker
Reaksjoner: Edzilla
Takk for tips om http://www.cellartracker.com/ Den er lagret blant bookmarksene.
Ble bare en enkel Chianti i tillegg til gårsdagens Barolo. Men med lagret comté, gruyer og svensk grottelagret ost fungerte den mer enn godt nok.
image.jpeg
image.jpeg
 
  • Liker
Reaksjoner: aek
Så til spørsmålet om Aurelio Settimo 2004. Det spørsmålet, og alle tilsvarende spørsmål kan du rette til www.cellartracker.com. Det er verdens største database for viner, og folk som har smakt på dem og lagt igjen vurderinger og kommentarer. I 95 % av tilfellene vil du finne svar der. Din vin finner du HER. Følger du linken vil du se at det ser ut til at du trygt kan drikke den nå, eller vente i mange år. Dens drikkevindu antydes å være fra 2012 til 2020, og siden din er i magnum holder den gjerne i noen år ekstra. Dette er selvfølgelig anslag og antakelser, men gir en god pekepinn.

Å da var vi blitt medlem!
Screen Shot 2016-01-24 at 11.15.45.png
 
  • Liker
Reaksjoner: aek