Dagens vin

A3567836-C46C-4BD1-B2D5-8F1874105E0C.jpeg

Matsu den yngste..Lett og god:)

• Liker
Reaksjoner: JonasV og Preacher
IMG_6245.jpg

Farge: Grumsete kirsebær. En fantastisk farge som matcher det duggfriske glasset mot sollyset.
Lukt: Bondsk, stram, kirsebær. Drar i retning kirsebærschnaps. Da i positiv forstand.
Smak: Sprek og syrlig med flott rød frukt. Tørr utgang.

Som mange andre naturvinprodusenter blir dette litt annerledes. Enten liker man det eller ikke. For meg er dette helt fantastisk. Lett avkjølt er dette i mange situasjoner et fullgodt alternativ til hvitvin, som aperitiff eller ren livsnytelse. Passer selvfølgelig like godt til mat. Prøv også de andre vinene fra Cornelissen.

Vond, vondere imo
01.jpg

La Valentina Spelt 2017
Il Mimo 2017

Ingen av de er gode. Il Mimo er så oppskrytt at noen burde tatt ansvar å gått ut med en pressemelding før det er for seint. Eller... Det er for seint. Il Mimo har fått sin egen fanside på facebook. Oh´lord!!
Il Mimo`s venner og stolte beskyttere

Screen Shot 2018-05-06 at 08.55.39.png

Kanskje ikke så rart når Norges Obi Wine Kenobi; Merete Bø har hauset denne opp i flere år.
Hun burde ha skammet seg!
Screen Shot 2018-05-06 at 08.50.44.png

Screen Shot 2018-05-06 at 08.51.30.png

La Valentina Spelt 2017 er ikke desto bedre. Lukter intens jordbærsyltetøy og røde aromaepler. Men smaken er den verste. Det smaker syntetisk jordbær. Slik smak man finner i løsvektgodis. Aldeles nasty. Kanskje den hadde fungert bedre i kombinasjon med mat? Flaks at man har fyrt opp sitt "lille" Grønne Egg. Helstekt Lerstang kylling, low and slow. Kjernetemperatur etter å ha hvilt seg er 65-65 grader. Perfekt imo. Men vinen ja. Fortsatt fryktelig smak!
Så er det noen som har lyst på to halve flasker med rosévin, og er i området. Kom innom!

Det er mane år siden Il Mimo hadde sin høydare. I starten var det ikke mye å velge i, men nå er det stort utvalg av rose på polet. Så det er noen år siden jeg strebet etter å få fatt i Il mimo. Flaut at denne blir hauset opp enda som du sier.

Det er mane år siden Il Mimo hadde sin høydare. I starten var det ikke mye å velge i, men nå er det stort utvalg av rose på polet. Så det er noen år siden jeg strebet etter å få fatt i Il mimo. Flaut at denne blir hauset opp enda som du sier.

Har drukket rosévin både før og etter den første il Mimo-bølgen. Kan ikke si at den har smakt noe særlig da, eller nå. Men nå er kanskje problemet at jeg heller aldri har funnet ei virkelig god rosévin heller. Rosechampagne derimot. Der har jeg smakt både gode og virkelig gode viner.

• Liker
Reaksjoner: Tubbs
For noen uker siden drak jeg noe som hittil har vært noe av det deiligste jeg har vært borte i på rødvinsfronten på veldig, veldig lenge.
2012 Matthiasson Napa Valley Red Wine. Drukket som dere kan se til ett godt stykke kjøtt og drukket opp mot 2014 Chateau Talbot. Nå skal de sies at sistnevnte er alt for ung og snerpete.

Hva kan man si om Matthiasson sin vin? En herlig blend av Merlot, Cab S., Cab. F., Petit Verdot og Malbec.
Hadde hørt på forhånd at Matthiasson lager litt mer delikate viner enn mange andre i Cali. med lavere alkohol og ikke like mye fat og frukt som klasker deg i trynet så fort du løfter glasset. Husker ikke så mye (det gikk en del flasker den kvelden) annet enn at dette var snacks! Jeg ga den 11/10 på vivinoen min og jeg gleder meg allerede til å drikke den flasken jeg har liggende igjen i skapet :)
IMG_3769.JPG

Ellers så må jeg også slå ett slag for Le Volte Dell'Ornellaia. Rimelig Super Toscaner her hjemme til 270kr, men enda bedre hvis den er kjøpt i syden (Systembolaget i Strømstad) til 170 Svenske! Deilig allrounder som passet veldig godt til hamburgeren i forgrunnen av kvernet høyrygg, med karamellisert løk og stekt sopp.
IMG_3864.jpg

Hvordan kan man egentlig vite om vin kan/bør lagres? Jeg har en del flasker av både rødt og hvitt, som jeg har kjøpt inn for 3-4-5 år siden, som var så "fine" at jeg la de til lagring. Håper og tror dette ikke var en tabbe, men hadde vært artig om det faktisk en "regel" på hva som kan ligge, og hva som bør drikkes ASAP.

De fortalte meg i dag at den har blitt satt ned fra Kr.290,- til Kr.150,- Men har også blitt fortalt fra denne husholdningen her at jeg er lettlurt.
I tillegg må han med 4 bein, slutte å sleike på linsen.
IMG_20180917_134714.jpg
IMG_20180917_134953.jpg