Datejust: risikosport?

Medlem
27. sep. 2011
Innlegg
577
Sted
Oslo
som mange andre er jeg et ur i minus, og titter litt rundt. Det skal bli en gull Daytona( selv om ingen av dere vil selge i øyeblikket), og man leter så bredt det lar seg gjøre i Norge. Men en ting slår meg i mitt søken; det florerer av DJ uten papirer, noen later til å ha spesialisert sin flipping på denne modellen, og det er så å si aldri komplett og originalt. Urverk stemmer ikke, lenker stemmer ikke, reimer stemmer ikke, skiver stemmer ikke............... Mye later til å ha opprinnelse fra auksjoner(uspesifiserte)i utlandet, og ingen fronter noen historie i annonsene... "Send PM for detaljer" , og ja, det ser ut som største området er "klokkeriet" på fb.

Er jeg sær, eller er det flere som tenker det samme? Lysten på en DJ Jar falt betraktelig. Det minner om brorparten av annonserte BMW 3-seriemodeller fra 80-tallet.. Ihjelskrudd og langt fra opprinnelsen. Trist som faen!
 
Dette kommer til å skje med samtlige klokker med tid og stunder.
Betal premium idag for en klokke med korrekte deler og en trygg historie, så vet du at du vil ha godfølelsen ved bruk i all tid fremover.

Datejust burde være noe av det enkleste å finne autentisk med boks og papirer, men det er tydelig at klokkeriet ikke er den beste markedsplassen.
 
Redigert:
Det finnes ingen gratis lunch...

Til rett pris fra rett selger er Datejust med full pakke et rimelig trygt kjøp.
 
  • Liker
Reaksjoner: Robertd
+1 I tillegg er mye av det som legges ut priset høyt (imho). Så skrittet opp til ny fra AD er ofte lite.....
 
En av moderatorene (?) på Klokkeriet selger jo også "byggesett" for franken-DJs... når disse har blitt flippet noen ganger og det medfølger ekte boks og manualer, kan noen og enhver gå på en smell. Å kjøpe eldre Rolex, herunder Submariner og DJ, har blitt en risikosport, også i Norge. Det er bare å innnrette seg etter dette og ta forholdsregler.
 
Redigert:
En av moderatorene (?) på Klokkeriet selger jo også "byggesett" for franken-DJs... når disse har blitt flippet noen ganger og det medfølger ekte boks og manualer, kan noen og enhver gå på en smell. Å kjøpe eldre Rolex, herunder Submariner og DJ, har blitt en risikosport, også i Norge. Det er bare å innnrette seg etter dette og ta forholdsregler.

Kanskje en ide å undersøke litt nærmere om det er hold i påstandene dine ? Lenge siden du sjekket hvem som faktisk driver siden, og hvem som ikke er der lenger ?
De "utfordringene" som var på klokkeriet er/ble håndtert resolutt og bestemt av de som er der nå, og de tingene du påpeker er ikkeeksisterende.
 
Kanskje en ide å undersøke litt nærmere om det er hold i påstandene dine ? Lenge siden du sjekket hvem som faktisk driver siden, og hvem som ikke er der lenger ?
De "utfordringene" som var på klokkeriet er/ble håndtert resolutt og bestemt av de som er der nå, og de tingene du påpeker er ikkeeksisterende.

Posten du siterer er nesten to måneder gammel.
 
En av moderatorene (?) på Klokkeriet selger jo også "byggesett" for franken-DJs... når disse har blitt flippet noen ganger og det medfølger ekte boks og manualer, kan noen og enhver gå på en smell. Å kjøpe eldre Rolex, herunder Submariner og DJ, har blitt en risikosport, også i Norge. Det er bare å innnrette seg etter dette og ta forholdsregler.
Kanskje en ide å undersøke litt nærmere om det er hold i påstandene dine ? Lenge siden du sjekket hvem som faktisk driver siden, og hvem som ikke er der lenger ?
De "utfordringene" som var på klokkeriet er/ble håndtert resolutt og bestemt av de som er der nå, og de tingene du påpeker er ikkeeksisterende.

Posten du siterer er nesten to måneder gammel.
Og dessuten opphører ikke franken-Rolexer å eksistere om en moderator er borte.
 
Kjøpte DJ til fruen for et par år siden, og var nettopp av slike grunner at alt annet enn komplett med boks og paprier etc, var uaktuelt. Hun hadde jo brydd seg fint lite sikkert men, ikke jeg;)

Jeg betaler gjerne noen få lapper mer for trygghet i allefall
 
  • Liker
Reaksjoner: MrMstone og Genta
Hvor mye trygghet er det egentlig i boks og papirer? Kjøper man en gammel klokke kan den da ha blitt tuklet mye med uten at et utrent øye oppdager det, selv om det følger med boks og papirer?
 
  • Liker
Reaksjoner: Rød
Jeg har selv ute for salg en rundt 50 år gammel DJ. Hvor mange produkter som er 50 år gamle har du forpakningen den kom i? For mange er boksen til en klokke bare en embalasje. Kanskje enda mer for 50 år siden.
Det er ganske tydelig at mange kjøper bokser fra ebay eller lignende for å kunne selge "komplett" Rolex, til og med sett flere falske bokser.. Spesielt morsomt er det når boksen ikke er riktig for modellen.
Og papirer? Jeg har sett folk her på sonen som har forlagt dokumentasjonen på relativt nye Rolexer, hvordan kan man nesten kreve at jeg som selger skal hoste opp dokumentasjon på en snart 50 år gammel klokke?
Jeg mener at det er positivt om det faktisk eksisterer og følger med en klokke, men det skal ikke ansees som regelen, men unntaket fra regelen.
Lei av sure kommentarer om at det ikke følger med boks og papirer. For all del, om det er slik et problem så betal meg litt ekstra så skal jeg stikke på ebay og kjøpe både boks, håndbok og chronometer-tag. Så lenge det ikke følger med dokumenter i tillegg er boksen og tag-en ikke verdt en døyt som "ekthetsbevis".

Klart, er det snakk om et ur som bare er et par år gammelt hadde jeg stusset mer. Har lagt merke til noen brukere her som jeg antar at er flinke til å krysse svinesundsbroen på grønt med dyre ur i bagasjen f.eks.. Men når vi snakker 20+ år så er det faktisk veldig godt mulig at ting forsvinner..
 
At eldre klokker (20+ år) som oftest/vanligvis ikke kommer med embalasje er selvsagt noe helt annet, og mer normen enn unntaket. Men, når jeg sier B/P etc så mener jeg strengt tatt mer enn kun B/P, og da i rettning av den gode gamle "buy the seller"/ få sjekket hva du kjøper. Har også kjøpt av en annerkjent brukthandler (det var faktisk og en DJ ment til fruen) hvor det viste seg å være satt sammen av diverse deler, og han tok klokken i retur samme dagen (den gikk trolig da til en annen intetanende sjel for samme pris jeg ga for den)

Så, nei B/P er ingen garanti, å kjøpe av annerkjente folk er ingen 100% garanti, og om man vil eller ikke, er DJ en model det åpenbart er mye franken-utgaver av der ute.

Er jo bla derfor det er rimelig sjangsespill på å kjøpe vintage over nett åkke som;)
 
  • Liker
Reaksjoner: mutriakis
Jeg har selv ute for salg en rundt 50 år gammel DJ. Hvor mange produkter som er 50 år gamle har du forpakningen den kom i? For mange er boksen til en klokke bare en embalasje. Kanskje enda mer for 50 år siden.
Det er ganske tydelig at mange kjøper bokser fra ebay eller lignende for å kunne selge "komplett" Rolex, til og med sett flere falske bokser.. Spesielt morsomt er det når boksen ikke er riktig for modellen.
Og papirer? Jeg har sett folk her på sonen som har forlagt dokumentasjonen på relativt nye Rolexer, hvordan kan man nesten kreve at jeg som selger skal hoste opp dokumentasjon på en snart 50 år gammel klokke?
Jeg mener at det er positivt om det faktisk eksisterer og følger med en klokke, men det skal ikke ansees som regelen, men unntaket fra regelen.
Lei av sure kommentarer om at det ikke følger med boks og papirer. For all del, om det er slik et problem så betal meg litt ekstra så skal jeg stikke på ebay og kjøpe både boks, håndbok og chronometer-tag. Så lenge det ikke følger med dokumenter i tillegg er boksen og tag-en ikke verdt en døyt som "ekthetsbevis".

Klart, er det snakk om et ur som bare er et par år gammelt hadde jeg stusset mer. Har lagt merke til noen brukere her som jeg antar at er flinke til å krysse svinesundsbroen på grønt med dyre ur i bagasjen f.eks.. Men når vi snakker 20+ år så er det faktisk veldig godt mulig at ting forsvinner..

Du har veldig mye rett i det du skriver her, det var først for 20 år siden at det begynte å bli vanlig å ta med seg boks og papirer ut av butikken. Så en 50 år gammel Dj med boks og papirer er ikke så vanlig.
 
Og dessuten opphører ikke franken-Rolexer å eksistere om en moderator er borte.
Hei, jeg vet at kommentaren jeg svarte på var gammel og beklager om det ikke er bra kutyme her inne. Er ikke så mye på TS og så ikke innlegget før i går. Poenget mitt var uansett at klokkeriet har tatt et nytt steg, og forumet opptrer på en helt annen måte enn i perioder av 2015. Da innlegget ble skrevet var nevnte moderator ikke lenger medlem i gruppen, og det var vel poenget mitt.
Med snart 4500 medlemmer og høy aktivitet så vil jeg langt på vei friskmelde klokkeriet, og jeg vet jo at mange av de som frekventerer TS også er ofte innom forumet.
Når det gjelder franken-rolex og at de ikke slutter å eksistere om en moderator er borte så stemmer det selvsagt. Men min påstand er uansett at dette ikke er hverken tema eller et problem på klokkeriet.
Det omsettes klokker hver dag på forumet, og det er en god interaksjon mellom medlemmene. Det diskuteres høyt, og salgsinnlegg må tåle masse tøffe spørsmål.
Poenget mitt er altså at de som kanskje er litt forutinntatt, kanskje burde revurdere og teste ut selv før man kommer med neste påstand.
Beklager igjen at jeg "børstet liv i gammel tråd"
 
  • Liker
Reaksjoner: MrRambutan
Annonsen ligger der fremdeles selv om personen som selger delene ikke lenger er medlem av gruppen, sånn bare for å ha sagt det.
 
Annonsen ligger der fremdeles selv om personen som selger delene ikke lenger er medlem av gruppen, sånn bare for å ha sagt det.
Og det var jeg ikke klar over. Vi har en jobb å gjøre med å rydde i gamle annonser. Skal ihvertfall personlig sørge for at de annonsene du mener blir fjernet så raskt som mulig

Fant forøvrig 2 annonser fra nevnte person nå, og begge er fjernet av meg.
 
  • Liker
Reaksjoner: westmouth
...Med snart 4500 medlemmer og høy aktivitet så vil jeg langt på vei friskmelde klokkeriet,...

En påstand helt uten logikk.
Hvordan sikrer et høyt medlemstall og høy aktivitet personer mot svindel?o_O
Bare fordi en alkis klarer å holde seg edru en uke betyr det ikke at han er blitt avholdsmann.
Har forøvrig ingenting i mot klokkeriet.
 
En påstand helt uten logikk.
Hvordan sikrer et høyt medlemstall og høy aktivitet personer mot svindel?o_O
Bare fordi en alkis klarer å holde seg edru en uke betyr det ikke at han er blitt avholdsmann.
Har forøvrig ingenting i mot klokkeriet.
Sitatet blir jo brukt helt ute av kontekst. Jeg friskmelder ikke noe som helst basert kun på høyt medlemstall. Om det fremstår slik, så har jeg ordlagt meg dårlig. Min påstand er at de utfordringene vi møtte på som dere refererer til er løst. De er løst av oss internt, og personen er ikke lenger medlem. Når så dette var vårt "hovedproblem" så mener jeg at klokkeriet kan friskmeldes.
Forøvrig hyggelig å høre at du ikke har noe imot klokkeriet, og jeg legger denne tråden død nå. Var ikke meningen å blusse den opp engang :)