Definisjon på high-end

Medlem
15. juli 2009
Hva definerer dere som high-end? Avanserte komplikasjoner, ekstreme gangreserver, eksepsjonell finish, astronomisk listepris?

Har ofte sett Breitling og Omega blitt nevnt som "Min første high-end klokke".

Jeg ville sagt at grensen går fra og med øverste sjiktet til JLC (fra Duometre).

Hva mener dere?

Hva definerer dere som high-end? Avanserte komplikasjoner, ekstreme gangreserver, eksepsjonell finish, astronomisk listepris?

Har ofte sett Breitling og Omega blitt nevnt som "Min første high-end klokke".

Jeg ville sagt at grensen går fra og med øverste sjiktet til JLC (fra Duometre).

Hva mener dere?

Dette er alltid et vanskelig spørsmål som skaper litt av en debatt. Jeg vil si det slik at mange produsenter lager high-end klokker, selv om de ikke er et high-end brand. Dersom noen skaffet seg en Omega Tourbillon, så er jeg enig at det kan være "min første high-end klokke", men Omega er ikke et high-end brand.

Det kommer heller ikke an på pris: En Breitling med gull og diamanter som koster mer enn et hus er fremdeles ikke en high-end klokke. (kanskje dårlig eksempel, jeg vet ikke om Breitling lager slike modeller).

Det kan komme an på komplikasjoner, men ikke nødvendigvis. De "simpleste" modellene fra Vacheron Constantin er likevel high-end klokker. Kanskje fordi produsenten er å rekne for et high-end brand? Og hva med kinesiske tourbillons? Hva når Bell & Ross stapper en toourbillon i noen av deres ur?

Bare spekulasjoner dette her da. Jeg tror det er en fin kombinasjon av komplikasjoner og produsent.

Jeg må også si at å lage en liste med rangering av klokkeprodusenter er helt latterlig. Det vil jeg i hvertfall ikke gjøre. Hvor skal en plassere folk som Thomas Prescher og Philippe Dufour? Hvordan kan en plassere Richard Mille og Patek Philippe i samme liste? Hva teller mest, historie eller nyskaping? Nei slike rangeringer er alltid latterlige. Da vil jeg heller sammenlikne modeller med tilsvarende spesifikasjoner fra forskjellige produsenter.

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men det er jo morsomt å diskutere :)

Kan en "3 hands watch" være en high-end? Ikke i min bok.

Tror ikke det finnes noe fasitsvar på dette, men det er jo morsomt å diskutere :)

En "3 hands" klokke vil aldri være high-end i min bok. Spiller ingen rolle om det er en Nautilus. Avanserte komplikasjoner er noe jeg anser som et must.

Det er interessant. Komplikasjonene er det viktigste for deg? Hvilke komplikasjoner må til for at det skal være en high-end klokke etter ditt syn?

High-end?

Jag vet inte var gränsen går för High-end men denna artikel kan vara till vägledning!
Vet inte hur aktuell denna är, fann den i något klockforum för ca 1 år sedan

URL=http://forumbilder.se]
8512012114043f6ff.jpg
[/URL]

Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Breguet, Blancpain, Patek Philippe, Glashütte Orginal, A. Lange & Söhne, Jaeger LeCoultre. Disse bør vel alle være med i denne kategorien!?

Også har vi jo mindre brands som må kunne regnes som High End, slik som Greubel & Forsey, Peter Speake-Marin, F.P Journe, Gerald Genta, Roger Dubuis, Jaquet Droz etc..

Det er interessant.

Det er nok hvordan man tolker "high end" begrepet. Hvis high end innebærer en Rolex Submariner, hva er da en Patek Annual Calendar? Ekstra high end?

Ang. komplikasjoner så er det et vanskelig spørsmål, og jeg har ikke noe svar. En Longines Perpetual Calendar er ikke det samme som en ALS Perpetual Calendar.

Det er nok hvordan man tolker "high end" begrepet. Hvis high end innebærer en Rolex Submariner, hva er da en Patek Annual Calendar? Ekstra high end?

Ang. komplikasjoner så er det et vanskelig spørsmål, og jeg har ikke noe svar. En Longines Perpetual Calendar er ikke det samme som en ALS Perpetual Calendar.
Ja jeg var bare fornøyd med at du hadde en annen vurdering av high-end enn å lage en liste med "the usual suspects".

Jeg er enig med deg om prinsippet du bruker ang. perpetual calender, så nok en gang må jeg si meg fornøyd med "kombinasjonen av komplikasjon og produsent" som definisjon for high-end

Vacheron Constantin, Audemars Piguet, Breguet, Blancpain, Patek Philippe, Glashütte Orginal, A. Lange & Söhne, Jaeger LeCoultre. Disse bør vel alle være med i denne kategorien!?

Hvor går grensen? En entry level JLC mot en i det høye sjiktet til IWC?

Bør man ikke definere modeller istede for produsenter?

Kan en "3 hands watch" være en high-end? Ikke i min bok.

Åhh ?
Anglage%2BCalibre%2B2206%2BHm%2BMontre%2BRomain%2BGauthier.jpg

Denne har bare to visere men i min bok selv om Gauthier hadde valgt å ikke ha en eneste viser hadde den vært high end likevel :D

Denne har bare to visere men i min bok selv om Gauthier hadde valgt å ikke ha en eneste viser hadde den vært high end likevel :D

Der har du det perfekte eksempel på hva jeg vil frem til. Er det mulig å definere "high-end", eller det er kun et begrep som tolkes av hver enkel person?

Nydelig finish på urverket :D

Er det som er vanskelig å avgjøre! Hvor skal man sette grensen, hva er med og hva er ikke med? Jeg hadde IWC på listen også, men tok dem vekk - mye fra IWC er definitivt High End i mine øyne! Og de kunne like godt verdt med som ikke sånn sett ;)

Generelt tror jeg nesten man,i hovedsak, må dele det ut i fra produsenten! Skal man ta ut i fra modell kan jo nesen samtlige produsenter få noe inn på listen som er High End! (selvfølgelig satt litt på spissen).

Kan antall produserte enheter være med å definere begrepet?
Noe som ikke er masseprodusert?

For min del synes jeg High ens beskriver mer produksjonsprosessen enn komplikasjoner, materialer og logo på skive.

Om 15 mann har stått å håndslipt kassa med sibirsk sauehår og satt sammen urverket av industridiamanter i tannhjulsform for minst mulig slitasje så er det High end for meg.

Dette er for så vidt en morsom perspektiv type ting... hadde du spurt et normalt menneske ville nok både Omega og Rolex vært høyt opp på listen over "high end" klokker.

Personlig synes jeg "high end" er et ekstremt vagt begrep uansett om du snakker om hifi, klokker eller møbler.