Kveldens spørsmål: må det være Burgund til Boeuf Bourgignon? Eller kan Bourdeaux eller Nebbiolo funke vel så greit?
Vis vedlegg 239199
Konklusjon: alt annet likt så er PN med sin fruktighet best til maten. 16 år gammel Bordeaux (hvorav lagret 5 år i romtemperatur hos meg) var fløyelsmyk og fin i glasset og den mest behagelig og runde isolert sett men hadde mistet for mye kraft til å hamle opp med kraften i gryta. Nebbiolo ble for kvass.
Neste gang: vil prøve en noe yngre Bordeaux (kanskje TS-vinen Roland Garde?) og eventuelt trekke inn en Rhone i konkurransen.
Er det noen her som har andre tips til match?
Morsomt. Hadde faktisk denne igår. Uvant med kald rødvin. Hadde den til kveite. Frisk, uten mye sødme. Bra sak.Dobbelt østerriksk i dag. Kald rødvin til en helstekt kylling på første skikkelige vårdagen. Saftig og forfriskende, men ikke søt. Får assosiasjoner til en lettgjæret plomme-/bringebærsaft.
Vis vedlegg 239408Vis vedlegg 239407Vis vedlegg 239406
Jeg skal ikke nekte for at jeg kjøpte disse litt pga flasken Men, det er en god vin, fra en respektert produsent, hvis vin vanligvis kommer i ordinære flasker. Så dette er nok et stunt fra deres side, en slags nostalgitripp, om du vilHvordan smaker en flaske Fiasco i dag?
Kan ikke huske sist gang jeg hadde en slik i hus
Jeg skal ikke nekte for at jeg kjøpte disse litt pga flasken Men, det er en god vin, fra en respektert produsent, hvis vin vanligvis kommer i ordinære flasker. Så dette er nok et stunt fra deres side, en slags nostalgitripp, om du vil
Vinen var god, relativt ung og fersk med klar rød farge. Pent integrerte tanniner uten noe veldig bitt. Friske bær og litt sånn "jordlig" preg som chianti ofte har.
Ikke mange igjen, men er du i nærheten av en av disse, så:Ser at det er en Chianti Classico og ikke en ellers enkel Chianti. Sistnevnte hadde jo disse Fiascoflaskene som de ble kalt.
Skal innom mitt lokale pol senere i dag. Skal sjekke om jeg kan få med meg en til fredagspizzaen.
Men. Bra sak. Ost på fatet. Tørr vin, likevel fruktsødme...Reviews på Cellar tracker sier: Time to drink up. Så bøtter nedpå av slike ikveld
Vis vedlegg 240415