Takk
Siste dag idag, men det er fremdeles et par glemte ur igjen i skrinet. Tråden kunne lett fått Omega-slagside, så de fleste fra dette merket er utelatt. En pen Longines Flagship fikk jeg ikke igang, og en mindre pen Longines Sport chief hadde løs timeviser. Kanskje det kommer en annen "Frem fra glemselen"-tråd senere.
Søndag:
Jeg gleder meg historien om tidenes rimeligste Oyster ( dersom den er i kategorien glemt).
Det er den:
I 1998 var jeg nygift, barnløs, nettopp begynt i jobb og hadde like mye fritid i løpet av en uke som jeg idag har på en god måned. Litt av denne tiden brukte jeg som nevnt tidligere i tråden på å kjøre distriktet rundt for å besøke mennesker som hadde svart på mine "Mekaniske klokker ønskes kjøpt"-annonser i lokalavisen. Det ble mer kaffe enn klaff, men noen godbiter fikk jeg da tak i. Denne Rolex Precision kjøpte jeg fra en pensjonert urmakers boks med uavhentede reparasjoner. Klokken hadde vært i vann, verket sto dønn fast og skiven var skjoldet og stygg. Urmakeren hadde rådet eieren til å kjøpe et nytt (antakelig kvarts)ur fordi Rolexen ikke ville lønne å reparere. Klokken hadde dermed blitt liggende sammen med en masse annet skrap som urmakeren tok med seg da han sluttet. Jeg fikk den for to hundre kroner, og tenkte jeg kanskje kunne plukke verket fra hverandre i håp om å lære noe.
Vel hjemme leverte jeg klokken til en kamerat som beleilig nok er urmaker. Han fikk verket renset, smurt og tikkende mens jeg satt på verkstedet og drakk opp kaffen hans. En telefon til Alf Lie fremskaffet en NOS skive fra deres dengang enorme lager. Min venn nektet å ta betalt, antakelig i takknemlighet over å få gjøre noe annet enn å skifte batterier i et par timer, og skiven kostet åtte hundre kroner. Det var min første Rolex, og et av mine billigste ur.
Man kan lese i timevis på Rolexfora og bla mye i klokkebøker uten å komme borti Rolex Precision-serie. Det er litt merkelig, for de manuelle opptrekksverkene 1210 og 1220 som ble brukt i de fleste av disse klokkene er fremdeles blant de mest presise Rolex har laget. De er svært enkle og robuste, men overgår visstnok de samtidige kronometersertifiserte automatikkverkene når det gjelder presisjon. Jeg vet ikke hvor lenge de ble produsert, men har sett Precision fra femtitallet til sent syttitall. De er på bruktmarkedet lett tilgjengelige og i Rolexsammenheng rimelige.
Mitt har referansenummer 6436 og er produsert i 1963. Skiven er ny og feilfri. Den 34mm store kassen er i grei stand, mens 1210-verket bærer preg av å ha blitt utsatt for vann. Det er misfarginger på flere av skruene og i noen hull. Deler til 1210 skal visstnok være lett tilgjengelig, så det er mulig uret blir levert til merkeservice snart. Skjønnhetsplettene har imidlertid lite å si for presisjonen - klokken har gått helt nøyaktig siden jeg trakk den opp i går kveld.
Uret kom uten lenke, men jeg har brukt det på en tidsriktig Oysterlenke med litt mistilpassede endeledd. Idag skiftet jeg derfor til en perlonrem som kledde uret godt.
Det har vært en morsom uke
Hver dag har jeg blitt minnet på hvorfor jeg blir så fascinert av klokker - selv etter årevis i stillstand, med harske oljer, skjolder og misfarginger, trenger disse enestående små maskinene bare en en liten trekk av fjæren for å fortsette der de slapp. Jeg kommer ikke på noe menneskeskapt med tilsvarende kompleksitet som kan tåle slik behandling. De er fantastiske små ting.
Takk for oppmerksomheten.