Du er ikke redd det ligger noe klokskap i følgende gamle (svenske) ordtak når det gjelder urmakerens ur?Var innom urmaker Andersen på St. Hanshaugen i går, han har lagt ut sin private Constellation Pie Pan (stål) for salg i butikken. Prisen er 7000,-, jeg antar at uret er i meget god stand siden det er hans eget.
Skomakarens hustru och smedens märr äro alltid sämst skodda
Du er ikke redd det ligger noe klokskap i følgende gamle (svenske) ordtak når det gjelder urmakerens ur?
Ikke FS men riktignok FT;
Bytes - BYTES Mycket fin Vintage Tudor Submariner 1968 | Klocksnack
Nivada Grenchen med Valjoux 23 i utmerket stand på eBay:
Her er det muligheter for å få kjøpt ei klokke med Valjoux 23 til en relativt billig penge. Antar at denne vil gå for rundt $600-1000. Kanskje mindre hvis man er heldig.
Disse Nivada-ene forandret seg mye igjennom produksjonsperioden 1963-1978, denne ser ut til å være en litt seinere utgave. De ble også markedsført under merket Croton i USA.
Her er annet bilde som viser tre varianter av Chronomaster Aviator Seadiver (som den heter, selv om det ikke alltid sto på skiva):
Størrelsen er 38mm.
Her er forøvrig en bra artikkel om disse NG Chronomasterne (merk ikke komplett, da det var utrolig mange varianter): Page Modèles
Gikk for usd 1035, grei pris eller?
Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:
Verket er Valjoux 7736.
Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro.
Kom over denne tilsynelatende korrekte referanse 815 fra seint 60-tall på Chronotrader. Nydelig panda:
Verket er Valjoux 7736.
Ville dog ha bedt om flere bilder, typisk krone, pushere, baklokk (utvendig/innvendig) og verk. Disse er både ettertraktede og litt langt i mellom i markedet. Prisen er også fair, går kanskje å prute den ned en 2-300 Euro.
Siste oppdatering på mailen jeg sendte vedr. skive og timemarkører:
"I bought the watch about 18 months ago form a reputable seller. I don't know the previous history but the dial is not refinished as far as I know.
I think it's the photos without flash that make the hour markers look worse than they actually are. When seen in normal daylight they look a lot better.
Also when you look at this one on Chrono 24, you see the dial is still quite good ( although not as good as mine) but the hour markers look really bad, so it seems they go first."
Litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette, men det virker som han har handlet i god tro om at dette ikke er en re-dial. De fleste eksemplarene jeg har sett ute til salgs har forøvrig hatt ganske strøkne timemarkører og det virker for meg som litt rart at det er disse som ryker først. Er dette noe som kan byttes?
Spennende! Men du må ikke finne på å bytte timemarkører - i så fall fjerner du "all" verdi i klekken har som vintage (forutsatt at det ikke er en e-dial i utg.pkt). Vintage bør ikke fikles (for mye) med imho.
Glemte å si det: Hvis det er en re-dial er det veldig bra gjort.
Sjekket Breitling-bibelen (Benno Richter) og etter litt nærmere studering kan selger godt ha rett her. Gitt at det ikke er en re-dial hadde jeg vurdert om timesmarkørene er til å leve med. Slike ting kan fort bli irriterende. Baklokket er også en issue, ganske så overpolert. Verket derimot ser bra ut, men jeg lurer på hva den der silikon-tråden til venstre er for noe? Nå er jeg ingen urmaker, men det virker litt rart spør du meg.
Her er det en del ting å vurdere før man trykker på avtrekkeren.
På den andre siden så er det ikke mange av disse eksemplarene med stålkasse og sølvskive og til den prisen. Hvis jeg husker korrekt så ble det produsert flere eksemplarer med champagne-dial og gold-plated kasse, kontra den som ligger til salgs her.